• Svar på tråden Dop eller inte?
  • Gladskit

Om du är tveksam så strunta i det bara.
    Vi är inte särskilt "aktiva" inom kyrkan och vi valde att inte döpa. Vi är dock med i  Svenska Kyrkan, det finns vissa skäl till det känner jag.
    Men som sagt, jag kan inte döpa min son till en tro, det beslutet får han fatta så småningom själv. För min del får han gärna gå på konfirmationsläsning för att lära sig mer, och vill han då döpa sig så är det inga konstigheter att göra det inför konfirmationen.

Det vi gick miste om var just släktsammankomsten. Vi bröt traditionen vilket vissa (äldre) släktingar hade svårt att förstå. Jag fick också en del kommentarer när min syster senare fick barn som hon döpte att XX minsann hade gjort det hela på "rätt sätt". Fast där känner jag att de släktingar som idag är viktiga för oss och för honom, dem träffar han regelbundet och de finns i våra liv ändå. Och de struntar fullständigt i om han är döpt eller ej.

• Yohan

Dop är alltid fel eftersom man döper barnet in i en religion som barnet själv inte har valt. Alla bör ges rätten att själva avgöra om de vill vara religiösa eller inte när de är gamla nog att avgöra detta på egen hand. Så döp inte!

Svar på tråden Dop eller inte?