• gonkis

progesteron vagiatorer???

Hej!

När skulle ni börja med era progesteron vagiatorer?

efter äl, eller efter ett positivt test?

/GONKIS

• Svar på tråden progesteron vagiatorer???
  • HoneyBee

Jag fick börja några dagar efter ÄP.

• Bettan72

Jag fick börja när jag testade plus (efter 2 MF). Hjälpte ändå inte...
    Verkar som att de som gör IVF börjar i samband med ÄL.

• JennyCB

Hade tänkt att jag skulle be att få det för då sprutar man var 3:e dag men jag glömde det...

• HoneyBee

Oh så man kan få injektioner? himla nice, då slipper man hålla på och gegga med vaggisar 3 ggr/dag!

• gonkis

Herus, varför ska du börja med dom dagen efter äl?

Testar du med stickor så att du vet att du haft äl?

• pear

Två dagar efter pos. äl-sticka har min gyn.läkare rekommenderat. Alltså dagen efter äl.

• Blir 3 någonsin 4

Jag började med dom samma dag som ÄP.
    Dom ska väl vara till för att hjälpa embryot att fastna, vad är det då
    för mening med att börja ta dom efter ett plustest. Då har det ju redan
    gått bra....?
    Kramis

• Chokladtrollet

Jag fick ta en injektion på morgonen och en vagiator på kvällen efter äggplocket. Hade jag fått ägg tillbaka skulle jag fortsätta med vagiatorerna 3ggr/dan. Har inte läst om att någon annan har tagit injektioner så jag undrar om det är vanligt? Eller har bara vissa sjukhus det som rutin?

• Bettan72

Anledningen till att man tar det efter plusset när man haft flera MA/MF beror på att gulkroppshormonet funkar som ett slags näring till fostret och brist på det kan vara en orsak till att fostret inte utvecklas som det ska.
    Vid IVF tar man det väl vid ÄL för att man ska få ägget att fästa?

• Bettan72

Ett tips för er som inte gillar vagitorier; finns en kräm som heter Crinone, förs in med införingshylsa, kladdar inte alls, dessutom behöver man bara ta det en gång om dan.

• Herus

Men man tar ju det redan efter äl för att bygga upp gulkroppshormonet så det redan finns där när embriot fäster..

Kroppen börjar producera guldroppshormon direkt efter äl, då känns det mest narturligt att börja med proggisarna direkt efter äl.

Hur det är vid ivf vet jag inte eftersom jag inte gjort det.

• gravid 21åring

Kan man bara få det utskrivet av en gyn eller?

Svar på tråden progesteron vagiatorer???