• Mellanmjölkens land

Om du fick välja EN bakåtvänd stol

Om ni skulle välja EN bakåtvänd stol att ha efter babyskyddet, vilken skulle ni välja?

Stolen ska vara lätt att montera och fungera även i en liten bil utan Isofix. När stolen är urvuxen vänds barnet.
  • Svar på tråden Om du fick välja EN bakåtvänd stol
  • mona83
    Honungsblomman skrev 2014-08-31 00:09:24 följande:
    Varför?
    Axkid anses ha några av de bättre stolarna på marknaden.
    Det kommer jag inte ihåg, iofs var det diskussion rörande babyskydd.  
    L.O.V.E
  • Dr Mupp

Axkid minikid eller Britax maxway. Vi har Maxway.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Skumbollen
    mona83 skrev 2014-08-31 00:06:15 följande:
    För övrigt så var det någon som jobbar på Babyproffsen som sa att man inte skulle ha axkid tex ;)
    L.O.V.E
    De sa de till oss också på babyproffsen i sisjön, att de skulle sluta ta in axkid för de inte hade klarat 2014 års tester så bra.
  • MeandHim

Jobbar med bilstolar och jag skulle rekommendera antingen Besafe eller maxi cosi mobi. Det är de säkraste på marknaden + att de har en tiltfunktion om man åker mkt bil och barnet somnar.
    Har man en liten bil skulle jag välja mobi då den är några cm "mindre"
    Åk till babyproffsen så monterar dom stolen åt er kostnadsfritt. 70% av alla som gör det själva monterar tyvärr fel

• Skumbollen
    MeandHim skrev 2014-08-31 14:10:36 följande:

Jobbar med bilstolar och jag skulle rekommendera antingen Besafe eller maxi cosi mobi. Det är de säkraste på marknaden + att de har en tiltfunktion om man åker mkt bil och barnet somnar.
    Åk till babyproffsen så monterar dom stolen åt er kostnadsfritt. 70% av alla som gör det själva monterar tyvärr fel

Härligt att höra då det efter research var just de två stolarna vi valde mellan. Det blev besafe tillslut :)
  • Mellanmjölkens land

Familjen bor i Grekland så att åka till butik och testa funkar inte. Vill de ha lite urval på bakåtvända stolar måste de köpa på nätet (från norden). 

Stolen bör därför vara någorlunda lättmonterad och passa i de flesta bilar.

Det lutar åt en Hi-Way eller en Max-Way eftersom vi har sånna stolar, vet att de funkar i de flesta bilar och kan hjälpa till med monteringen
  • FrauCasio

Det gör de flesta babyaffärer som säljer bilstolar. Så att åka just till babyproffsen är inte nödvändigt Jobbar du där?
  • Aileen Allannah
    70 procent?! Hur då?
  • Dr Mupp
    Honungsblomman skrev 2014-08-31 21:36:46 följande:
    Det är endast 29% av alla kvinnor som lämnar över installationen av stolen, till mannen. Den resterande procenten har något innanför pannbenet.
    SKulel jag lämna över monterandet till min man så skulle stolen vara felmonterad. Jag har alltid monterat våra stolar och de har alltid vart korrekt monterade.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Honungsblomman
    Dr Mupp skrev 2014-08-31 22:02:25 följande:

SKulel jag lämna över monterandet till min man så skulle stolen vara felmonterad. Jag har alltid monterat våra stolar och de har alltid vart korrekt monterade.

Det säger mer om din man än om dig dock.
  • Skumbollen
    Aileen Allannah skrev 2014-08-31 21:23:59 följande:
    70 procent?! Hur då?
    Jag har stött på den siffran också när jag läst, kan inte hitta källan nu, men har för mig att jag läste på Trafikverket att 70% av alla OLYCKOR där barn skadats har man kunnat konstatera att barnet inte suttit fastspänt riktigt i sin stol, eller att stolen i sig inte varit rätt monterad. Vanligt med slappa förankringsband och dåligt åtdragna bälten.

Det stör mig att jag inte kan hitta källan men jag är ganska säker på att det handlade om olyckor där barn skadats.... Det går ju egentligen inte att applicera procentsatsen alls på alla bilstolar som sitter monterade i våra bilar med andra ord...
  • Natulcien
    Skumbollen skrev 2014-08-31 22:19:27 följande:
    Jag har stött på den siffran också när jag läst, kan inte hitta källan nu, men har för mig att jag läste på Trafikverket att 70% av alla OLYCKOR där barn skadats har man kunnat konstatera att barnet inte suttit fastspänt riktigt i sin stol, eller att stolen i sig inte varit rätt monterad. Vanligt med slappa förankringsband och dåligt åtdragna bälten.

Det stör mig att jag inte kan hitta källan men jag är ganska säker på att det handlade om olyckor där barn skadats.... Det går ju egentligen inte att applicera procentsatsen alls på alla bilstolar som sitter monterade i våra bilar med andra ord...
    Det låter mer sannolikt.
    Att 70% av alla barn skulle sitta i felmonterade barnstolar kan knappast stämma. svårt är det ju inte att montera dem...
    Däremot låter det troligare att 70% av olyckorna involverade inkorrekt monterade stolar. Det kan ju delvis vara det som orsakade vissa av olyckorna rent av.
  • goaskalice

Maxi cosi mobi, alla gånger.

Svar på tråden Om du fick välja EN bakåtvänd stol