• felia67

Tråd för oss med kräsna barn. Tips, recept.....

Tänkte att det är fler än jag som har kräsna barn därhemma. Har 3 barn varav 1 oerhört kräsen när det gäller mat. Hon äter inget med sås (all sås går bort inkl tex köttfärssås), inget med ost, inget med lök (synlig), äter inga tillagade grönsaker eller frukter. Inget med grädde el liknande, inget med tomatpuré el liknande i maten. Hon äter inget med dressing. De enda råa grönsaker hon äter är tomat o morötter. Hon äter inget med svamp. Ja listan kan göras längre. Mitt tips: tacokryddor går bra. Gör pastasås av överbliven taco köttfärs med en gnutta vatten extra samt en matsked créme fraiche. Blitt torrt och inte såsigt. Man krydda och runda av kyckling, fläskfiléstrimlor på samma sätt.

• Svar på tråden Tråd för oss med kräsna barn. Tips, recept.....
  • Mrs Vader

Har det liknande hemma med stora barnet, lilla äter det mesta som tur är.

Gör jag t e x kycklinggryta så vill hon äta bara ris och den såsen som är i grytan. Kanske en liten kycklingbit ibland och definitivt inga grönsaker.

De flesta kolhydratkällor går bra att äta och nån form av sås eller dipp.

Lax går oftast bra om det finns. Ibland går kött bra om det är riktigt mört och helst grillat. Men det får inte finnas minsta lilla fett eller sena eller ben.

Lök smyger jag i maten ibland. Mixar den till en soppa först så märker hon den inte.
    Inget pålägg på mackan annat än falukorv eller min hemgjorda morotsmarmelad.

Den enda gången ost funkar är om den är smält och då bara på vissa saker.

Köttfärssås och spaghetti går bort men lasagne går bra?!

Tacos funkar här hemma också.

Nä rörigt och jobbigt är det =(

• Tow2Mater

Ris med ketchup, kottbitar doppas i ketchup. Eller barbecuesås.

Man får ta ut kottbitar innan det blandas ihop till gryta, eller med sås.

Kottfärsbiffar på spett kallas "zombieskitar" (eller liknande, vad nu barnet ifråga kan tänkas gilla).

Svar på tråden Tråd för oss med kräsna barn. Tips, recept.....