• zikzak

Varför tror så många att ADHD gör en till en galen psykopat?

Jag har aldrig riktigt fått grepp om det här, jag har själv ADHD och jag är ingen våldsam person, har inte slagits på nästan 10 år (sen jag var i 16 årsåldern) och jag har träffat rätt många personer som har denna diagnos som inte alls är några psykfall.

Hur ser ni på ADHD? Kommer ni alltid förknippa det med galna psykopater som vid minsta provokation ska spräcka skallen på en eller liknande? Eller ser ni det som rent ut sagt en fördel? Det gör jag, även om det finns vissa nackdelar med den också.

• Svar på tråden Varför tror så många att ADHD gör en till en galen psykopat?
  • Schna
    Anonym skrev 2014-08-23 15:07:55 följande:
    att häva ur sig sånna här kommentarer är ouppfostrat, och korkat och kränkande.
    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Mamma M)

Det handlar väl om okunskap - vilket TS själv verkar ha vad gäller psykopati.
    Om fler människor läste på ordentligt o skaffade sig kunskap så skulle inga jämförelser mellan Adhd o psykopati behövas göras (om det nu är någon som över huvudtaget gör den jämförelsen..?!)!

• Marleo

3 av mina 6 syskon har Adhd och jag tycker dom är helt underbara. Hjärta
    Finns inget med dom som får mig att tänka på ordet psykopat. Det är så långt ifrån som det bara går.

Jag har levt med en som har diagnosen psykopat så jag skulle aldrig missbruka den formen av diagnos..

• Majsan86
    Marleo skrev 2014-08-23 15:51:39 följande:

3 av mina 6 syskon har Adhd och jag tycker dom är helt underbara.

Finns inget med dom som får mig att tänka på ordet psykopat. Det är så långt ifrån som det bara går.

Jag har levt med en som har diagnosen psykopat så jag skulle aldrig missbruka den formen av diagnos..

precis en psykopat är väl en oerhört känslokall person som i princip inte har nån empati för nån eller något. medans en med adhd (iaf jag) har alldeles för starka känslor och svårt att kontrollera dom.
  • Marleo
    Majsan86 skrev 2014-08-23 16:24:32 följande:
    precis en psykopat är väl en oerhört känslokall person som i princip inte har nån empati för nån eller något. medans en med adhd (iaf jag) har alldeles för starka känslor och svårt att kontrollera dom.
    Bland annat. *Ryser* Dom är inte trevliga människor..

Medans ni med adhd har förstärkt av allt. Ni älskar 150%, ni hatar 150% och er lycka är 150% osv. Ni är helt enkelt underbara. :)
  • Anonym (*)

Galna psykopater, nej - våldsamma, ja. 
    Jag känner flera med adhd och alla har väldigt hett temperament och är rätt våldsamma (och impulsiva). Dom flesta av dom är dömda för någon form av brott. Så det är ju den bilden jag har av folk med adhd. 

• Anonym (ADADE)
    Anonym skrev 2014-08-23 15:07:55 följande:
    att häva ur sig sånna här kommentarer är ouppfostrat, och korkat och kränkande.
    Jag har ADHD extra
  • Anonym (Jenny)

Jag förknippar inte ADHD med att man skulle vara psykopat. Känner ingen som har ADHD men har troligtvis själv den diagnosen och även asperger. Jag har ganska hett temperament men skulle aldrig skada nån. Känner känslor så starkt och har svårt att hantera alla känslor, svårt att uttrycka känslor.  

• Majsan70

Jag känner ingen med AD/HD som är aggressiv. Min son som nu är 22 år är den snällaste personen på denna jord. Ja han kan bli hetsig, ja han skiftar i sitt humör, ja han är okoncentrerad och en hel del annat men absolut inte våldsam.

Han är rolig, omtänksam, kärleksfull, emossionell,( osäker på stavningen där), arbetsam, och underbar. 

Han har däremot problem att hitta ett jobb som passar honom, han har svårt att hitta rätt arbetstider och det krävs oerhört mycket energi från honom för att orka sig igenom dagarna.  Just nu jobbar han och fungerar väl och kanske får han jobba kvar om behovet finns. 

• Anonym (ADADE)
    Anonym (Jenny) skrev 2014-08-23 17:55:20 följande:

Jag förknippar inte ADHD med att man skulle vara psykopat. Känner ingen som har ADHD men har troligtvis själv den diagnosen och även asperger. Jag har ganska hett temperament men skulle aldrig skada nån. Känner känslor så starkt och har svårt att hantera alla känslor, svårt att uttrycka känslor.  

Och att ha starka känslor och svårt att uttrycka dem betyder ADHD? 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (ADADE) skrev 2014-08-23 18:04:32 följande:
    Jag vet inte om det är pga ADHD eller asperger som jag har svårt att hantera känslor och uttrycka dom. De är de diagnoser vuxenhabiliteringen kom fram till vid mitt bedömningssamtal. Jag har även humörsvängningar och koncentrationssvårigheter. 
  • Penida

Okunnighet gissar jag på. Jag tycker att det är rent av elakt att sätta likhetstecken mellan ADHD och psykopati. Jag har jobbat nära personer som sägs vara psykopater (rättspsykiatrin) och det är stor skillnad.
    Jag har både bra och dåliga erfarenheter av personer med denna diagnos precis som jag har av personer utan någon eller med andra diagnoser. Det är ju inte diagnosen som gör människan och idag finns det bra hjälp att få för människor som behöver det, tråkigt är dock att det ofta tar lång tid och skapar lidande för den person som upplever problem och personer i dess närhet innan så sker. Det borde ske en förändring där och uppenbarligen också i människors attityder.

Avskyr CIO-metoder
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (ADADE) skrev 2014-08-23 08:57:48 följande:
    Behöver inte läsa på för det har tjatats om ADHD i flera år och det verkar var en modediagnos bland våra kändisar (kanske medicinen man vill åt?) 
    Och du verkar bära på en stor okunskap! Vilket är värst. En diagnos eller att inte veta något om det man uttalar sig om?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (ADADE) skrev 2014-08-23 18:04:32 följande:
    Om du läser länken jag skrev ini mitt inlägg tilldrog kanske du hade lärt dig något. Där står kriterierna för adhd.
Svar på tråden Varför tror så många att ADHD gör en till en galen psykopat?