• Anonym (Sussi)

lägger jag mig i för mycket?

Jag och min man har varit ett par länge. Vi har gemensamt barn och min man har ett barn sedan tidigare.
    Nu till min fråga: vi vuxna i denna familj har gjort beslutet att vi ska vara en hel familj. Det innebär att vi inte gör någon skillnad på barnen.
    Detta gäller allt. Skola, fritidsintressen, inköp och allt runtomkring en familj i vardagen.
    Jag, pappan och barnen ser inga problem i det.
    Däremot biomamman som inte kan ta detta. Hon anser att jag lägger mig i och att jag inte har med saker att göra. Allt kring bonusbarnet är enbart föräldrarnas ansvar.
    Är det något viktigt som biomamman bör veta så kan inte jag ta information med henne.
    Jag ska heller inte ha kontakten med skolan eller fritidsintressen som bonus utövar.
    Jag ska helt enkelt backa, hålla mig undan.
    Gör jag fel?

• Svar på tråden lägger jag mig i för mycket?
  • Anonym (Lycklig)
    Anonym (?) skrev 2014-11-13 09:48:39 följande:

Om du inte förstår så kan du sätta dig in i läs och skriv inlärning. Så som lärarna har gjort under många års studier. Deras råd är inte tagna ur luften, dom finns av en anledning. DU förstår inte syftet därför skiter DU i rekommendationerna och det är någon annans barn som blir lidande.

Lägger du dig i läkarens utlåtande och medicinerar som DU själv anser är rätt också?

Skolan, proffsen, säger att barnet bör lästräna på ett speciellt sätt. DU förstår inte varför och skiter i rekommendationerna. Någon annans barn lider av det . Förstår du inte att mamman vill hålla dig borta från beslut angående barnets läxläsning?

Tyvärr har DU inte riktigt rätt... Har man tur har man fått en bra lärare som kan sitt... Samma sak med läkare. Jag har lärt mig den hårda vägen att inte förlita mig på dessa yrkesgrupper. Det är sunt att reagera på sånt som inte känns rätt och man måste vara kritisk. Tack vare dåliga lärare såg de till både min dotter samt son inte ville gå i skolan överhuvudtaget... Ingen lyssnade ... vid byte av skola förändrades allt.. Och de är idag högpresterande elever som tycker om skolan . Vi hade inte kommit så långt om vi inte hade reagerat... Tyvärr tog det lite för lång tid för oss att reagera då jag trodde att lärarna kunde detta bättre... nu vet jag att det är som i alla andra yrken - det finns bra och dåliga inom alla yrkesgrupper. Så ditt sätt att se läkare & lärare som proffs som inte kan ifrågasättas är idiotisk!
  • Anonym (?)
    Anonym (Lycklig) skrev 2014-11-15 20:20:04 följande:

Tyvärr har DU inte riktigt rätt... Har man tur har man fått en bra lärare som kan sitt... Samma sak med läkare. Jag har lärt mig den hårda vägen att inte förlita mig på dessa yrkesgrupper. Det är sunt att reagera på sånt som inte känns rätt och man måste vara kritisk. Tack vare dåliga lärare såg de till både min dotter samt son inte ville gå i skolan överhuvudtaget... Ingen lyssnade ... vid byte av skola förändrades allt.. Och de är idag högpresterande elever som tycker om skolan . Vi hade inte kommit så långt om vi inte hade reagerat... Tyvärr tog det lite för lång tid för oss att reagera då jag trodde att lärarna kunde detta bättre... nu vet jag att det är som i alla andra yrken - det finns bra och dåliga inom alla yrkesgrupper. Så ditt sätt att se läkare & lärare som proffs som inte kan ifrågasättas är idiotisk!

Så du låter hellre en obildad kvinna du inte känner ta beslut över barnens studier än att överlåta det på en utbildad lärare?

Ur mammans perspektiv ( och de flesta andras) så är det faktiskt bättre att föräldrarna och lärarna beslutar sådana saker. Inte en random kvinna som levt heltid med barnen ett år..... Men om du hellre skulle låta henne sköta barnens studier... Så visst.

Visst ska man vara kritisk, som FÖRÄLDER. Men man byter inte medicin på måfå för att man känner för att testa något annat på sitt barn, man gipsar inte barnens benbrott själv och man går inte rakt emot lärarnas rekommendationer utan en dialog.
  • Ess
    Anonym (?) skrev 2014-11-15 22:38:18 följande:
    Så du låter hellre en obildad kvinna du inte känner ta beslut över barnens studier än att överlåta det på en utbildad lärare?

Ur mammans perspektiv ( och de flesta andras) så är det faktiskt bättre att föräldrarna och lärarna beslutar sådana saker. Inte en random kvinna som levt heltid med barnen ett år..... Men om du hellre skulle låta henne sköta barnens studier... Så visst.

Visst ska man vara kritisk, som FÖRÄLDER. Men man byter inte medicin på måfå för att man känner för att testa något annat på sitt barn, man gipsar inte barnens benbrott själv och man går inte rakt emot lärarnas rekommendationer utan en dialog.
    Men här håller ju faktiskt den ena föräldern med ts.
    Hade föräldrarna bott ihop så hade kanske mamman ensam hållt i läxläsningen och pappan i något annat.
    Men nu har dom vv, och då får dom acceptera att den andre gör det den tycker funkar bäst under sina veckor.
  • Anonym (Lycklig)
    Anonym (?) skrev 2014-11-15 22:38:18 följande:

Vad är det som säger att mamman vet bäst? Vad säger pappan? Spelar hans åsikt någon roll? Kan de inte göra som pappan tycker när de är hos honom och som mamman tycker när de är hos henne? Barn är väldigt anpassningsbara och jag kan inte se något fel i det. Är det endast föräldrar som har rätt att vara kritiska? Jag tycker inte det. Det är bra med engagerade vuxna som ifrågasätter. För ngn vecka sedan var mitt ex upprörd över en sak gällande vår son och jag höll med delvis och diskuterade detta med vår vän. Fick då en annan uppfattning om situationen vilket slutade med att jag och mitt ex hade en större förståelse för vår son och såg saken från ett annat perspektiv. Hade inte vår vän vågat yttra sig - hade vi kanske inte handlat på det bästa sättet för vår son.

Att jämföra ett benbrott med läxläsning tycker jag är absurt!!

Sedan tycker jag att det låter konstigt att man skall vara tvungen att läsa samma text 7 dgr i rad... Det skulle jag aldrig tvingat mina barn till. De hade fått läsa texten tills de kunde det och sedan fått läsa ur en bok som intresserade dem. Det viktiga är att träna läsandet och få upp ett intresse - inte att tråka ut barnet ... Nu utvecklas ju barn olika snabbt och en del barn behöver många upprepningar - men tyvärr tar inte skolan hänsyn till att barnen är olika - utan att alla ska köras i samma spår - vilket gör att en del barn blir uttråkade ( som min dotter) och en del barn inte hinner med ( som min son)...
  • Brumma
    Ess skrev 2014-11-15 22:53:47 följande:

Men här håller ju faktiskt den ena föräldern med ts.

Hade föräldrarna bott ihop så hade kanske mamman ensam hållt i läxläsningen och pappan i något annat.

Men nu har dom vv, och då får dom acceptera att den andre gör det den tycker funkar bäst under sina veckor.

Fast HADE pappan verkligen håll med TS hade han väl ändå fått stå på sig och meddelat mamman att han tror att deras sätt är bättre för barnet? Om han "går med på" mammans och skolans linje men tror att det är dåligt för sitt barn känns han inte som en väldigt ansvarsfull förälder... lite känns det som om han "håller med" TS för att det är lugnare.. Det - elev så saknar han ryggrad mot mamman (vilket inte heller är helt ovanligt....)
  • Ess
    Brumma skrev 2014-11-16 08:31:18 följande:
    Fast HADE pappan verkligen håll med TS hade han väl ändå fått stå på sig och meddelat mamman att han tror att deras sätt är bättre för barnet? Om han "går med på" mammans och skolans linje men tror att det är dåligt för sitt barn känns han inte som en väldigt ansvarsfull förälder... lite känns det som om han "håller med" TS för att det är lugnare.. Det - elev så saknar han ryggrad mot mamman (vilket inte heller är helt ovanligt....)
    Varför skulle han ställa sig på rak kollisionskurs med mamman?
    Det är lättare att bara svara -Ja ja, och sen göra det man själv tycker är bäst i sitt eget hem. Vilket gör mamman vansinnig eftersom hon inte kan styra då.

Jag har en känsla av att mamman driver sin linje rätt hårt, och ts som ju också är kvinna vill att mannen ska driva deras linje exakt lika hårt som mamman.
    När mannen tycker det är lättare med att bara säga -Ja ja och fortsätta som han själv vill.
  • Anonym (aaa)
    Brumma skrev 2014-11-16 08:31:18 följande:
    Återigen - precis som i många andra liknande trådar - vad tycker pappan?

Tycker han som bonusmamman eller som mamman? Vågar han stå för vad han tycker gentemot den part som inte tycker som honom (oavsett vem det är)?

Jag hade som bonusmamma inte haft några problem med att låta pappan styra hur läxläsningen med hans barn ska gå till om han har en annan åsikt än vad jag har. Hans barn - hans beslut liksom. Så kan jag tycka det är bra eller dåligt och argumentera för min uppfattning men i slutänden är det hans barn - hans beslut.

Däremot så hade jag inte känt mig bekväm alls om pappan hållt med mig i sak men ändå låtit biomammans åsikt styra hur vi ska läsa läxor i vårt hem. Då hade jag känt att han inte hm... det blir fånigt kanske när det handlar om en sådan fråga som läxläsning med ett av barnen men jag hade känt att han lät biomamman klampa in och styra på ett område i VÅRT HEM som hon inte hade med att göra.

Så för mig hade det helt avgörande varit: vad tycker pappan. 

• Ess
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-13 09:57:37 följande:

Det är ju just det att han och jag HAR och ÄR överenes om läxläsning. Och nu säger hon att vi inte får göra som vi brukar. VI gör EXAKT likadant med mina barn och jag har prata med skolan om det och de tycker att vår metod funkar, barnen utvecklas, läser bra och tycker det är kul.

Men fine jag backar och låter i fortsättningen föräldrarna ta ansvar för SITT barn.

Inlägg 281, här står det att dom ÄR överens om läxläsningen hos sig.
  • Anonym (aaa)
    Ess skrev 2014-11-16 10:51:09 följande:
    Inlägg 281, här står det att dom ÄR överens om läxläsningen hos sig.
    Det missade jag.
    Ja men om de är överens om läxläsningen hos sig... vad är då frågan egentligen? Då får väl pappan berätta det för mamman och så fortsätter de att göra som de vill?

Eller är det så att pappan inte vågar stå upp för sin åsikt? Kanske det är det som är större delen av problemet?
  • Brumma
    Anonym (aaa) skrev 2014-11-16 10:44:50 följande:

Återigen - precis som i många andra liknande trådar - vad tycker pappan?

Tycker han som bonusmamman eller som mamman? Vågar han stå för vad han tycker gentemot den part som inte tycker som honom (oavsett vem det är)?

Jag hade som bonusmamma inte haft några problem med att låta pappan styra hur läxläsningen med hans barn ska gå till om han har en annan åsikt än vad jag har. Hans barn - hans beslut liksom. Så kan jag tycka det är bra eller dåligt och argumentera för min uppfattning men i slutänden är det hans barn - hans beslut.

Däremot så hade jag inte känt mig bekväm alls om pappan hållt med mig i sak men ändå låtit biomammans åsikt styra hur vi ska läsa läxor i vårt hem. Då hade jag känt att han inte hm... det blir fånigt kanske när det handlar om en sådan fråga som läxläsning med ett av barnen men jag hade känt att han lät biomamman klampa in och styra på ett område i VÅRT HEM som hon inte hade med att göra.

Så för mig hade det helt avgörande varit: vad tycker pappan. 

Håller med. Enligt TS tycker pappan som hon. Men han gör som mamman (och han?) kommit överens om.. vilket tyder antingen på att han egentligen håller med mamman men säger tvärtom inför TS (får en känsla av att TS är ganska pådrivande i sina åsikter, iallafall är hon det här på FL.. andra åsikter tas inte emot "lätt")., ELLER så har han svårt att säga emot mamman - kanske hon är lika pådrivande hon?

Vi kan bara utgå från vad TS skriver men oavsett vad pappan anser så ligger ansvaret på honom att stå på sig och vara ärlig - oavsett om det är mot TS eller mamman. Det är inte mammans fel att han går på hennes linje och inte på TS... Det är inte mamman som ska ta ansvar för att pappan inte kan vara rak o ärlig.
  • Ess
    Brumma skrev 2014-11-16 11:15:24 följande:
    Håller med. Enligt TS tycker pappan som hon. Men han gör som mamman (och han?) kommit överens om.. vilket tyder antingen på att han egentligen håller med mamman men säger tvärtom inför TS (får en känsla av att TS är ganska pådrivande i sina åsikter, iallafall är hon det 
    Men ts skriver att dom hos henne och pappan läser läxorna likadant med alla barnen. Men mamman har hängt upp sig på det och vill inte att det ska göras på det viset som ts och pappan gör.
    Jag uppfattar det som att ts och pappan både är eniga och gör läxan som ts skriver att dom gör med alla barnen.
    Men att hon blir irriterad på att pappan inte biter ifrån rejält, att mamman ska skita i vad dom gör hos sig och sköta sitt eget istället.

För visst är det lättare att bara säga -Ja ja och sen skita i det och göra som man vill. Går han till full konfrontation så kommer det ju inte att stoppa där, utan sedan kommer mamman med sina motdrag osv.

Så det enda jg tycker egentligen är att pappan och ts kommer överens om hur ansvaret ska fördelas hos dem, och hur saker ska göras. Sedan så får han sköta mamman på det vis han anser va lättast.
    (Men visst, ibland kan det behövas en full konfrontation för att det ska bli ordning.) 
  • mammavetintevadgöra

Hade egentligen bestämt mig för att lämna tråden men kunde inte låta bli att kika in ????

Som många aversion er konstaterat ja jag är ganska drivande och ger mig inte särskilt lätt, det erkänner jag!

Pappan och jag är överens men han vågar inte stå upp mot exet..... varför hon kan bestämma och jag tvingas hålla käften. Pappan har tom mailat läraren (utan min iblandning) och fått svar att barnet bara behöver lösa läxan 1-2 gånger. Detta har han mailar Biomamma om men hon har inte kommenterat. Jag följer givetvis upp mina barns läxläsning med deras lärare också.

Ja problemet är nog att min sambo inte vågar stå upp mot sitt ex., tyvärr.

• mammavetintevadgöra

Den här Biomamma valde att dra in en 3 part i förhållandet när barnet var litet ( hon var otrogen)så har hon förlorat sin familj beror det enbart på val HON gjort. Och om hon valde att dra in en 3 part sitt förhållande måste hon ju också kunna acceptera att pappan till barnet nu ( flera år senare) har en ny partner.

Jag försöker inte på något sätt ta mammaroll en ifrån henne. Har som sagt 2 egna barn och fullt upp med dem.

dreamgirl skrev 2014-11-13 20:22:49 följande:

Har läst trådarna och är övertygad om att det finns biomammor som är besvärliga. Men detta är kanske en mamma som har "förlorat" sin familj. Hon får inte vara med sina barn hela tiden. Att en annan kvinna leker mamma kan ju vara supertungt. Tror det viktigaste man kan göra är att ligga väldigt lågt tills mamman släpper in. Du kan ju vara med i diskussionen men hålla det mellan dig o din man tills mamman är redo.

Svar på tråden lägger jag mig i för mycket?