Varför beter han sig illa när vi får besök?
Jag har en son som är 5,5 år och en dotter på 2,5 år. Sonen har alltid varit tidig med allt, mycket intelligent och känslig, även väldigt stor för sin ålder (motsvarande en normal 6-7-åring i kroppen). Han lärde sig läsa då han var fyra och både läser och skriver små och stora bokstäver idag. Han älskar problemlösning och konstruktion, kan sitta i timtal och bygga Lego efter instruktioner. Han är även väldigt fin mot sin syster (för det mesta), empatisk och lugn. På dagis är han en ängel enligt pedagogerna. Hemma kan han dock få trotsutbrott ibland (de var värre när han var mindre) då han blir så arg att han gråter. Vi har försökt vara lugna och resonerande med honom även om det ofta kan vara ologiska saker. Vi är dock ganska bestämda och måna om att ha regler och accepterar inte att man beter sig hur som helst. En sak som oroar mig är att han ofta jan bli "hämndlysten" om han exempelvis jagar sin syster i lek, halkar och ramlar så är det "hennes fel" och då ger han sig på henne.
Nu till det stora problemet: Han leker gärna med en speciell kompis hemma eller hos kompisen (på förskolan säger de att han leker med de andra barnen) men får vi besök här hemma av någon annan än kompisen och dennes familj, ex. av min bror med sina två barn, blir sonen helt knäpp. Han provocerar mig medvetet för att skapa bråk och skriker, slåss och gapar. Det har gått så långt att jag misstänker att min bror drar sig för att hälsa på eftersom vi har en sådan "ouppfostrad unge". Vilket sonen ju egentligen inte är! :(
Jag bävar för högtider som födelsedagar och jul då hela släkten kommer för att då kör han alltid igång. Varför gör han så här när han vet att jag blir så ledsen?