• prunilla

äggdonation: kurator/läkar besök

Jag och min kille ska gå på vårat första läkarbesök och kuratorbesök inför våran äggdonation. Vi är jätte nervösa, och undrar om någon gjort dessa "utredningar" redan, och kan berätta lite vad som frågas? 
    Det där kurator mötet, verkar extra läskigt. Kommer vi vara i samma rum, eller vill dom se oss separat?

Hoppas verkligen på svar från någon erfaren. Känns som en lång resa, och det första känns spännande och läskigt på samma gång.

PS. att det blir äggdonation och inte IVF för våran del, är redan helt klart. Också känslomässigt känns detta äntligen ok! Flera år har det tagit innan jag verkligen börjar hoppas på en bebis/barn/tonåring/vuxen-person. 

• Svar på tråden äggdonation: kurator/läkar besök
  • Kidneybönan

Hej och grattis till att du kommit så långt i din egen process! Kuratorsamtalet är absolut inget att oroa sig för! Vart går ni någonstans? Något landsting i Sverige? I så fall bör det vara ganska likt vårt samtal. Vi hade det ganska trevligt tillsammans med läkaren och en psykolog. Det kändes inte som någon utfrågning av oss, mer ett samtal kring hur vi hamnat där, hur vi ställde oss till lagen (att man ska berätta för barnet om hur det kommit till) och lite tips på hur man kan gå tillväga för att berätta. De vill bara ha lite koll på att ni inte är värsta knäppgökarna :) 

Läkarens uppgift var mer att se till att vi var medicinskt godkända, att alla tester för infektionssjukdomar och spermaprov och sånt var ok. 

Kul att ni är på gång, lycka till!

• Löparnörden

Upplevde vårt kuratorsamtal som trevligt och väldigt avslappnat, var också nervös innan men det var helt obefogad oro.

Mycket handlade om hur vi såg på att berätta för vårt eventuella barn om dess tillkomst men också om hur vi öppen vi var mot våra föräldrar om och syskon och vår relation till dem. Hon frågade också hur vi tänkte och kände runt barnlösheten. Samtalet gick inte alls ut på att bedöma oss som föräldrar som jag trodde innan.

• prunilla

tack för era svar. Känner min lite bättre nu, men vi får se hur det går. Jag berättar mer om en och en halv månad efter vårat berök.

• PiOmiO

Mycket lättsamt att prata med kuratorn! De va mysigt =)

Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden äggdonation: kurator/läkar besök