• Anonym (Undrade)

Vad och hur påverkas mitt SGI i de olika scenariona?

Hej!

Jag har många funderingar kring det ekonomiska om jag får barn i februari 2015.

Nu till lite bakgrundsinformation om min situation och olika scenarion...

Jag har varit anställd på ett och samma företag i drygt sju och ett halvt år och har betalat A-kassa och inkomstförstärkning lika länge.
    När bolaget blev uppköpt så fick jag gå p.g.a. arbetsbrist med ett avgångsvederlag motsvarandes tre månadslöner.

Detta vederlag täcker alltså perioden mellan den 16/7-16/10. Jag får ingen A-kassa under perioden som avgångsvederlaget täcker.

Jag skrev in mig på Arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag (den 16/7) och söker sedan dess ett nytt jobb.

Nu är det så att jag har två alternativ, det ena är att få ett nytt jobb (förstahandsval) eller i "värsta fall" börja plugga med CSN lån.

Hur påverkas mitt SGI i båda fallen?

Vad händer med SGI:et om jag  som gravid inte får ett jobb fram till födseln?

Hur blir det om jag börjar plugga på heltid med CSN lån om jag inte får ett jobb?

Vad händer med SGI:et om en nyanställning skulle upphöra innan min föräldraledighet?

Mååånga tack på förhand!!!

• Svar på tråden Vad och hur påverkas mitt SGI i de olika scenariona?
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du skrev in dig på arbetsförmedlingen första arbetsfria dagen skyddar du din inkomst som du hade hos din förra arbetsgivare.

Den är skyddad så länge du är inskriven på arbetsförmedlingen, oavsett hur länge det blir även om du inte får a-kassa under tiden du har avgångsvederlaget.

Om du börjar studera med CSN-lån så skyddar även detta din tidigare inkomst. Så om du skulle börja studera innan barnet kommer så är det fortfarande inkomsten från din senaste anställning som ligger till grund för din föräldrapenning.(Förutsatt att du är inskriven på arbetsförmedlingen fram tills studierna börjar.)

Skulle det istället bli så att du får ett nytt jobb, och det beräknas pågå i minst 6 månader är det denna inkomst din föräldrapenning kommer baseras på.
    Skulle en eventuell nyanställning vara tillfällig, och kortare än 6 månader så fortsätter du att skydda din tidigare inkomst genom att skriva in dig som arbetssökande igen första dagen som arbetslös.

Skulle nyanställningen pågå i mer än 6 månader, men upphöra under föräldraledigheten är din SGI skyddad fram till barnets 1 års-dag oavsett vad som händer, och därefter måste du ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan om du är hemma på heltid, eller skriva in dig som arbetssökande igen.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Undrade)

Tack för ett väldigt utförligt svar! :) Det var precis vad jag behövde få svar på.

Svar på tråden Vad och hur påverkas mitt SGI i de olika scenariona?