• Anonym (Okej?)

Jag får inte flytta - pappan vägrar skriva under!

Så här ligger det till:

Jag och barnets pappa bodde tillsammans hemma hos pappan, i Värmland, tills dess att barnet var ungefär ett år. När barnet var omkring året så separerade pappan och jag. Jag och vårt gemensamma barn flyttade till min gamla hemstad, Göteborg. Detta var för ungefär tre år sedan.

Nu är det så att jag har träffat en ny man - en annan värmlänning. ;) Vi har dejtat i ungefär 1,5 år och varit seriösa i ungefär ett halvår. Han bor ungefär en kvart ifrån mitt barns pappa, - något som jag tycker är superbra, då jag och pojkvännen har pratat om att flytta ihop (och att jag och barnet då flyttar in hos pojkvännen).

MEN, nu är det så att pappan VÄGRAR att skriva under papper på att barnet får flytta, byta kommun och förskola.
    Kan han verkligen vägra detta när det handlar om att vi flyttar NÄRMRE pappan? Detta innebär ju att umgänget mellan barnet och pappan kommer att bli SÅ mycket bättre. De kommer att kunna ses varannan vecka istället för, som nu, varannan helg (knappt ens det).

Frågan är alltså om jag kan flytta trots att jag inte har pappans underskrift, när det handlar om att jag faktiskt flyttar NÄRMRE pappan och således främjar umgänget?

• Svar på tråden Jag får inte flytta - pappan vägrar skriva under!
  • Brumma

Om han inte skriver på och ni flyttar ändå görs en utredning var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila (precis som ngn skrev ovan) och barnet skrivs automatiskt där. Alltså hos dig. Det enda pappan skulle kunna göra "mot" er är att söka boendet för barnet. Hade det varit så att ni bott i samma område tidigare och din flytt innebar att umgänget med pappan gått förlorat/ändrats, samt att förskola/skola ändrats men att barnet, genom att bo hos pappan istället, fått gå kvar där det rotats så hade chansen varit stor att barnet fått bo hos pappan istället. Nu är situationen inte så så jag skulle nästan garantera att inget händer mer än att barnet blir skriver på er nya adress.

Speciellt som umgänget kommer att utökas pga flytten.

Men ring och kolla för säkerhets skull ändå - säkert är att barnet KOMMER skrivas på ny adress. Din eller pappans.

• Anonym (öh)

Du får såklart flytta var du vill. Och som vårdnadshavare har ni två en skyldighet att komma överens om vem av er barnet ska bo hos.

Så fråga pappan var han föredrar att barnet bor när du flyttar. Om han föreslår att du lämnar kvar barnet ensamt i göteborg tycker jag att han diskvalificerar sig som vårdnadshavare och i så fall anser jag att du bör kämpa för att bli ensam vårdnadshavare.

Om han anser att barnet bör fortsätta bo med dig så ger du honom flyttpapprena att skriva under. Om han anser att barnet istället ska bo hos honom så bör du ta dig en funderare och sedan sätta dig ner och ha en seriös diskussion tillsammans med honom.

• Helle 85

Behöver ni flytta till pojkvännen? Tänkte att ibland kan det ju bli värre om man flyttar närmre å då alltid finns i närheten. Då kanske det börjar bli en massa bråk osv som inte är roliga. Han verkar ju tyvärr inte se till sitt barns rättighet till båda föräldrar. Då kanske alternativet att pojkvännen flyttar till er vara bättre. Du slipper då också dra upp barnet ur det den är van vid. Bara en tanke.

• Anonym (Lisa)

Intressant. Jag har ingen aning men ingen kan ju säga att din flytt försvårar umgänge så det borde verkligen gå igenom. Ingen dum idé dock att ta en tur till Familjerätten så detta blir dokumenterat, hans beteende är ytterst märkligt.

• Anonym (**)
    Anonym (Okej?) skrev 2014-08-25 22:01:35 följande:
    Blev du medlem nu, för att kunna skriva ett totalt meningslöst inlägg?
    Skaffa dig ett liv, människa.
    Oj, vilket snorkigt svar. Hen svarade på din fråga i inlägg 1.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (**) skrev 2014-08-29 15:07:30 följande:

Håller med. Först irriterad för att 76 personer på FL inte sitter inne med en juridisk utbildning... Och sen otrevlig för att någon ger svar på tal. Kul att försöka hjälpa till då.
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (**) skrev 2014-08-29 15:07:30 följande:
    Läs inlägget och kolla när personen blev medlem - EXAKT samtidigt som inlägget skrevs.
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-08-29 15:17:50 följande:

Håller med. Först irriterad för att 76 personer på FL inte sitter inne med en juridisk utbildning... Och sen otrevlig för att någon ger svar på tal. Kul att försöka hjälpa till då.
    Har du ens läst inlägget?
    Människan försökte INTE hjälpa till.

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (Okej?) skrev 2014-08-29 15:28:38 följande:
    Läs inlägget och kolla när personen blev medlem - EXAKT samtidigt som inlägget skrevs.

Det var inte det jag skrev heller. Har du ens läst mitt inlägg?
  • Anonym (Okej?)
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-08-29 15:32:46 följande:
    Det var inte det jag skrev heller. Har du ens läst mitt inlägg?
    Vilket av mina inlägg syftade du på då?
  • Anonym (Okej?)
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-08-29 15:46:48 följande:
    Det som var riktat till mig givetvis...
    Eh, va?
    Jag har inte besvarat något annat inlägg av dig, än det där du håller med om att jag varit otrevlig mot någon annan i tråden.

I vilket inlägg har jag varit otrevlig, och mot vem?
  • Utflykt i verkligheten

Ok... För att vara övertydlig då så att förstår:

Du skriver: "76 personer har läst och ingen har något svar!?"

Det svaret uppfattas som rätt kaxigt och  lite otrevligt. Det är inte definitivt inte helt självklart att vara insatt i sådana här frågor. Du fick svar på tal av någon, som liksom jag, tyckte att det var ett onödigt inlägg av dig.

Och då blir din omedelbara respons: "Blev du medlem nu, för att kunna skriva ett totalt meningslöst inlägg? Skaffa dig ett liv, människa."

Då gick du från kaxig till rent ut sagt provocerande och otrevlig. Det är här jag skriver mitt inlägg: "Håller med. Först irriterad för att 76 personer på FL inte sitter inne med en juridisk utbildning... Och sen otrevlig för att någon ger svar på tal. Kul att försöka hjälpa till då."

För precis som jag skriver... Hur kul är det att hjälpa någon som beter sig illa?

Så konversationen som följer blir ju enbart märklig:

Du skriver: "Har du ens läst inlägget? Människan försökte INTE hjälpa till."

Jag svarar: "Det var inte det jag skrev heller. Har du ens läst mitt inlägg?"

Du skriver: "Vilket av mina inlägg syftade du på då?"

Jag svarar: "Det som var riktat till mig givetvis..."

Ja resten kan du...

Tur att man har några minuter dötid så här på en fredag...

• Anonym (Okej?)
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-08-29 16:08:36 följande:

Ok... För att vara övertydlig då så att förstår:

Du skriver: "76 personer har läst och ingen har något svar!?"

Det svaret uppfattas som rätt kaxigt och  lite otrevligt. Det är inte definitivt inte helt självklart att vara insatt i sådana här frågor. Du fick svar på tal av någon, som liksom jag, tyckte att det var ett onödigt inlägg av dig.

Och då blir din omedelbara respons: "Blev du medlem nu, för att kunna skriva ett totalt meningslöst inlägg? Skaffa dig ett liv, människa."

Då gick du från kaxig till rent ut sagt provocerande och otrevlig. Det är här jag skriver mitt inlägg: "Håller med. Först irriterad för att 76 personer på FL inte sitter inne med en juridisk utbildning... Och sen otrevlig för att någon ger svar på tal. Kul att försöka hjälpa till då."

För precis som jag skriver... Hur kul är det att hjälpa någon som beter sig illa?

Så konversationen som följer blir ju enbart märklig:

Du skriver: "Har du ens läst inlägget? Människan försökte INTE hjälpa till."

Jag svarar: "Det var inte det jag skrev heller. Har du ens läst mitt inlägg?"

Du skriver: "Vilket av mina inlägg syftade du på då?"

Jag svarar: "Det som var riktat till mig givetvis..."

Ja resten kan du...

Tur att man har några minuter dötid så här på en fredag...

Du borde också skaffa dig ett liv.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Okej?) skrev 2014-08-25 22:02:49 följande:
    elyse skrev 2014-08-25 22:01:29 följande:

Hör av dig till myndigheten som ska ha in pappans godkännande och fråga om det ska kunna vara såhär. 

Ska kontakta de olika instanserna imorn.
    Tänkte bara om någon visste hur det ligger till.

Så nu när det nu varit "imorn" för ett antal dagar sedan, hur gick det och vad sade instanserna om ditt spörsmål?
  • Anonym (**)
    Anonym (Okej?) skrev 2014-08-29 15:28:38 följande:

Människan svarade på ditt inlägg. Skriv inte inlägg om man inte får kommentera.

• Anonym (**)

Det är  kanske så exet känner.
  • Anonym (Okej?)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-29 16:21:36 följande:
    Så nu när det nu varit "imorn" för ett antal dagar sedan, hur gick det och vad sade instanserna om ditt spörsmål?
    Pappan har valt att skriva under för flytt.
    Det räckte med att prata med farmorn (dvs pappans mamma). Hon är på barnets sida till 100%. Det känns bra.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Okej?) skrev 2014-08-29 16:14:38 följande:

Du borde också skaffa dig ett liv.

En del slötittar på tv... Jag roar mig med att förklara självklarheter för folk...
Svar på tråden Jag får inte flytta - pappan vägrar skriva under!