• RockYourWorld

Livsångest

Hej alla! Detta kommer antagligen bli ett ganska långt inlägg, bara så att ni vet. Med detta hoppas jag på ärliga och konstruktiva svar.

Jag är en tjej som tog studenten i år och främst nu under augusti har en slags livsångest vuxit fram. Ni vet, alla hypar studenten och det fantastiska livet som ska vänta därefter är som en poppis vandringssägnen. Väldigt få pratar däremot om känslan av ångest och ensamhet som kan infinna sig när 13 år av skola, rutiner och en tydlig struktur plötsligt är slut.

Jag är en väldigt ambitiös person med högtflygande drömmar och jag hade länge gjort upp planer för allt fantastiskt som skulle hända efter gymnasiet; resor och en massa nya erfarenheter. Pga av hälsoproblem har jag dock inte kunnat förverkliga något av det som planerades. Som en plan B sökte jag lite olika utbildningar på högskolan, men det som jag allra helst ville läsa kom jag tyvärr inte in på. Tanken var nu istället att söka jobb, vilket hittills inte har gett resultat.

I sig har jag möjligheten att ägna den här terminen åt jobbsökande, träning, umgås med vänner och att ta hand om hälsan. Men jag vill ju så mycket mer. Jag vill resa ut i världen, flytta till London eller kanske södra Tyskland. Jag vill träffa nya, intressanta människor. Gå på hemmafester, komma igång med löpning, jobba med något hyfsat givande, gå runt i en stad och känna mig full av tillförsikt och hög på framtidstro. Det är så otroligt mycket som jag vill uppleva - jag vägrar vakna upp om 15 år och undra vart ungdomsåren tog vägen.

Men trots alla drömmar, saknar jag motivation. Jag finner helt enkelt ingen ork för att förverkliga dem och hälsotillståndet bromsar mig. Hur gör man då? Blir en tragisk människa som drömmer sig igenom livet? Av och till känner jag stark ångest över det här och allt ser så otroligt dystert ut, alla andra är ju så igång med sina nya liv. Var i världen finns min plats? Jag behöver hjälp till självhjälp.