• helena29

Vad kan en ultarljudsläkare "hitta" i vecka 35? (Polyhydramnios, för mycket fostervatten)

Hej,
    Jag har fått diagnos polyhydramnios. För mycket fostervatten.
    AFI 29 i vecka 34.
    Var inne på TUL och kolla mängd vatten. Bebisen normalstor.
    Har gjort glukostest som inte visar på diabetes.
    På UL som gjordes kollade de även bebisen. Magsäck och urinblåsa syntes.
    Även njuren såg bra ut. Det var vad de kunde se och sa att "vi hittar inget fel på bebisen!"
    Ändå ska jag träffa en ultraljudsläkare nästa fredag? Varför? om de inte såg nåt fel?
    Bm sa att läkaren kollar igenom anatomin, alla organ.
    Då börjar jag ju genast oroa mig och undrar varför, när de säger att de inte hittar nåt fel?
    Vad kan då ultraljudsläkaren hitta som inte bm sett på rutin-Ul eller Ul i vecka 34?
    Orsaker till för mycket fostervatten?

Ni med erfarenheter får gärna höra av er!

• Svar på tråden Vad kan en ultarljudsläkare "hitta" i vecka 35? (Polyhydramnios, för mycket fostervatten)
  • Långbenopluto

För mig skulle dom mäta mängden fostervatten och ta beslut om dom skulle tappa ut lite vatten eller inte.

• helena29
    Tines skrev 2014-08-27 14:31:01 följande:

För mig skulle dom mäta mängden fostervatten och ta beslut om dom skulle tappa ut lite vatten eller inte.

Ok!

Hade. En bm då redan konstaterat med UL att allt var ok med bebisen?

Hur mycket vatten hade du?
  • Anonym
    helena29 skrev 2014-08-27 14:35:16 följande:
    Ok!

Hade. En bm då redan konstaterat med UL att allt var ok med bebisen?

Hur mycket vatten hade du?
    Ja, jag kommer inte ihåg hur mycket vatten jag hade.
  • helena29
    Anonym skrev 2014-08-27 14:39:59 följande:
    Ja, jag kommer inte ihåg hur mycket vatten jag hade.
    Ok! Men inga fel hittades på bebisen och förlossningen gick bra?
  • Långbenopluto
    helena29 skrev 2014-08-27 14:47:16 följande:
    Ok! Men inga fel hittades på bebisen och förlossningen gick bra?
    Ja, allt gick bra och pojken mådde jättebra
  • elle9

Men lugna dig! Det finns inget du kan göra åt situationen. Det är bara att åka med. Ignorance is bliss.

BM kollar igenom vissa saker. Hon hittade inget. Det hade varit oetiskt av henne att ljuga. Om de misstänkte något så hade du fått tid hos läkaren betydligt snabbare. Jag råkade illa ut själv och fick komma på läkarultraljud dagen efter. (En helt annan problematik dessutom)

Läkaren ska dubbekolla och göra en mer kvalificerad genomgång. Hen hittar kanske något, eller inte. Att du får vänta en vecka antyder väldigt starkt att de inte är oroade för bebisen. Hen har det bra i din mage.

Att du själv inte klarar av att vänta är en helt annan sak. Kontakta din mödravård och be att få komma till en kurator. Att du vägrar ta till dig att allt antagligen är bra är inte riktigt sunt.

Ursäkta om jag låter hård, men det verkar som ingen har sagt ovan till dig.

• helena29
    elle9 skrev 2014-09-01 13:12:02 följande:

Men lugna dig! Det finns inget du kan göra åt situationen. Det är bara att åka med. Ignorance is bliss.

BM kollar igenom vissa saker. Hon hittade inget. Det hade varit oetiskt av henne att ljuga. Om de misstänkte något så hade du fått tid hos läkaren betydligt snabbare. Jag råkade illa ut själv och fick komma på läkarultraljud dagen efter. (En helt annan problematik dessutom)

Läkaren ska dubbekolla och göra en mer kvalificerad genomgång. Hen hittar kanske något, eller inte. Att du får vänta en vecka antyder väldigt starkt att de inte är oroade för bebisen. Hen har det bra i din mage.

Att du själv inte klarar av att vänta är en helt annan sak. Kontakta din mödravård och be att få komma till en kurator. Att du vägrar ta till dig att allt antagligen är bra är inte riktigt sunt.

Ursäkta om jag låter hård, men det verkar som ingen har sagt ovan till dig.

Ja, du låter onekligen hård och jag förstår inte varför. Förstår om folk blir trött på mig att "jag inte verkar förstå att allt verkar normalt". Men är jag orolig så är jag ju? Det är liksom svårt att få bort oron helt, trots kloka påståenden. Och jag är en dån som gärna vill veta mer... Vad kan en kurator gör för mig? Troligtvis inte stilla min oro? Eftersom han eller hon inte vet hur det ligger till?

Det jag mest undrar över är varför en läkare ska kolla om nu Bm sa till mig att det ser bra ut!?
  • Anonym
    helena29 skrev 2014-09-01 18:53:54 följande:
    Ja, du låter onekligen hård och jag förstår inte varför. Förstår om folk blir trött på mig att "jag inte verkar förstå att allt verkar normalt". Men är jag orolig så är jag ju? Det är liksom svårt att få bort oron helt, trots kloka påståenden. Och jag är en dån som gärna vill veta mer... Vad kan en kurator gör för mig? Troligtvis inte stilla min oro? Eftersom han eller hon inte vet hur det ligger till?

Det jag mest undrar över är varför en läkare ska kolla om nu Bm sa till mig att det ser bra ut!?
    Bästa svaret får du om du ringer din BM och frågar.
Svar på tråden Vad kan en ultarljudsläkare "hitta" i vecka 35? (Polyhydramnios, för mycket fostervatten)