Vad tycker ni om namnet Pipaluk?
Som rubriken lyder! :)
Jag har fastnat för det grönländska flicknamnet Pipaluk! Tycker det är urgulligt!! Vad tycker ni?
Som rubriken lyder! :)
Jag har fastnat för det grönländska flicknamnet Pipaluk! Tycker det är urgulligt!! Vad tycker ni?
Nej, bara nej!
Gör ditt barn en tjänst och kalla henne inte Pipaluk.
Det fungerar säkert på Grönland men inte på andra ställen i världen. Om ni gillar det eller har grönländskt påbrå så visst men folk kommer att fråga och säga:"Vad sa du?" och ingen kommer kunna upprepa det...när folk frågar för tusende gången vad dottern heter så kanske ni blir irriterade men det är i detta fallet NI som valt ett väldigt annorlunda ( i svenska öron väääldigt märkligt namn) och då kommer ni få stå ut med måååånga:"Vad sa du att hon heter?" och jag tror att det är lätt att dottern kommer bli retad skolan. Om ni tänker er att ni ska bo i Sverige och fostra dottern här ( eller andra länder förutom Grönland) så råder jag er att inte välja det namnet. Min spontana tanke var: "Pipaluk? Pippalukt? Pippa-kuk? (pippa är förövrigt dialektalt ord för fitta i vissa delar av Sverige...) Pippa-what?"
Att det låter väldigt, väldigt fult på svenska. Och att "Pip" får mig att tänka på en liten, liten fågelunge - ingen bra koppling till någon som ju faktiskt också ska bli vuxen.
Använd det som smeknamn till henne istället om du tycker mycket om namnet! Men jag tror tyvärr inte att ett barn (eller vuxen) vill heta så.
Fruktansvärt hemskt!!
Stackars barn är min första reaktion.
Tänkte direkt pippa luuk som i pippa Christian Luuk :/ bara sådär tvär ärligt.
Låter som Pippalukt,
låter som piplök
Jaha så Skåne, Värmland, Norrland och Stockholm är HELA landet???? I vissa delar betyder PIPPA både knulla och fitta, ord kan ha FLERA betydelser!! Eexempel på ord med flera betydelser är tex locka som kan användas i betydelsen "locka håret" eller "locka/kalla på hunden" eller "locka någon att göra något" dvs framkalla ett visst beteende....så locka kan alltså betyda flera olika saker...Man kan också ha en lock i håret och ett lock på kastrullen.....Tina är ett namn men man kan också tina mat....
Jag skäms och ber om usräkt om jag sårar någon nu, men jag tänkte lika ; fittlukt, tänkte jag. Jag vet inte varför, men det var bara så jag associerade namnet :/
Det är säkert ett gulligt namn, men jag tror inte det fungerar så bra.