• lolanoelle

massor av frågor ang tygblöjor

Hej!
    Jag är lite intresserad av att testa tygblöjor, och då främst poops tygblöja då den verkar smidigast eftersom det är en all-in-one och man inte behöver köpa nya storlekar. 

1. all-in-one är ju dyrast styckpris? Men är det pga att man måste köpa nya storlekar allt eftersom som det gör den dyrast i längden? Tycker Poops verkade bra av den anledningen. då skulle 24 blöjor "bara" bli 3816kr då de har ett styckpris på 149-159kr.

2.Läser ena stunden att i en all-in-one är inlägget fastsytt men sedan säljs rispapper och två andra inlägg jag inte minns namnet på till dessa blöjor. När används dessa och hur många bör man i såfall köpa till för en hel blöjperiod?

3.Hur gör ni när ni är ute? Slänger ni blöjan i en PUL-påse? Hur funkar det?
    Läst att vissa har engångsblöjor på natten och när man är ute. Ska jag köra tygblöjor vill jag ha det jämnt, tycker itne det är ngn ide annars eftersom vi är ute nästan jämnt...

4. Läser ena stunden att det är nästan lika enkelt som en engångsblöja, bara att slänga i tvättkorgen men sedan läser jag att man ska skölja ur bajset, hänga blöjan på tork och sedan ner i tvättkorgen. Har minsta badrummet och det känns inte helt fräsht att ha ett gäng nedbajsade blöjor på torkställningen innan de åker i PUL-påsen? Då lär det ju stinka?! Eller kan man slänga ned dom blöta i påsen i 3 dagar verkligen???

5. 24 blöjor känns inte som att det räcker till en 3-månaders. mina båda barn bajsar minst 2 ggr per dag. (ena är 2 år nu och ska inte ha tygblöjor utan pottränas..) Hur många blöjor hade ni till en sådan liten?

6. ni som haft all-in-one vad har slutkostnaden blivit?

Ni får ursäkta om jag är otydlig, får skylla på amningshjärnan och lite sömn som gör mig rätt virrig och glömsk :p Har såå mycket frågor? :) 

• Svar på tråden massor av frågor ang tygblöjor
  • Dr Mupp

1. all-in-one är ju dyrast styckpris? Men är det pga att man måste köpa nya storlekar allt eftersom som det gör den dyrast i längden? Tycker Poops verkade bra av den anledningen. då skulle 24 blöjor "bara" bli 3816kr då de har ett styckpris på 149-159kr.

Olika, det finns dyrare pocket och vanliga blöjor. Men dyrast i längden blir ju de som är dyra i styckpris och som man behöver flera storlekar av. 

2.Läser ena stunden att i en all-in-one är inlägget fastsytt men sedan säljs rispapper och två andra inlägg jag inte minns namnet på till dessa blöjor. När används dessa och hur många bör man i såfall köpa till för en hel blöjperiod?

Rispapper kan användas till bajs, enligt mig helt onödigt då man i vilket fall som helst inte får spola ner rispapper. Vet inte riktigt vilka andra inlägg du tänker på men gissar att det kan var inlägg som ökar uppsugningsförmågan. Om de behövs eller inte är inviduellt. På bebisar brukar det inte behövas men småbarn kan behöva det främst på nätterna. 

Läst att vissa har engångsblöjor på natten och när man är ute. Ska jag köra tygblöjor vill jag ha det jämnt, tycker itne det är ngn ide annars eftersom vi är ute nästan jämnt...

Jag slängde blöjorna i en plastpåse eller pul-påse ute. Inga problem. Vi körde tygblöjor dygnet runt. Pocketblöjor på dagen och vanliga formsydda med ullbyxa på natten. 

4. Läser ena stunden att det är nästan lika enkelt som en engångsblöja, bara att slänga i tvättkorgen men sedan läser jag att man ska skölja ur bajset, hänga blöjan på tork och sedan ner i tvättkorgen. Har minsta badrummet och det känns inte helt fräsht att ha ett gäng nedbajsade blöjor på torkställningen innan de åker i PUL-påsen? Då lär det ju stinka?! Eller kan man slänga ned dom blöta i påsen i 3 dagar verkligen???

Återigen hur man gör är inviduellt. Men ja rent generellt kan blöta blöjor förvaras upp till tre dagar. Kan man inte tvätta så ofta så behöver man skölja av dem och torka dem så de kan förvaras torra. Längre än tre dagars fuktig förvaring ökar risken för mögel. Vi förvarande våra smutisga blöjor i hink med lock. Kletiga bajsblöjor sköljde vi av annars så skadade vi bara av korvarna och slängde blöjan i hinken.

5. 24 blöjor känns inte som att det räcker till en 3-månaders. mina båda barn bajsar minst 2 ggr per dag. (ena är 2 år nu och ska inte ha tygblöjor utan pottränas..) Hur många blöjor hade ni till en sådan liten?

Hur många blöjor man behöver beror på hur ofta man kan tvätta och hur lång torktiden är. Räkna antalet blöjor x antalet dagar de måste räcka för att ni ska hinna tvätta emellan så vet du hur många ni behöver. Vi körde blöjor ihop med annan 60-tvätt och klarade oss egentligen med ca 15 blöjor. Vi hade torktumlare och tumlade blöjorna. Har du ingen tumlare så rekommenderar jag dig att välja pocketblöjor istället då de torkar mycket snabbare än allt-i-ett blöjor. 

Körde med alla möjliga varianter av blöjor. Köpte gammalt och nytt. Så jag vet inte vad det slutade på i slutändan. Körde med tygblöjor till tre barn. Med fyran blev jag lat och körde engångs. Tyckte jag hade tillräckligt med tvätt ändå

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MortillL

Vi använder vikblöjor (Minimundus) som inlägg till blöjbyxor i PUL/bomull (Imse Vimse). Fungerar väldigt bra för oss men vi har engångsblöjor på natten för att det än så länge är det som passar bäst för oss alla.

Vad gäller tvättning: vi spolar ner bajs och sköljer och vrider ur alla inlägg innan de läggs i en större PUL-påse i väntan på tvätt (varannan dag oftast). Är vi iväg har vi med oss en eller två mindre PUL-påsar som vi lägger blöjorna i. Har 30 vikblöjor (inlägg) och totalt fem blöjbyxor i två storlekar som används just nu. Har aldrig haft slut på varken det ena eller andra så länge tvättningen sköts och det är ingen svår eller särskilt merkrävande tid. Kan nämna att vi dock bara sköljde bajsblöjorna så länge jag ammade, kissblöjorna luktade inget förrän vi började ge mer och mer fast föda.

Köpte en all-in-one på prov och jag tycker att den är lite mer osmidig och bulkigare än våra inlägg+blöjbyxa. Har även funderat på Imse Vimses nya one size men det känns som en mer motiverad investering om vi varit i början av blöjperioden och inte mitt i och redan hade en "full" uppsättning blöjor.

• Alcea
    lolanoelle skrev 2014-09-01 12:37:06 följande:

Hej!
    Jag är lite intresserad av att testa tygblöjor, och då främst poops tygblöja då den verkar smidigast eftersom det är en all-in-one och man inte behöver köpa nya storlekar. 

Ni får ursäkta om jag är otydlig, får skylla på amningshjärnan och lite sömn som gör mig rätt virrig och glömsk :p Har såå mycket frågor? :) 

Jag skulle råda dig att köpa några stycken och testa först om du gillar modellen. 
    Rispapper måste man inte använda, det är också något man kan testa en rulle och se om man gillar, det är inte alltid det blir enklare med rispapper. Jag brukar förvara blöjor i vanlig plastpåse när vi är ute. Vi har alltid tygblöjor när vi är ute, det är inga problem! Jag brukar skölja ur bajs, och sen lägger jag använda blöjor i en stor öppen hink i badrummet, och tvättar sedan varannan dag. 24 blöjor tror jag man klarar sig bra på faktiskt, men det kan vara bra att ha lite olika varianter. Jag har kört med vikblöjor som extrablöja, de är billiga och torkar snabbt. Så behöver man itne köpa full uppsättning av dyrare blöjvarianter. 

Det finns två väldigt livaktiga facebookgrupper där tygblöjor diskuteras, välkommen dit!

Diskussionsgrupp
    www.facebook.com/groups/tygblojorna/

Köp- och säljgruppen
    www.facebook.com/groups/tygblojor/
  • Alcea
    Paprikadans skrev 2014-09-27 11:25:36 följande:

Köp inte begagnade blöjor bara. Kräks

Varför inte? De är ju tvättade liksom. De ska användas till att kissa och bajsa i, hur kinkigt kan det vara? 
Svar på tråden massor av frågor ang tygblöjor