• AnnaLo

    Barnbesked från Polen?

    Hej alla:)
    Jag och min man väntar bb från Polen. Vi har stått i Polenkön i ca 7mån nu:) Vi längtar varje dag men vet att när vi går o lägger oss så är vi en dag närmare vår lilla ängel:)
    Är lite nyfiken på vilken köplats ni hade när ni fick bb? De säger ju att det inte är någon strikt köordning då familjerna passar olika in på de myndigheter som finns.
    Kram
    Blivande Polenmamma

  • Svar på tråden Barnbesked från Polen?
  • fröken3

    Denna gång blir inte så omfattande. Hon väljer att göra ett sk aktualiseringsintyg. Vi har träffats en gång och dessförinnan skulle vi gjort läkarbesök och sedan ska hon komma och göra ett hembesök. Sedan trodde hon det räckte.
    Det är svårt med rummet men vi har det just nu som ett "förrådsrum" så vi behöver plocka iordning en delð???

  • AnnaLo

    Okej skönt att det är lite smidigare. Vi måste oxå göra om vårt snart.

    Har du hört något mer om er plats eller något annat intressant om Polenkön? Vi vet att vi är på plats 10. Vi har bara hoppat ner 5 platser sen februari. Seeegt! Känns verkligen som om det inte kommit så många bb i år. Förra året fick ju 14 familjer hem sina barn. Så hoppas hoppas att de släpper snart!

  • fröken3

    Vi har nr 16 . De sa till oss att det flyter på som det ska. Frågade om tid och då sa hon att de säger 1-2 år men det kan bli innan ett år eller mer än två år. Men det känns som att det kommer ta två år. Frågade också sist om hur lång tid det ör till första resan efter bb och då sa hon ca 4 veckor.

  • fröken3

    Hej igen!
    Har det hänt något för er andra?
    Vi fick nytt medgivande så vår väntan på barnbesked fortsätter ð???
    Vi fick veta i veckan att några barn kommit till Sverige så vi har nu plats 13, så vi har hoppat tre platserð??

  • AnnaLo

    Hej fröken3:)

    Länge sen nu! Hoppas allt är bra med dig o att du på något sätt får tiden att gå. Vi har nu väntat i Polenkön i 1år o står på plats 7. Seeegt! Men kanske kanske innan sommaren men vi räknar med hösten. Hur ser allt ut för er?

  • fröken3

    Hej AnnaLo!
    Jo, det är bra här men visst är det segt. Just nu känns det som att tiden går lite fortare för jag har mkt att göra på jobbet. Har en del happeningar inplanerade under våren och sommaren för att ha lite skoj. Vi har faktiskt bokat en resa till Warszawa i några dagar som vi åker på om drygt en vecka. Vi tänker "känna in" landet, sightseeing, shopping och spa. Vi var på BFAs temadag i Kungsbacka och fick lyssna till deras kontakt person som jobbar i Polen.
    Vet ej vilken plats vi har men kanske 12. Tänker oss kanske i bästa fall till nästa jul men tror det blir senare.

  • AnnaLo

    Vad härligt med en resa till Polen fröken3???? vi är oxå lite sugna på det men lever på hoppet... Att få bli en familj under våren (även om jag innerst inne tror det blir till hösten). Vi var oxå på BFAs temadag! Bäst var helt klart att få träffa alla som arbetar på BFA o att få träffa den polska kontaktpersonen????

    Ja vi försöker oxå planera in massa roliga saker som gör att tiden går fort! Idag har det kommit ett barnbesked till! Härligt, ett steg närmare????

  • fröken3

    Ja, jag såg detta!! För varje besked känner man att man går framåt.
    Vet du någon bra Facebook grupp som man kan vara med i?

  • fröken3

    Hej!
    Inget barnbesked för oss  än. Vi har nu väntat i drygt ett år. Vi känner att tiden går långsamt men flera anhöriga har sagt att de känner på sig att det blir snart. Hoppas de har rätt!
    Har någon annan hört något?

  • moonstar88

    Hej! Jag och min man funderar lite på att adoptera från polen:). Våran utredning är inte klar än men familjerätten håller på att skriva det sista nu så vi hoppas att den snart är klar.

    Får jag fråga er som står i kö eller nyss fått bb vad ni har önskat för åldrar, syskon eller inte, sn eller inte? Ni som fått bb nyligen hur lång tid väntade ni?

    Vi försöker just nu bara få upp hoppet och på något sätt kunna tänka framåt och drömma:).

  • Brosha

    Hej Alla!

    Det ser ut som att vi står i samma kö!

    Var ansökningsdatum är 2014-09-12 så är set snart ett år...

  • Brosha

    vi har inga begränsningar i medgivandet. jag antar för att vi är förtfarande "relativ" unga ????

    Vi har inte syskonmedgivande. Det var ganska enkel beslut för oss att välja landet för att vi är bada två födda i Polen ??

  • moonstar88
    Brosha skrev 2015-08-31 21:05:56 följande:

    vi har inga begränsningar i medgivandet. jag antar för att vi är förtfarande "relativ" unga ????

    Vi har inte syskonmedgivande. Det var ganska enkel beslut för oss att välja landet för att vi är bada två födda i Polen ??


    Okej, men vilken ålder har ni sökt och har ni accepterat att ta emot barn med sn?
  • Brosha

    Vi har medgivande för ett barn mellan 0-3 år. Vi har bestämt att tar inte emot ett barn med särskilda behöv men vi få räkna med FAS etc men vi är hyfsad bra förberett för det.

  • Brosha
    fröken3 skrev 2015-02-10 19:01:29 följande:

    Ja, jag såg detta!! För varje besked känner man att man går framåt.

    Vet du någon bra Facebook grupp som man kan vara med i?


    jag undrar samma sak om det gäller facebook grupp

    hur går det för dig förresten fröken3? :)
  • Zebrima

    Det finns en Facebookgrupp.

    Enklast är att först ansöka om att gå med i "Adoptionsgruppen" på Facebook (sluten grupp) och i den skriva att ni står i kö till Polen och gärna vill gå med i den polska adoptionsgruppen (hemlig grupp) så bjuder någon förhoppningsvis in er :)

  • fröken3

    Vi fick veta för ett tag sedan att vi var nr 8 men efter det har det kommit hem en familj och en familj har fått barnbesked så tänker att vi är på plats 7. Vi har stått i polenkön sedan maj 2014.

Svar på tråden Barnbesked från Polen?