• Anonym (Gravid i vecka 39)

Sjikskrivning eller graviditetspenning?

Hej!

Är det bättre att sjukskriva sig eller söka graviditetspenning om det är 2 veckor kvar till förlossningen och jag inte orkar jobba pga svår foglossning? Jag jobbar som lärare = inge tunga lyft på jobbet. Men jag kan inte koncentrera mig (sova dåligt pga foglossningsvärk), kan knappt gå, kan ramla ner när det hugger till, nästan skriker när jag står upp från stolen osv.

• Svar på tråden Sjikskrivning eller graviditetspenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt ansträngande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt ansträngande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller ansträngande, ensidiga rörelser. Du har också rätt till graviditetspenning om du har ett arbete som du inte kan utföra på grund av risker i arbetsmiljön. Detta kan vara om du som gravid kommer i kontakt med skadliga ämnen som kan skada ditt barn. Din arbetsgivare har ansvaret för att bedöma om du kan fortsätta arbeta eller inte. Graviditetspenning kan man ansöka om 60 dagar före beräknad födelse och längst till och med den elfte dagen före beräknad födelse.

När det gäller sjukskrivning får du kontakta sjukvården och höra vad de säger. Om du har frågor kring sjukförsäkringen kan du ställa dem här på Familjeliv/sjukförsäkring eller Doktorn.com.

Du kan även ansöka om föräldrapenning 60 dagar innan beräknad födelse.

Hälsningar
    Doris, handläggare

Svar på tråden Sjikskrivning eller graviditetspenning?