Starta vägledningsföretag?
Jag studerar just nu till studie- och yrkesvägledare, vilket alltid väckt bra reaktioner hos människor då de har dåliga erfarenheter, bra erfarenheter eller själva känner att de skulle behövt vägledning.
Detta har väckt tanken hos mig det senaste halvåret att det kanske går att starta något eget inom branschen?
Det finns ju en del privata vägledningsföretag som hyrs av större företag, men ofta är dessa "vägledare" inte utbildade inom detta område.
Friskolor hyr ofta in syv-verksamhet och samma med AF.
Jag förstår att det inte är lönsamt att erbjuda privatpersoner vägledning då priserna skulle bli alldeles för höga för att det ska gå runt (vilket är synd då det är här behovet finns).
Vad tror ni? Tror ni att det finns någon form marknad för en studie- och yrkesvägledare att starta eget? Vilken marknadsgrupp tänker ni och vilka tjänster tror ni behövs (cv-kurs, starta-eget kurs, ren studie- yrkesvägledning, kompetensinventering, målformulering, jobbtips, lägga upp handlingsplaner m.m)
Ska nämna att jag funderar på att studera kurser inom komsumentvägledning och sexualvägledning då jag finner det intressant.