• Sansa Snark

Höstweekend med bebis?

Så, jag fyller 30 i början av November och vi funderar på att fira med en weekend någonstans. De som reser blir jag, sambon och bebis som då är drygt 4 månader. Troligtvis reser min pappa (eventuellt med sambo) och min syster med, så vi kan få viss avlastning med lillen.

Vart kan man åka där det är
    max 5h flygtid från Stockholm
    Hyfsat barnvänligt
    God mat

Extra plus om det är
    inte vidrigt väder i november (varmt är det ju inte riktigt nånstans)
    går att hitta bra boende till rimligt pris
    kultur eller annat kul att göra

Tips?

• Svar på tråden Höstweekend med bebis?
  • Anna84

Barcelona? Kan varmt rekommendera den staden...om ni är ute efter en storstad såklart! Tar bara 2,5-3 Tim med flyget och där finns ALLT!

• Stårschan

Med så liten bebis spelar det ju egentligen ingen roll om det är barnvänligt. Prag är en underbar stad som jag rekommenderar till många, men absolut inte i ditt fall, eftersom det fortfarande är lagligt att röka inne på restaurangerna där, och DET är kanske inte riktigt det man vill när man har en bebis med sig.

Alicante?

• Sansa Snark

Behöver inte bara storstad, men ingen charterhåla med bara hotellkomplex. 

Barcelona tror jag vi alla (utom syrran) har varit i flera gånger, så även om det är trevligt känns det inte aktuellt.

Nä, det behöver inte vara direkt barnvänligt, men man bör väl kunna ta sig fram med barnvagn, + lite tillgång på ställen där man kan äta/hänga trots bebis i sällskapet (exempelvis rökfritt...)

Alicante kanske kunde vara något, ska kolla upp! Mina morföräldrar hade hus i den trakten när jag var liten, men minns inte så mycket av själva stället.

Gärna fler tips!

• Stårschan

Så kullersten och kuperat kanske går bort den här gången?

• Sansa Snark
    Stårschan skrev 2014-08-21 13:46:08 följande:

Så kullersten och kuperat kanske går bort den här gången?

Precis, ju plattare desto bättre
    Å andra sidan är det ju massor med starka män med som kan bära barnvagnen så så länge gränderna inte är alltför trånga.... 
  • Dixie

Berlin eller Wien? Vi har varit där med barn, funkar bra med barnvagn - men kanske inte toppenväder i nov. 

• minerva123

Nice! Flera km lång härlig strandpromenad vid Medelhavet, ganska kort flygresa och bra shopping för den som vill. I gamla stan är det förstås kullerstensgator, men resten av stan är hyfsat lättillänglig (vanlig europeisk storstad). Vädret kan förstås vara ostadigt, men så är det nog nästan överallt i Europa i november.

Ett annat förslag är Dubai. Har inte varit där själv, men har hört många barnfamiljer som stortrivts. Flygresan är väl på en 5-6 h tror jag.

Svar på tråden Höstweekend med bebis?