• Lisalisilisi

Nya råttor andas konstigt, HJÄLP!

Hej!

Jag skaffade två tamråttor igår kväll, som bara är ca 6-7 veckor gamla. När i åkte hem med dom så nyste dom en massa i bilen. Jag antog att det var pga. spånet dom använde som underlag från djurbutiken. (ja, jag köpte dom från en djurbutik).
    Dom vänjde sig lite med buren, men nysandet fortsatte. jag antog att dom bara vänjde sig vid alla nya lukter. 
    Men mot natten så vaknade jag av att dom hade nysattacker, och andades så det lät som att dom var förkylda. Det lät som att de var täppta. MEN dom gick ändå runt och såg helt neutrala ut, åt lite mat och nosade runt.
    Buren har jag och min far snickrat ihop, och som "bedding" använder jag filtar och pellets av pappersmassa. Filtarna är gjorda av fleece tyg. 

Har någon haft samma problem, och att det senare ordnat sig?

Tack så mycket för svar!

• Svar på tråden Nya råttor andas konstigt, HJÄLP!
  • Sasssaa

Mina syskon har haft råttor (större

Model råttor, kanske tamråttor?) och de nös ibland. Då var de förkylda, är de röda krig nosen? Låter de som kaffekokare, alltså ett rosslande ljud då de andas måste man vara uppmärksam, då kan det handla om lunginflammation. De hade mina syskons råttor någon gång, då fick de penicillin och blev friska.

Då deras råttor var förkylda gav dem råttorna rött te som tydligen skulle vara bra:) koka te och låt de svalna och sätt det i vattenflaskan:)

• Guldbarb

Är de röda runt nos så är det snor, blir de röda runt ögon så är det tårvätska så ingen panik i så fall egentligen. Mycoplasma är väldigt vanlig bland råttor, då behövs veterinärvård. Eftersom de befunnit sig i en djuraffär och antagligen varit någorlunda nära kaniner och andra smådjur som kan vara bärare utan att visa det så är riskerna stora att det är mycoplasma dom har.

• viseversa

Ta dom till en veterinär. ring till butiken och påpeka detta. Låter inte bra.

• Lisalisiilisi

Tack för era svar!

Jag och min mor har inspekterat noga efter rödhet vid nos och ögon, men ingenting syns. Vi har även sökt genom massa forum på internet och många påpekar att det endast är en förkylning om dom nyser så mycket, men andas tyst mellanåt. Vi har gett dom lite echinaforce i deras dryckesvatten, och höjt värmen i rummet aningen. Samt så har dem fått flera filtar att mysa sig ner i. Om det inte blir bättre efter några dagar så skall jag ta dem till veterinären. 

Återigen, tack för att ni tog er tid att hjälpa mig Hjärta!!!!

Svar på tråden Nya råttor andas konstigt, HJÄLP!