• RockYourWorld

Livsångest

Hej alla! Detta kommer antagligen bli ett ganska långt inlägg, bara så att ni vet. Med detta hoppas jag på ärliga och konstruktiva svar.

Jag är en tjej som tog studenten i år och främst nu under augusti har en slags livsångest vuxit fram. Ni vet, alla hypar studenten och det fantastiska livet som ska vänta därefter är som en poppis vandringssägnen. Väldigt få pratar däremot om känslan av ångest och ensamhet som kan infinna sig när 13 år av skola, rutiner och en tydlig struktur plötsligt är slut.

Jag är en väldigt ambitiös person med högtflygande drömmar och jag hade länge gjort upp planer för allt fantastiskt som skulle hända efter gymnasiet; resor och en massa nya erfarenheter. Pga av hälsoproblem har jag dock inte kunnat förverkliga något av det som planerades. Som en plan B sökte jag lite olika utbildningar på högskolan, men det som jag allra helst ville läsa kom jag tyvärr inte in på. Tanken var nu istället att söka jobb, vilket hittills inte har gett resultat.

I sig har jag möjligheten att ägna den här terminen åt jobbsökande, träning, umgås med vänner och att ta hand om hälsan. Men jag vill ju så mycket mer. Jag vill resa ut i världen, flytta till London eller kanske södra Tyskland. Jag vill träffa nya, intressanta människor. Gå på hemmafester, komma igång med löpning, jobba med något hyfsat givande, gå runt i en stad och känna mig full av tillförsikt och hög på framtidstro. Det är så otroligt mycket som jag vill uppleva - jag vägrar vakna upp om 15 år och undra vart ungdomsåren tog vägen.

Men trots alla drömmar, saknar jag motivation. Jag finner helt enkelt ingen ork för att förverkliga dem och hälsotillståndet bromsar mig. Hur gör man då? Blir en tragisk människa som drömmer sig igenom livet? Av och till känner jag stark ångest över det här och allt ser så otroligt dystert ut, alla andra är ju så igång med sina nya liv. Var i världen finns min plats? Jag behöver hjälp till självhjälp.

P.s. Nu när jag ändå skriver här - har någon möjligtvis lite tips på hur man ska gå tillväga för att flytta till ett annat europeiskt land? Är det bara att ta sitt pick och pack och flytta dit? Hur gör man med boende och jobb?

• Svar på tråden Livsångest
  • FIame

Flytta till London eller södra Tyskland låter som någon annans drömmar, inte realistiska egna drömmar utan kanske bara något ytligt som du tagit från någon annan.

Men om du är seriös tycker jag du ska börja åka till södra Tyskland som Au Pair och jobba i 6 månader, så får du se hur det är att leva där. I samma veva får du ju träffa intressanta människor.

"Gå på hemmafester"
    Vad hindrar dig?

"Komma igång med löpning"
    Om du inte är begränsad av ditt fysiska tillstånd, så är det bara att börja idag.

"Jobba med något hyfsat givande"
    Ja det är individuellt vad som är givande. Viktigaste är kanske att lämna ungdomsnaiviteten bakom sig och se insatsen man själv skapar för vad det är: en liten kugge i ett gigantiskt kugghjul.

"Gå runt i en stad och känna mig full av tillförsikt och hög på framtidstro."
    Åter igen lite drömmande/naiv inställning. För närvarande är inte framtidstron extremt stor i, i stort sätt hela Europa och USA. Som det ser ut verkar finanskrisen fortfarande inte överspelad (finanskrisen som började 2008 eller ja år 2000 egentligen). Men man kan skaffa sig sin egen framtidstro och framtid, men det är något man måste kämpa för. Oavsett hur du kämpar är det viktigt ATT du kämpar. Det kommer mota bort din livsångest.

• Melankolisk

När jag var 19-20 så kände jag en stark ångest inför livet. Det sista jag hade behövt var ett svar som det Flame gav ovan.

• FIame
    Melankolisk skrev 2014-09-02 23:32:49 följande:
    När jag var 19-20 så kände jag en stark ångest inför livet. Det sista jag hade behövt var ett svar som det Flame gav ovan.
    Tror jag inte. Du är snarare misslyckad för att du inte förstod innebörden när någon gav dig råd.
Svar på tråden Livsångest