• Ellennnnn

Sjukskriven p.g.a stress, era erfarenheter?

Är nu sjukskriven  i 4 veckor. Känt att det varit jobbigt att arbeta i nån månad, och veckorna innan sjukskrivning gick det fort nedför. Mådde dåligt psykiskt och fysiskt pga jobbet, kunde inte slappna av hemma, kände mig apatisk på morgnarna när jag skulle upp till jobbet, gråtfärdig ofta när jag skulle jobba, mådde ofta illa när jag tänkte/var på jobbet, ont i magen, ångest, dåligt humör pga stresskänslan som tog över allt annat, oro,mådde dåligt för kändes som jag inte klarade av allt på arbetet och hade för mycket, började känna mig glömsk, ingen ork till något , dålig på att äta (jobbet tog ju all energi å tankekraft 24/7)..... En morgon fattade jag inte hur jag skulle klara av att hålla skenet uppe under arbetsdagen jag hade framför mig, mådde riktigt dåligt. Sjukanmälde mig den dan och ringde vc.Kändes omöjligt när jag kollade i kalendern och såg dagarna framför mig, och kände att jag säkert skulle gå in i väggen om jag fortsatte jobba.

Träffade då läkare och blev sjukskriven 4 veckor .

Undrar om nån känner igen sig i detta och kan dela med sig av sin historia, hur lång tid tog er återhämtning? Hur länge var ni sjukskrivna? När började ni känna er bättre? Hur gick det när ni kom tillbaka till jobbet?

Frågar detta för att jag läser skräckhistorier om människor som har flera månaders, t.o.m. års långa sjukskrivningar, och aldrig blir återställda...... Jag kan ju inte vara så illa däran???? Jag började redan dagen efter sjukskrivningen känna mig bättre?? Som att jag långsamt fick mer å mer energi, ork å motivation när jag helt och hållet kunde släppa jobbet. Orkade börja ta tag i saker som att ta hand om hemmet, laga mat igen. Återigen känna lite glädje och känna mig lättare till mods. Fast det tog tid såklart, och fortfarande fylls ork-banken på...... Börjar inse först nu hur jobbigt jag hade det, att det inte var lathet som gjorde att jag inte orkade t.ex. vattna blommorna, utan att jag mådde riktigt dåligt och var oftast avdomnad som en zombie hemma.

Fast att börja arbeta kanske är en annan sak. Vet inte hur jag kommer reagera på det, har helt lagt de tankarna åt sidan. men nu börjar oron om att börja arbeta smyga sig på. Tänker mig att jag ska tillbaka till arbetet när sjukskrivningen är slut, fast kanske inte 100% direkt. Har tid på vc igen snart, så får ju ta diskussionen då om att börja arbeta...

• Svar på tråden Sjukskriven p.g.a stress, era erfarenheter?
  • Fjärilslarv

Att vara sjukskriven för utmattning kan ta låååååång tid att komma tillbaka ifrån, jag har själv vari sjukskriven för utbrändhet för ca 8 år sen och är det nu igen, och gjorde mitt examensarbete om kvinnor med utmattingssyndrom.

Vad finns det för rehabiliteringsplan för dig?

Att man inte börjar heltid igen är inte heller ovanligt, många måste jobba halvtid i ett par månader för att komma igen.

Det viktigaste är ju att man lär sig något, att man inte kör på så mycket igen och att man ändrar det i sitt liv som inte fungerar.

• Ellennnnn

Har ingen plan men ska till kurator inom kort. Har inte varit på  vc än sen läkarbesöket. Kan ju inte tänka mig att jag ska behöva vara sjukskriven i flera månader... vill bara bli återställd å börja arbeta igen....

• Fjärilslarv
    Ellennnnn skrev 2014-09-03 17:09:48 följande:

Har ingen plan men ska till kurator inom kort. Har inte varit på  vc än sen läkarbesöket. Kan ju inte tänka mig att jag ska behöva vara sjukskriven i flera månader... vill bara bli återställd å börja arbeta igen....

Det är bra med en glöd för livet och en glöd för att vilja komma tillbaka, men det vanligaste felet är att man skyndar för fort och det fungerar inte mot utbrändhet, eftersom man då kan få återfall. Att blir helt återställd tar som sagt ofta flera månader, men de flesta brukar börja komma igång och jobba efter någon månad.

Men som sagt livet måste ju ändras, så att kroppen inte behöver köras slut på igen, för det är ju inte hälsosamt eller nyttigt, kroppen har ju sagt ifrån att nu orkar jag inte mer.
  • Ellennnnn

Chefen är informerad såklart om min sjukskrivning 

• Ellennnnn

och han vet om att det är för att jag är stressad och mår dåligt. Vi ska försöka komma på nån lösning så jag jobbar mindre när jag börjar igen..

• traveler
    Fjärilslarv skrev 2014-09-03 17:02:33 följande:

Att vara sjukskriven för utmattning kan ta låååååång tid att komma tillbaka ifrån, jag har själv vari sjukskriven för utbrändhet för ca 8 år sen och är det nu igen, och gjorde mitt examensarbete om kvinnor med utmattingssyndrom.

Vad finns det för rehabiliteringsplan för dig?

Att man inte börjar heltid igen är inte heller ovanligt, många måste jobba halvtid i ett par månader för att komma igen.

Det viktigaste är ju att man lär sig något, att man inte kör på så mycket igen och att man ändrar det i sitt liv som inte fungerar.

Varför heter ditt arbete "kvinnor med utmattningssyndrom". Är det vanligare att kvinnor drabbas av stress och utmattning än män?
  • Houskovsson

Hej alla som hade / har stress på jobbet.Jag är själv problemet med stressen och jobbar som städere 1.5 månader men nu vet att min kroppen är trött och orkar inte mer.Jag mår psykisk dåligt och kunna inte prata med chefena(klagar att jag gör frl hela tiden),kollegor som gör mig att bli stressat hela arbetstid(väldigt jobbiga manniskör från olika landet).Jag vill inte vakna till jobbet( kommer senare),tappat energi,ofta klarar inte duscha mig efter jobbet,sömna dåligt på natterna,fuskar med arbete,ont i huvudet , tappa min gladije och kärlek,Vill inte träffa någon person.... chefena pressar/stressar mig... att tid vi måsta hålla och samtidigt jobba perfekt.Jag har extemt högt arbetstempo och stressig alla arbetsdagar.Jobbar på 88 procent men känner mig att jobbar på 320 procent.Jag har talat med chefen att mår dålig men ddom lyssar inte mig och fick ervarning att klarar inte mitt arbetet.
    Jag vet inte vad ska jag göra .....jag behöver jobba för att gå om 4 månader till skolan och plugga företag ekomoni.
    Men jag är hetl slut med kroppen axlar,ont i handen ..detta skriver jag cirka två timmar.
    Kan ni rekommendera något mig snälla ??
    Tack

• Polyrytm

Hur har det gått för dig?

Houskovsson skrev 2015-07-09 19:50:19 följande:

Hej alla som hade / har stress på jobbet.Jag är själv problemet med stressen och jobbar som städere 1.5 månader men nu vet att min kroppen är trött och orkar inte mer.Jag mår psykisk dåligt och kunna inte prata med chefena(klagar att jag gör frl hela tiden),kollegor som gör mig att bli stressat hela arbetstid(väldigt jobbiga manniskör från olika landet).Jag vill inte vakna till jobbet( kommer senare),tappat energi,ofta klarar inte duscha mig efter jobbet,sömna dåligt på natterna,fuskar med arbete,ont i huvudet , tappa min gladije och kärlek,Vill inte träffa någon person.... chefena pressar/stressar mig... att tid vi måsta hålla och samtidigt jobba perfekt.Jag har extemt högt arbetstempo och stressig alla arbetsdagar.Jobbar på 88 procent men känner mig att jobbar på 320 procent.Jag har talat med chefen att mår dålig men ddom lyssar inte mig och fick ervarning att klarar inte mitt arbetet.
    Jag vet inte vad ska jag göra .....jag behöver jobba för att gå om 4 månader till skolan och plugga företag ekomoni.
    Men jag är hetl slut med kroppen axlar,ont i handen ..detta skriver jag cirka två timmar.
    Kan ni rekommendera något mig snälla ??
    Tack

Svar på tråden Sjukskriven p.g.a stress, era erfarenheter?