• MoaElis

Gå ut på natten/tidig morgon med valpen?

Jag har en valp som blir 4 månader på lördag. Det som är lite jobbigt är att hon vaknar kl 3-4 på natten, sedan vid 7:30, och så sover hon oftast till 8:30-9:00. Jag går ut när hon vaknar, då brukar hon kissa eller bajsa, någon av gångerna bajsar hon i princip alltid... Frågan är hur länge man ska hålla på så? Jag vill ju helst att hon ska sova till 9:00, minst, utan att vakna. Men det verkar ju onekligen som att hon behöver gå ut, å andra sidan kissar hon nästan alltid när man tar ut henne. Min förra valp vakna aldrig på det här sättet, hon sov tills vi vaknade från 8 veckor. Alla hundar är givetvis olika men jag vill ju inte hålla på såhär hur länge som helst.

Men bör jag fortsätta så länge hon vaknar på natten/tidigt på morgonen, eller hur skulle ni ha gjort? Jag går ut sent så jag tycker inte hon borde behöva gå ut vid 3, men vaknar gör hon då i alla fall, och då skulle hon mest troligt kissa på golvet om jag tog ner henne (hon sover i sängen)

• Svar på tråden Gå ut på natten/tidig morgon med valpen?
  • MiaIa90

Lägg ut en tidning på golvet som hon kan kissa på men jag tror hon kan lära sig att hålla sig 8timmar. Min valp går ut när jag lägger mig och kan lätt sova 8-12 timmar utan att behöva gå ut. 
    Min valp gick ut en gång per natt tills han var ca 6månader gammal snart är han 1år. 

• Dexter dot com

Vissa valpar behöver ut ofta även nattetid länge och andra sover i längre stunder ju äldre dom blir. Man säger att innan 6 månaders ålder kan hundar inte fysiskt kontrollera blåsa/tarm alls. Sen finns det vissa hundar som aldrig sover länge på morgonen fast dom är vuxna. Min hund vaknar runt 5.00 jämt och ingen av mina hundar genom åren har sovit till 9.00 på morgonen.

Man får helt enkelt gå upp och gå ut ;)

• Birgitta02

Under den tiden gick vi ut varenda natt. Alltid så fort valpen sa ifrån. Det blev sent på kvällen. Nån gång mitt i natten och sen vid 6.00-tiden på morgonen. Hunden börjar så småningom hålla sig men den KAN inte hålla sig. Och det är orättvist tycker jag att låta hunden kissa inne, tidning eller ej, om den börjar fatta att det är ute man kissar och bajsar.

Det är inte så lång tid de är valpar. Om en månad så lär den sova från 23-05. Och sen ännu längre och när den är runt året så har du kanske en sjusovare som du faktiskt måste väcka till morgonpromenaden:)

Svar på tråden Gå ut på natten/tidig morgon med valpen?