• Matilda13

1-åring gråter vid läggning

Jag har en bebis på 1 år och vi har ofta sövt henne i bärselen och sedan lagt över henne i spjälsängen när hon har somnat. Tidigare kunde hon somna när hon låg bredvid mig men efter hon har blivit mer motorisk rörlig och kan gå så funkar inte det längre. Hon vill bara leka och upp och stå. Så därför har bärselen funkat bra. Men nu känner vi att hon börjar bli för stor att söva på det sättet för vi får ont i ryggen efter ett tag.

Nu har jag börjat lägga henne i spjälsängen och det är jättejobbigt. Hon reser sig upp hela tiden och leker. Härom dagen lade jag ner henne varje gång hon reste sig och sa God natt o sov gott. Det blev sammanlagt 34 ggr men då somnade hon till slut och det utan gråt. De sista två kvällarna när jag kört samma rutin så har hon istället börja gråta mycket. Jag tar upp henne i famnen, klappar henne och försöker lägga henne bredvid mig, men inget tröstar henne. Till slut (efter mycket upp och ner )så somnar hon i spjälsängen efter mycket gråt när jag håller en hand över hennes bröst o en hand över bakhuvudet. Men jag vill inte att hon ska behöva gråta så mycket. Det känns inte bra i hjärtat. Det enda som brukar trösta är att bära henne i bärselen när hon är sådan men den ska vi ju helst inte ta till nu vid läggning.

Finns det någon som känner igen sig och har bra tips?

• Svar på tråden 1-åring gråter vid läggning
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-04 14:03:16 följande:

Nej, men barn är individer och följer inte mallar. Vissa barn har stort sömnbehov, andra litet. Utifrån det TS beskriver och med erfarenhet av tre olika barn så låter det tveklöst som ett barn som inte är trött för att sova för natten. 

Att jag kommentera som jag gjorde va för att du påstod att ts dotter sov mycket för sin ålder och jag ville då bara påpeka att vår dotter också sover 2tim på dagen (dock bara i 1 omgång) utan att det skapar problem och att det kanske inte har med åldern att göra utan att det är precis som du säger, individuellt mellan barnen.

Om dottern bli gnällig, gnuggar ögonen och gäspar så tycker iaf jag att det är starka tecken på att hon är trött. Hur ska man annars märka det menar du?

Jag tror bara det är en jobbig fas runt året som de flesta måste igenom innan det lugnar sig.
  • YOUnMe

Äsch... Jag som skrev ovanstående. Råkade visst bli anonym.

• Anonym
    Anonym skrev 2014-09-04 16:50:28 följande:
    Att jag kommentera som jag gjorde va för att du påstod att ts dotter sov mycket för sin ålder och jag ville då bara påpeka att vår dotter också sover 2tim på dagen (dock bara i 1 omgång) utan att det skapar problem och att det kanske inte har med åldern att göra utan att det är precis som du säger, individuellt mellan barnen.

Om dottern bli gnällig, gnuggar ögonen och gäspar så tycker iaf jag att det är starka tecken på att hon är trött. Hur ska man annars märka det menar du?

Jag tror bara det är en jobbig fas runt året som de flesta måste igenom innan det lugnar sig.
    Mina har också gnuggat ögon och gäspat utan att det varit dags att sova. Det gör även min 6-åring och min 5-åring ibland. Liksom även jag. Jag skulle givetvis skrivit "utifrån min erfarenhet" så sover hon mycket för åldern. Lång nattsömn och dessutom två dagsvilor. Det är väldigt vanligt att dra ner från två till en dagsvila just runt året. Vissa barn behöver det, men det verkar inte TS barn behöva med tanke på vad hon skriver och med utgångspunkt i mina erfarenheter. Jag reagerar framför allt på den sena eftermiddagsvilan. Det vet jag inte så många 1-åringar som "klarar" och dessutom somna lätt och snabbt relativt snart efter det.
  • YOUnMe

Ja den sena eftermiddagsluren kanske kan va en sak att försöka undvika om det är möjligt. Sovs det försent (runt 16-17) här så blir det lite trixigare på kvällen.

Har ni provat att lägga henne senare ts? Har ni provat att lägga henne tidigare? Vi la vår tjej kl20 först men då hade hon hunnit övertrött. Därför börja vi med pyjamas och välling 1tim tidigare för att testa och då blev det bättre.

• Matilda13

Lägger vi henne tidigare så beter hon sig som om det var en tupplur och blir pigg igen. Om vi ändå lyckas få henne att sova hela natten så vaknar hon jättetidigt. Nu vaknar hon ca kl 8:00, vilket är lagom. Men läggs hon tidigare så vaknar hon före kl 7:00.

Så hon har sina timmar hon vill sova oavsett så därför vill vi inte lägga henne alltför tidigt.

Nu ikväll så somnade hon faktiskt utan att gråta för jag gjorde lite annorlunda. Istället för att lägga ner henne hela tiden i sängen så fort hon reste sig så lät jag henne stå upp i sängen en stund och röra på sig innan jag lade ner henne. Hon blev lugnare då.

Så hon behövdes inte läggas ner så många gånger och blev lugnare och somnade på ca 20 min. Hon blev väl antagligen frustrerad att hela tiden bli nedlagd så fort hon reste sig, blev mer en kamp då.

Mitt mål är att hon ska lägga sig lite tidigare så på sikt kommer jag ta bort eftermiddagsluren men än så länge så blir hon så himla trött vid kl 16:00. Så hon behöver den vilan men om jag fördröjer förmiddagsvilan så kanske hon klarar sig utan.

• Anonym

Skönt att det gick smidigt ikväll!

Min tanke va att man skulle försöka skippa eftermiddags vilan och lägga henne tidigare istället. Risken är väl dock att hon blir för trött. Det märker ni ju bäst själva.

• Matilda13
    Anonym skrev 2014-09-04 22:43:14 följande:

Skönt att det gick smidigt ikväll!

Min tanke va att man skulle försöka skippa eftermiddags vilan och lägga henne tidigare istället. Risken är väl dock att hon blir för trött. Det märker ni ju bäst själva.

Jag skulle gärna lägga henne ca kl 20:00 istället för 21:00 som det är nu. Men jag får väl smyga in henne på tidigare läggning.

Men hon brukar bli väldigt trött o gnällig runt 16:00 så det känns taskigt att hon inte får vila då. För det är lång tid till 20-21:00.

Kanske kan försena läggning lite på förmiddagen successivt.

Men för tidigt vill jag inte lägge henne eftersom hon då vaknar en timme senare och är jättepigg eller vaknar 6:30 nästa dag. Inte kul! Men vi får experimentera lite.
  • Anonym
    Matilda13 skrev 2014-09-04 22:28:40 följande:

Lägger vi henne tidigare så beter hon sig som om det var en tupplur och blir pigg igen. Om vi ändå lyckas få henne att sova hela natten så vaknar hon jättetidigt. Nu vaknar hon ca kl 8:00, vilket är lagom. Men läggs hon tidigare så vaknar hon före kl 7:00.

Så hon har sina timmar hon vill sova oavsett så därför vill vi inte lägga henne alltför tidigt.

Nu ikväll så somnade hon faktiskt utan att gråta för jag gjorde lite annorlunda. Istället för att lägga ner henne hela tiden i sängen så fort hon reste sig så lät jag henne stå upp i sängen en stund och röra på sig innan jag lade ner henne. Hon blev lugnare då.

Så hon behövdes inte läggas ner så många gånger och blev lugnare och somnade på ca 20 min. Hon blev väl antagligen frustrerad att hela tiden bli nedlagd så fort hon reste sig, blev mer en kamp då.

Mitt mål är att hon ska lägga sig lite tidigare så på sikt kommer jag ta bort eftermiddagsluren men än så länge så blir hon så himla trött vid kl 16:00. Så hon behöver den vilan men om jag fördröjer förmiddagsvilan så kanske hon klarar sig utan.

Jag tror du vinner på att dra lite på fm vilan, och sedan kanske inte lägga henne vid 16 utan vila fast vaket? Typ sitta i soffan och läsa en bok, rita lite eller kanske kolla på Totte en stund.

Det har jag gjort med mina då de har sett trötta ut men inte varit läggdags, då piggar de på sig efter en halvtimme och kör ända in i mål så att säga
  • I969

Det är ju toppen att det funkar bättre Jag förstod inte att du la ner henne, jag tänkte att du bara la tillbaka henne i sängen, om du förstår vad jag menar. Kanske inte så konstigt att det blev mycket protester, hon är ju verkligen i kan-själv åldern! Hos oss har detta varit åldern då man velat bestämma själv vad man äter, hur man äter det, vilken stol man ska sitta på o.s.v. Och ju mer uppgifter man får som man får klara själv, desto nöjdare. Så om jag skulle ge något slags råd för "nedvarvning" så är det snarast att ha en rutin där det ingår saker som din lilla kan göra själv, typ ta fram pyjamasen, tända kvällslampan, bädda ner ett eventuellt gosedjur i egen säng, hjälpa till att köra kvällsvällingen i micron (om man nu har sådan). Bara exempel, men du förstår vad jag menar. Vad gäller vilor på dagen så är alla övergångar trixiga, och morgnar kan bli tidiga. Vi gjorde så när det var dags att gå över till 1 vila (vilket vi gjorde vid 14-15 månader med vår yngsta) att vid 11 gick vi UT och lekte, man kunde inte vara inne, gnäll-gnäll, och man fick absolut inte åka vagn eller annat sövande, sen lunch och sova. Men som sagt, kvällarna blev tidigarelagda och så även morgnarna... Vi fick sovmorgon igen först efter att vi slutat helt med vilan.

• Matilda13

Idag provade jag att hoppa över eftermiddagsvilan och lade henne tidigare istället ca 19:40 och hon somnade då kl 20:00. Nu får vi se om hon vaknar tidigare pga det. Det är ju skönt om det funkar för då får vi kvällen för oss själva.

• mammalovis

Nu vet jag inte hur ditt barn funkar, men vi försöker få dottern att hålla sig vaken och sova först efter lunch vid 12, som de gör på förskolan. När vi är iväg på öf eller babycafé funkar det super, men hemma eller i vagn kan hon sova redan vid 10-11.  Hon sover som längst 2-3 timmar.
    Sedan hon började förskolan sover hon bara en timme där och somnar vid 16 igen fram till ca 17.30. Då går hon upp senast vid 7. Tack och lov har det inte varit några större bekymmer att lägga henne i spjälsängen vid 20-21. Hon har nappen, snuttefilt och några nallar att rumstera om med tills hon somnar själv. Vi säger god natt och går, vilket fungerar bara hon är trött nog, men det har vi ju haft som rutin i flera månader sedan hon var ett halvår, tror jag. Hon är 15 månader nu. Det kan nog vara vid ett vi hade lite gnöligt några kvällar, men då sjöng vi lite innan hon fick lämnas igen och var lugn.

Jag antar att ni söver henne även på dagen i spjälsängen för då blir ju den förknippad med att sova. På kvällen är rutinen gröt, blöjbyte, pyjamas, d-droppar, borsta tänder. Hitta tutte och snutte och krama alla god natt. Det märks att hon börjar ha koll då hon vet precis var tutte och snutte ska vara på morgonen när hon går upp.

• mammalovis
    Matilda13 skrev 2014-09-07 20:28:28 följande:
    Idag provade jag att hoppa över eftermiddagsvilan och lade henne tidigare istället ca 19:40 och hon somnade då kl 20:00. Nu får vi se om hon vaknar tidigare pga det. Det är ju skönt om det funkar för då får vi kvällen för oss själva.
    Tidigare mornar får ni nog acceptera om ni får en smidigare läggning på kvällen. 7-8 är ju inte så tidigt mot barn som går upp 5-6 ...
  • Phillippa

Min son är också snart ett år. Han sover oftast en gång, kl 11.00-13.30, brukar det bli. Ibland är han trött tidigare och då får han sova en gång till ifall han vaknar innan kl 13.00. Jag brukar då lägga honom vid 15-tiden och så får han sova högst 30 min.

Han sover för natten ca 19.00-6.30 ( tyvärr med några uppvak).

Han gråter oftast en stund när jag lägger honom både dag- och kvällstid men jag tror att det är för att han blir arg. Han är aktiv och vill bara krypa runt och leka och har inte alls lust att pausa för att sova.

Har han sovit för mycket går det dock inte att lägga honom och då är det bara att ge upp efter ca 10 minuter och låta honom leka en stund till.

Svar på tråden 1-åring gråter vid läggning