• Anonym (snart examen)

Hjälp mig formulera mig, ang jobbansökan

Jag är nära examen på en högskoleutbildning (har även en del arbetslivserfarenhet). En bekant till mig som har samma utbildning jobbar på ett företag som sysslar med saker som passar mig och min erfarenhet och utbildning perfekt. De har inga lediga tjänster just nu men min bekanta har talat med sin chef som uttryckt intresse för att träffa mig så att de vet vem jag är om det skulle komma en öppning i framtiden.

Så nu ska jag skicka ett informellt mail till denna chef, berätta kort vem jag är och säga att jag är intresserad av att veta mer om vad de jobbar med och gärna vill träffas. Delen om mig själv är klar, men hur får jag till en bra avslutning?

"Jag tycker att [arbetsområdet ifråga] är väldigt intressant och skulle gärna vilja träffa er och få veta mer om vad ni gör."

Men sen då? Det känns som det behövs någon slutkläm innan MVH.

Och mailets subject/ämnesrad, vad skriver man där?

• Svar på tråden Hjälp mig formulera mig, ang jobbansökan
  • Anonym (Om inte om vore)

Om jag vore din blivande arbetsgivare och fick veta att du inte haft förmåga att skriva mejlet själv skulle jag starkt ifrågasätta dig och din kompetens vad gäller det mesta. Du hade fått nobben av mig.

• Anonym (Genomskinlig)

"Jag tycker att [arbetsområdet ifråga] är väldigt intressant och skulle gärna vilja träffa er och få veta mer om vad ni gör." Men också för er att lära känna mig.

Med vänlig hälsning
    NN

• Anonym (Om inte om vore)
    Anonym (Genomskinlig) skrev 2014-08-27 17:10:28 följande:

"Jag tycker att [arbetsområdet ifråga] är väldigt intressant och skulle gärna vilja träffa er och få veta mer om vad ni gör." Men också för er att lära känna mig.

Med vänlig hälsning
    NN

Okej, jag ska vara lite "snällare". Den här formuleringen sticker inte ut. Man tänker: "Hade inte NN kunnat anstränga sig mer än att använda denna utslitna standardfras?" Skriv istället varför, det vill säga rada upp flera exempel, på varför du tycker att området ifråga är intressant och berätta vad du kan tillföra. Skriv inte att du vill träffa dem för att få veta mer om vad det gör, för det är detsamma som att tala om att du inte har brytt dig om att läsa på om företaget. Du ska istället visa att vad du vet om företaget och om varför det väckte ditt intresse och att det är därför du skriver till dem.
  • Smulu

Berätta varför du tycker företaget verkar intressant, föreslå ett par tider för mötet, le när du skriver :)

Svar på tråden Hjälp mig formulera mig, ang jobbansökan