• Anonym (Elsie)

Egen företagare, gravid och snart arbetslös

Hej!
    Jag är gravid i v. 6 och beräknas föda april 2015. Som jag förstått det så kommer jag att få föräldrarpenning som är grundad på den inkomst jag skulle haft som anställd inom samma bransch (eftersom jag nystartad och mitt företag inte fyller två år förrän i sept 2015.
    Men- det går inte så vidare bra för mig och inkomsten är inte vad jag hade hoppats på. Min tanke innan jag blev gravid var därför att vila företaget och söka jobb istället, dvs gå på a-kassa. 
    Men vad händer då med förldrarpenningen? Kommer den att grundas på min a-kassa då istället om jag inte hinner få ett jobb innan jag ska ha barn?
    Hur ska jag tänka här?

• Svar på tråden Egen företagare, gravid och snart arbetslös
  • Försäkringskassan

Hej!

För att du ska få beräkna din föräldrapenning på någon annan inkomst än den du har som egen företagare behöver du få ett jobb som beräknas pågå i minst 6 månader.

Ersättningen från A-kassan är inte SGI-grundande, utan endast inkomst utav arbete.

Om du skriver in dig som arbetssökande första dagen som du inte längre jobbar aktivt med ditt egna företag så skyddar du dock den inkomsten som du haft tidigare. Så skulle du inte hinna få ett jobb innan barnet kommer så kan du ändå få föräldrapenning baserat på din nuvarande inkomst.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Elsie)

Aha, 
    så då skulle jag rent möjligt kunna anmäla mig arbetslös nu under hösten om företaget inte tar fart- och ändå få föräldrarpenning grundat på vad jag skulle haft om jag hade företaget aktivt fram till förlossningen? Jag menar, om jag behåller företaget så blir ju min föräldrarpenning bra eftersom den "beräknade inkomsten" (eller vad man kallar den förväntade inkomst jag nu får vab från tex inkomsten ändå motsvarar en månadslön för en anställd i samma bransch, även om jag inte nått dit lönemässigt första året) Vad jag förstod när jag drog igång så skulle an få fp grundat på den förväntade inkomsten under de första två åren om man blev gravid eller sjuk. 

• Försäkringskassan

Hej igen!

Det görs alltid en utredning och bedömning om vilken inkomst som kan bli skyddad. För att få rätt svar på din fråga ber jag dig kontakta vårt Kundcenter på 0771- 524 524 så att handläggare kan återkomma till dig med svaret.

Hälsningar
    My, handläggare

Svar på tråden Egen företagare, gravid och snart arbetslös