• MedlemFV

Åkt på stryk, fått ärr. Kan man då begära mer i kränkningsersättning samt skadestånd?

Blivit misshandlad, ambulans och polis kom till plats relativ snabbt. Blev förhörd på sjukhuset. Och tydligen har den misstänkte erkänt vid brottsplatsen. Vad han sade i polisstationen har jag ingen aning om dock. Förmodligen erkände han där också, med tanken på att han erkände för polisen på en gång vid platsen. Kan ju inte liksom, ändra storyn.

Efter smällen, så har jag fått sy. Därefter vart jag tvungen att åka till lasarettet på grund av att jag började må sämre. Där jag kommer få en faktura av mitt besök. Kan man möjligtvis göra så att brottslingen betalar all sorts läkaravgift som jag har besökt, som har med ddetta att göra såklart.

Jag undrar också hur det blir med ärret, liksom. Jag kan tala om att jag mår dåligt av att ha ärr, och därefter blir skadeståndet högre?

Exakt hur mycket kan jag begära egentligen?

Om jag skulle skriva på pappret att jag vill ha 50 000. Skulle det bli så att jag antingen kommer få 50 tusen eller inte få några pengar alls.

Eller skulle det bli såhär: Att jag antingen får 50 tusen eller mindre?

Jag kanske till och med kan begära mer, men tog detta som exempel.

Tack på förhand!

Bara snälla inlägg nu, tack så mycket!

• Svar på tråden Åkt på stryk, fått ärr. Kan man då begära mer i kränkningsersättning samt skadestånd?
  • zZzZz

Försäkringsbolaget ditt, där du borde ha en försäkring i täcker ofta medicin, utgifter för läkarbesök och sen efter ett år kan du få ersättning för ärren, beroende på hur synliga, och hur mycket dom påverkar utseendet (inga stora belopp)

Det där med att du vill ha/tror du kommer få 50000, det kommer säkerligen bli en rättegång, och misshandlaren dömd, och därefter så kommer du nog bli tilldelad skadestånd, men inte såna stora summor som 50000, men sen ska den åtalade även betala och det lär dröja, för åker denne in så saknas inkomst och allt sånt... så räkna inte med att få några större summor, eller ens pengar inom kort...

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och kolla hur du ska göra med läkarkostnader, medicin och allt sånt, dom brukar hjälpa en ganska bra :)

Lycka till!

• Vickan I

Personen som höll förhör med dig borde frågat dig angående sk ersättningsanspråk/ersättningsyrkande och om du vill att åklagare ska föra din talan angående detta i rätten vid en ev huvudförhandling. Du ska precisera summan du yrkar så noggrant som möjligt. Gärna med kvitton för de summor som går som medicinkostnad el läkarbesök. Du kan även yrka en summa för ex kräkning, en summa för psykiskt lidande, en för förlorad arbetsinkomst osv vad det nu kan vara. Yrka kan man göra vilken summa man vill, men räkna inte med några större belopp. För kränkning brukar man vanligtvis få 5000 kr tex. Ofta har ju dessa personer ingen inkomst/pengar heller och inte ovanligt att kronofogden redan är inblandad och att alla möjliga personer/företag väntar på pengar redan. Så vänd dig som ovan sade till ditt försäkringsbolag också. Men kontakta handläggaren hos polisen och säg att du har ett ersättningsyrkande att inkomma med.

Svar på tråden Åkt på stryk, fått ärr. Kan man då begära mer i kränkningsersättning samt skadestånd?