• MissMcQueen

Vad tycker ni om namnet Pipaluk?

Som rubriken lyder! :)

Jag har fastnat för det grönländska flicknamnet Pipaluk! Tycker det är urgulligt!! Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Pipaluk?
  • SecretMe

Nej, bara nej!
    Gör ditt barn en tjänst och kalla henne inte Pipaluk. Kräks

• zZzZz
    Peachpie skrev 2014-08-22 21:59:53 följande:

Det fungerar säkert på Grönland men inte på andra ställen i världen. Om ni gillar det eller har grönländskt påbrå så visst men folk kommer att fråga och säga:"Vad sa du?" och ingen kommer kunna upprepa det...när folk frågar för tusende gången vad dottern heter så kanske ni blir irriterade men det är i detta fallet NI som valt ett väldigt annorlunda ( i svenska öron väääldigt märkligt namn) och då kommer ni få stå ut med måååånga:"Vad sa du att hon heter?" och jag tror att det är lätt att dottern kommer bli retad  skolan. Om ni tänker er att ni ska bo i Sverige och fostra dottern här ( eller andra länder förutom Grönland) så råder jag er att inte välja det namnet. Min spontana tanke var: "Pipaluk? Pippalukt? Pippa-kuk? (pippa är förövrigt dialektalt ord för fitta i vissa delar av Sverige...) Pippa-what?"

pippa=knulla
    snippa=fitta

aldrig hört att ordet PIPPA betyder fitta, oavsett i skåne, Värmland, norrland, eller här i Stockholm... =)
  • fluu

Att det låter väldigt, väldigt fult på svenska. Och att "Pip" får mig att tänka på en liten, liten fågelunge - ingen bra koppling till någon som ju faktiskt också ska bli vuxen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Comet

Använd det som smeknamn till henne istället om du tycker mycket om namnet! Men jag tror tyvärr inte att ett barn (eller vuxen) vill heta så.

• Peachpie
    zZzZz skrev 2014-08-23 00:17:51 följande:
    pippa=knulla
    snippa=fitta

aldrig hört att ordet PIPPA betyder fitta, oavsett i skåne, Värmland, norrland, eller här i Stockholm... =)
    Jaha så Skåne, Värmland, Norrland och Stockholm är HELA landet???? I vissa delar betyder PIPPA både knulla och fitta, ord kan ha FLERA betydelser!! Eexempel på ord med flera betydelser är tex locka som kan användas i betydelsen "locka håret" eller "locka/kalla på hunden" eller "locka någon att göra något" dvs framkalla ett visst beteende....så locka kan alltså betyda flera olika saker...Man kan också ha en lock i håret och ett lock på kastrullen.....Tina är ett namn men man kan också tina mat....
  • laila88

Tänkte direkt pippa luuk som i pippa Christian Luuk :/ bara sådär tvär ärligt.

• Mascaraklumpar
    Studentpappa skrev 2014-08-22 21:13:48 följande:

Låter som Pippalukt, 

Haha, det var exakt vad jag tänkte också. Förlåt TS, det är säkert ett jättefint namn på Grönland, men ska ni bo i Sverige så hoppas jag verkligen att ni väljer något annat.
  • MallaL
    Peachpie skrev 2014-08-30 22:56:48 följande:

Jaha så Skåne, Värmland, Norrland och Stockholm är HELA landet???? I vissa delar betyder PIPPA både knulla och fitta, ord kan ha FLERA betydelser!! Eexempel på ord med flera betydelser är tex locka som kan användas i betydelsen "locka håret" eller "locka/kalla på hunden" eller "locka någon att göra något" dvs framkalla ett visst beteende....så locka kan alltså betyda flera olika saker...Man kan också ha en lock i håret och ett lock på kastrullen.....Tina är ett namn men man kan också tina mat....

Nu blev jag nyfiken, var är pippa=fitta? På Gotland och i Västergötland där jag har bott har jag heller aldrig hört det, för mig är pippa=knulla
  • Kereza

Jag skäms och ber om usräkt om jag sårar någon nu, men jag tänkte lika ; fittlukt, tänkte jag. Jag vet inte varför, men det var bara så jag associerade namnet :/ 

Det är säkert ett gulligt namn, men jag tror inte det fungerar så bra.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Pipaluk?