• Autumnleaf76

E-coli hos 3-åring och tredje antibiotikakuren inledd

I början av augusti klagade dottern på att det sved när hon kissade. Till läkaren och de kollade urinprov och konstatera att det fanns vita blodkroppar i provet. Vi skulle avvakta ett par dagar. Två dagar senare fick hon antibiotika Furadantin att äta i fem dagar. Efter det slutade det svida.

Två veckor senare var vi tillbaka till vc för att dottern grät och sa att det gjorde ont i snippan på kvällarna och nätterna. Läkaren tittade och sa att det kanske var svamp. Fick salvan Daktacort och påbörjade behandling. Hon blev lite bättre men inte bra. Efter ännu 9 dagar till vc och då togs odling på hennes flytning. Hon fick även kåvepenin att äta i 10 dagar eftersom hon hade ont.

Igår ringde jag vc för att få veta svaret av odlingen och fick då veta att de funnit e-coli i flytningen men att det inte hade kollats hur mycket av detta som fanns. Fick en telefontid med en läkare ett dygn senare.

Dagens telefontid med läkaren har nu varit och läkaren meddelade att hon åt fel antibiotika och att hon nu skulle äta Furadantin igen. Inga fler prover skulle tas och det behövde inte heller göras efter kuren om hon mådde bra.

Känner mig förvirrad, ledsen och arg. Hon har nu haft ont i snippan i snart tre veckor och innan det svidningar vid kisseriet.

Är det något jag borde begära att de gör?
    Varför har hon ont i snippan?

Känns som de bara nonchalerar mig på vc och skriver ut antibiotika om och om igen.

Det svider inte när hon kissar.
    Hon har ingen feber.
    Hon är hur pigg som helst förutom att hon är rejält öm vid snippan. Får inte röra henne där och absolut inte sära på de yttre blygdläpparna.

Hjälp :(

• Svar på tråden E-coli hos 3-åring och tredje antibiotikakuren inledd
  • Långbenopluto

Men proverna visade att hon fick fel antibiotika, så nu ska hon ju få rätt.

Det är svårt med underlivet just för att det tar ett tag innan man vet vilken bakterie det är.

Låter som VC har gjort helt rätt.

• En blå giraff

Hon har alltså inte haft urinvägsinfektion utan det är mer en infektion i själva slidan/blygdläpparna?

E-coli är ju en bakterie som kommer från avföringen. Hur torkar ni henne då hon bajsat eller kissat? Man ska ju torka framifrån och bak så inte avföring kommer in i slidan. Viktigt att ni gör rent henne nertill också varje dag, kanske duscha med ljummet vatten försiktigt så det inte gör så ont.

• honeydew

Ta den nya kuren och fullfölj den tiden ut. De tidigare kurerna kan ju ha hjälpt en del ändå, utan dem kanske hon skulle vara sjukare eller ha feber.

Då mitt barn var 3,5 år så hade hon också en period då hon var öm i snippan. Tyckte det sved. Vi kollade upp utan att hitta något fel på henne. Smörjde med inotynol på kvällarna så kändes det lite bättre.

Ang E-coli så är de i särklass den vanligaste bakterien vid uvi, och det är inte konstigt ellr ovanligt att den bakterien finns underlivet eller urinen.

• Autumnleaf76
    En blå giraff skrev 2014-09-03 18:49:17 följande:

Hon har alltså inte haft urinvägsinfektion utan det är mer en infektion i själva slidan/blygdläpparna?

E-coli är ju en bakterie som kommer från avföringen. Hur torkar ni henne då hon bajsat eller kissat? Man ska ju torka framifrån och bak så inte avföring kommer in i slidan. Viktigt att ni gör rent henne nertill också varje dag, kanske duscha med ljummet vatten försiktigt så det inte gör så ont.

Hon hade uvi i början av augusti. Men sista urinprovet visade inget men odlingen av flytning från underlivet visade e-coli.

Hon är som sagt superpigg och det är "bara" smärtan i underlivet som är ett problem.

Hon bajsar i blöja (och byter ganska omgående) och då händer det att det kommer bajs i underlivet. Hon har precis börjat kissa på toa/potta men vill inte bajsa där. Torkar rätt :)
Svar på tråden E-coli hos 3-åring och tredje antibiotikakuren inledd