• gavagai

Hur kan man få högra lånelöfte? någon med erfarenhet?

Säg att vi behöver låna 4.000.000 (bolån), men de banker vi talat med vill bara ge oss lånelöfte på 3.500.000 (siffrorna är inte exakt våra, men är rimligt nog lika). Vi kan inte direkt på en vecka få upp lönen med 5.000 kronor i månaden (vilket skulle hjälpa), och vi kan inte heller plötsligt inte ha höga studielån eller två barn (vilket vi har). Finns det något annat man kan göra åt sin situation eller åt bankens beräkningar för att pusha upp ett lånelöfte en bit från det svar man får först? Vi har inga direkta tillgångar utöver pengarna till 15% av köpesumman.

Finns det något vi missat som en bank skulle kunna ta hänsyn till? någon som lyckats pusha upp ett lånelöfte en bit med något visst sätt att argumentera? eller andra tips?

• Svar på tråden Hur kan man få högra lånelöfte? någon med erfarenhet?
  • Ejin

Pröva med annan bank? Vi fick blankt nej av Handelsbanken så vi lånade av SBAB och fick låna 3

Gånger så mkt

• ursula
    gavagai skrev 2014-08-31 20:47:06 följande:
    Det var inte meningen att vara anonym i inlägget ovan.
    Ni får visa hur mycket ni sparat varje månad . Banker tycker om folk som har haft ett högt sparande
  • gavagai

Ja, vi ska fråga runt, och har faktiskt inte frågat den bank vi har lönekonto i än. Kanske troligast att de kan vara flexibla och faktiskt titta på vår faktiska ekonomi.

Ejin, får jag fråga hur era olika banker resonerade. Vad var det som gjorde att ni fick nej av den ena, och hur tänkte den andra annorlunda. Jag försöker just luska ut hur de tar olika hänsyn.

• Ejin
    gavagai skrev 2014-08-31 20:56:02 följande:

Ja, vi ska fråga runt, och har faktiskt inte frågat den bank vi har lönekonto i än. Kanske troligast att de kan vara flexibla och faktiskt titta på vår faktiska ekonomi.

Ejin, får jag fråga hur era olika banker resonerade. Vad var det som gjorde att ni fick nej av den ena, och hur tänkte den andra annorlunda. Jag försöker just luska ut hur de tar olika hänsyn.

SBAB lånar ut till 95% av värdet så de är generösare med lån än andra banker. Har samma erfarenhet av andra som lånat av SBAB att de har fått låna där även om

Andra banker sagt nej. Ring och kolla iaf.
  • Anonym (*)
    Anonym skrev 2014-08-31 20:46:40 följande:
    Jag är lika säker på att vi inte ska köpa bil (eller ta körkort heller för den delen) som jag är på en massa andra potentiella utgifter som banken inte räknar med. Jag kanske börjar sniffa kokain imorgon. Vad vet jag?

Jag insåg när jag skrev mitt förra inlägg att jag inte borde ha lagt upp för en argumentation där det såg ut som om jag ville försvara rimligheten i att vilja ta ett sådant lån över huvud taget, men jag gör det klart nu istället. Det jag undrar är alltså det som står i ts. Vilka hänsyn kan jag få banken att ta? Har någon fått upp ett lånelöfte genom att visa på någonting annat än lön och kontantinsats?
    Era inkomster och er kontantinsats är ju saker som är lätta att kolla upp.

Utgifter är svårare, det är därför bankerna har sina schabloner för hur mkt man ska tjäna för att få låna en viss summa.

Vad har bankerna sagt till er, för jag förmodar ni redan tagit upp detta med dom?

Sedan är det ju också så att banken ska vara övertygad om att ni inte ska skaffa körkort och bil, eller fler barn eller annat som påverkar ekonomin. De står för risken, och måste naturligtvis ta höjd för vad som kan hända i framtiden.
  • gavagai

Ja, det är klart att banken inte kan veta hur vi kommer att göra framöver, men det är nog värt att prova ändå att visa upp vad vi gjort hittills så att säga. Vi har än så länge bara frågat ett par banker på telefon, och då blev det ju rätt översiktligt. Är det värt att ta med och visa upp kontoutdrag på vad vi fått in och vad som gått ut varje månad? Det är bara det att jag har hört andra som inte alls fått gehör för sådant. Nåväl, kanske värt att prova i alla fall.

Kan även sådana som SBAB ta sådana hänsyn, eller är de mer schablonmässiga (men ändå "snällare")? Tänker mig att de inte har samma tid för personliga möten och individuella hänsyn.

• Anonym (*)
    gavagai skrev 2014-08-31 21:08:32 följande:

Ja, det är klart att banken inte kan veta hur vi kommer att göra framöver, men det är nog värt att prova ändå att visa upp vad vi gjort hittills så att säga. Vi har än så länge bara frågat ett par banker på telefon, och då blev det ju rätt översiktligt. Är det värt att ta med och visa upp kontoutdrag på vad vi fått in och vad som gått ut varje månad? Det är bara det att jag har hört andra som inte alls fått gehör för sådant. Nåväl, kanske värt att prova i alla fall.

Kan även sådana som SBAB ta sådana hänsyn, eller är de mer schablonmässiga (men ändå "snällare")? Tänker mig att de inte har samma tid för personliga möten och individuella hänsyn.

Det underlättar absolut att besöka banken personligen, det är mycket lättare att prata öga mot öga. Ta då med allt som kan visa att ni har bra ekonomi.
  • Ejin
    gavagai skrev 2014-08-31 21:08:32 följande:

SBAB har ju inga kontor så allt kör ju via telefon men vi upplevde inga problem med det. Slå en signal och skapa en kontakt. Det skadar inte iaf. Vi hade mer eller mindre ingen kontant insatts och fick låna 1,6 miljoner utan större problem.
  • jenny99

Jag rekommenderar SBAB,där är det ochså möjligt att få ta högre lån.

• Anonym (Hej hej)
    gavagai skrev 2014-08-31 20:30:57 följande:

Tack för rådet att tänka på hur mycket jag skuldsätter mig.

Sedan vad gäller det jag frågade om, någon mer som vet hur banker tänker, vad de tar hänsyn till och inte, om det finns någonting mer än lön och kontantinsats man kan laborera med? Helst skulle jag önska att banken kunde ta hänsyn till sådant som att vi inte har bil och inte kommer att skaffa det, att vi inte har några ekonomiskt krävande intressen o.s.v., men det verkar ju vara svårt att argumentera på det viset, eller? Det är ju förresten också ett svar till dem som tycker att vi inte borde överskuldsätta oss. Banken räknar med en massa kostnader vi inte har, utan vilka kalkylen skulle gå ihop.

Fast en bank räknar ju också på att det kan hända saker??
    Eller?

Om något sker i ert liv, någon blir sjuk, eller någon blir arbetslös. då kommer ju era inkomster att minska. Då kan det vara bra att ha ett litet spann som gör att ni klarar att bo kvar i er bostad. 
    I min relation får vi låna 4 000 000 kr. Den summan som ni vill låna.
    Men vi lånar ändå inte den summan. Vi lånar endast 2 500 000 kr.
    Vi lånar mindre än vad vi får låna för att vi inte tycker att man ska ta det mesta man kan få. Vi vill veta att vi har ett spann där det finns pengar att spara och att man kan klara av att bo kvar i fall något oväntat sker.

Tänker inte ni så? Att ni vill bo tryggt?
Svar på tråden Hur kan man få högra lånelöfte? någon med erfarenhet?