• Jossofräs

Ett sår som inte vill läka

Min katt har ett sår precis vid svansroten som inte vill läka riktigt och hon slickar på det heeeela tiden. Har försökt tvätta med jodopax och smörja med zinkpasta men hon slickar bara bort det. Kan man köpa tratt på typ djuraffär el linkande eller måste jag göra det hos veterinären?

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ett sår som inte vill läka
  • annaba

Välsorterade/större zoo-affärer brukar ha även trattar och lite andra typer av uppblåsbara kragar. Kan vara läge att ringa och fråga några lokala affärer innan du åker runt så du vet att du inte kör i onödan.

• nemo1

Absolut ett veterinärbesök. Prov måste tas och utesluta foderallergi.Varför frågar man inne på fl istället för att ringa en veterinär? Vad ger du för foder?

• Jossofräs

Bytte foder till ett med mer protein i för ett par månader sedan, bytte tillbaka för några dagar sedan för att se om det blir bättre.

Ska ringa runt lite i stan och se om någon har tratt eller liknande.

Jag frågar på FL först eftersom vår veterinär har knasiga öppettider.

• nemo1
    Jossofräs skrev 2014-08-28 15:26:37 följande:
    Bytte foder till ett med mer protein i för ett par månader sedan, bytte tillbaka för några dagar sedan för att se om det blir bättre.

Ska ringa runt lite i stan och se om någon har tratt eller liknande.

Jag frågar på FL först eftersom vår veterinär har knasiga öppettider.
    Vad ger du för foder och vad bytte du till? Ett foderbyte ska mycket långsamt fasas in med början av ngr få kulor.
  • Abbe83

Vår katt har också sår vid svansen och vi köpte en tratt med kardborrband i djuraffären. Jag tvätta såren varje dag och var hos veterinären och fick antibiotika. Nu har det blivit bättre när hon inte kan slicka på det och hon har ätit antibiotika i 3 dagar. 

Svar på tråden Ett sår som inte vill läka