Sjukskriven p.g.a stress, era erfarenheter?
Är nu sjukskriven i 4 veckor. Känt att det varit jobbigt att arbeta i nån månad, och veckorna innan sjukskrivning gick det fort nedför. Mådde dåligt psykiskt och fysiskt pga jobbet, kunde inte slappna av hemma, kände mig apatisk på morgnarna när jag skulle upp till jobbet, gråtfärdig ofta när jag skulle jobba, mådde ofta illa när jag tänkte/var på jobbet, ont i magen, ångest, dåligt humör pga stresskänslan som tog över allt annat, oro,mådde dåligt för kändes som jag inte klarade av allt på arbetet och hade för mycket, började känna mig glömsk, ingen ork till något , dålig på att äta (jobbet tog ju all energi å tankekraft 24/7)..... En morgon fattade jag inte hur jag skulle klara av att hålla skenet uppe under arbetsdagen jag hade framför mig, mådde riktigt dåligt. Sjukanmälde mig den dan och ringde vc.Kändes omöjligt när jag kollade i kalendern och såg dagarna framför mig, och kände att jag säkert skulle gå in i väggen om jag fortsatte jobba.
Träffade då läkare och blev sjukskriven 4 veckor .
Undrar om nån känner igen sig i detta och kan dela med sig av sin historia, hur lång tid tog er återhämtning? Hur länge var ni sjukskrivna? När började ni känna er bättre? Hur gick det när ni kom tillbaka till jobbet?
Frågar detta för att jag läser skräckhistorier om människor som har flera månaders, t.o.m. års långa sjukskrivningar, och aldrig blir återställda...... Jag kan ju inte vara så illa däran???? Jag började redan dagen efter sjukskrivningen känna mig bättre?? Som att jag långsamt fick mer å mer energi, ork å motivation när jag helt och hållet kunde släppa jobbet. Orkade börja ta tag i saker som att ta hand om hemmet, laga mat igen. Återigen känna lite glädje och känna mig lättare till mods. Fast det tog tid såklart, och fortfarande fylls ork-banken på...... Börjar inse först nu hur jobbigt jag hade det, att det inte var lathet som gjorde att jag inte orkade t.ex. vattna blommorna, utan att jag mådde riktigt dåligt och var oftast avdomnad som en zombie hemma.
Fast att börja arbeta kanske är en annan sak. Vet inte hur jag kommer reagera på det, har helt lagt de tankarna åt sidan. men nu börjar oron om att börja arbeta smyga sig på. Tänker mig att jag ska tillbaka till arbetet när sjukskrivningen är slut, fast kanske inte 100% direkt. Har tid på vc igen snart, så får ju ta diskussionen då om att börja arbeta...