• Humlan88

Spårar hon rätt, eller berömmer jag henne i onödan?

Har börjat "amatör" spårat lite med min labrador. Jag har 2 st rådjursklövar som jag drar efter mig, Droppar lite blod ur en diskmedelsflaska lite här och där, och markerar med klädnypor vart jag gått. 

Jag märker att hon tycker det är roligt, jag tar med henne ut och sätter på selen där spåret börjar, hon drar iväg på en gång med nosen i marken. Vid vissa ställen där jag gjort uppehåll eller en skarp sväng får hon fundera lite, men hon har alltid hittat på klövarna och då får hon jättemycket beröm och godis. MEN hur vet jag att det är blodspåret hon följer och inte min lukt? 

• Svar på tråden Spårar hon rätt, eller berömmer jag henne i onödan?
  • Birgitta02

När du lagt spåret så kan du ju lufsa runt lite här och var och lämna egna doftspår överallt. Och du kan lägga spåret nån timme innan.

• Axo

Enligt de som kör blodspår så går hundarna mest på bloddoften och klöven eftersom det är just det som är mest intressant.

Du kan ju testa att ha klöven i en lång pinne och en flaska som du kan spruta ut blodet en bit med så slipper du gå i samma spår. Då kan du se vilket spår hunden följer!

• Axo
    bängolle skrev 2014-08-28 12:19:08 följande:

Låt nån annan lägga spåret.

Fast du har ju fortfarande problemet med en mänsklig doft i spåret.
  • Dexter dot com

Valla området innan du lägger spåret några gånger och se om hon följer spåret. Gör hon det så kan du anta att hon gör det även i fortsättningen. Iof ger ju personspår lika mycket nosarbete och ska du bara hobbyspåra och är ute efter mental aktivering spelar det ju inte så stor roll.

• Axo

Och om det bara är viltspår som aktivering så spelar det ju ingen roll om hunden går på dig, vilket jag inte skulle tro!

Vilken hund väljer människodoft över blod och klöv?

Svar på tråden Spårar hon rätt, eller berömmer jag henne i onödan?