• Elise8847

Ragdoll

Snälla ge mig en massa tips på vad man ska köpa till sin katt och vad man ska tänka på vid katt köp och hur man ska ta hand om den. Jag ska köpa en katt till höstlovet så jag behöver all hjälp jag kan få! 

• Svar på tråden Ragdoll
  • justgoforit

mat, kattsand, kattlåda, klösträd, leksaker , mjuk filt ( funkar inte för alla katter men mina gillar det ). Tänk på att teckna försäkring, första tiden kan katten känna sig osäker och rädd när den kommer till ett nytt ställe därför kan den gömma sig under sängen eller någon annanstans så ge den lite tid att vänja sig och kom ihåg att ge den kärlek och uppmärksamhet. Det är en ny familjemedlem som du ska ta hand om resten av dens liv! Därför är det viktigt att tänka igenom ifall man verkligen är redo för ett sådant ansvar. Att ha en katt är en stor glädje och massa gos men det man ska tänka på är att katter är väldigt speciella djur, dom brukar säga ifrån när dom inte trivs eller något är fel. Många katter protesterar eller visar att något är fel genom att kissa på ett oönskat ställe, många tror då att det är något fel på katten och dom vill göra sig av med den, men det tar tid att förstå vad katten menar, kommer du på det så är det bara att lösa problemet. Man kan alltid kontakta veterinären och fråga om råd. Lycka till med din nya familjemedlem.

• Anonym

och om katten är en ragdoll som rubriker lyder kan du läsa om just den rasen på internet eller skaffa böcker, alla katter har olika personligheter och alla raser har olika "jobb".

• nemo1

Katten ska ha en stamtavla annars är det ingen ragdoll utan klassas som huskatt. Många säljare anger att katten är en ragdoll men är bara ute efter att tjäna pengar på en huskatt. Den kan ej försäkras som en ragdoll heller utan stamtavla. En äkta ragdoll kostar mellan 6-8000:- och med stamtavla är det en seriös uppfödare och katten har genomgått alla tester och vaccinationer.

• nemo1

Hjälp får du av uppfödaren. Och läs ALLT vad som står på kattstaus.se INNAN köp!
    Har du redan bokat en ragdoll? Det känns inte riktigt som du har någon koll alls, stämmer det? Är det en huskatt du är på väg att köpa för överpris där säljaren säger att det är en ragdoll?

Har du råd? Katten ska vaccineras årligen, få kvalitetsfoder från djurbutik, försäkras, kastreras. Buffert behövs om katten blir sjuk, dyrt även med försäkring.

Svar på tråden Ragdoll