• Rubjan

Snålas det i skolan?

Fröken saknade en Smartboard och annars har hon 209:- per barn för att köpa något, en bok kostar 89:- men gick visst på annat konto. Ingen får ta hem en bok. När jag gick i skolan fick man allt att ta hem. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 19:53
    Jag började åk ett men nu är det FA

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snålas det i skolan?
  • Fiona M

Men ja, det snålas i skolan, åtminstone vad jag sett på gymnasienivå (där jag undervisar).

Lägg skulden där den hör hemma, på kommunpolitikerna.

• Bättre än Dig
    Fiona M skrev 2014-09-06 20:15:15 följande:

Men ja, det snålas i skolan, åtminstone vad jag sett på gymnasienivå (där jag undervisar).

Lägg skulden där den hör hemma, på kommunpolitikerna.

Eller staten då den onödiga asyltrafiken koster 55-250 miljarder per år netto.
  • Fiona M
    Bättre än Dig skrev 2014-09-06 20:57:32 följande:
    Eller staten då den onödiga asyltrafiken koster 55-250 miljarder per år netto.
    nej.
    pengarna finns och kan fördelas bättre i kommunerna.
  • Bättre än Dig
    Fiona M skrev 2014-09-06 21:07:48 följande:
    nej.
    pengarna finns och kan fördelas bättre i kommunerna.
    Så det är kommunerna som slösar och gnäller om att asylsökande kostar en massa pengar?
  • Fiona M
    Bättre än Dig skrev 2014-09-06 21:27:34 följande:
    Så det är kommunerna som slösar och gnäller om att asylsökande kostar en massa pengar?
    det är kommunerna som väljer att fördela pengar från skola och äldrevård till, som i kommunen där jag jobbar, idrottsarenor och IT-enheter.
  • Hemmadjuret
    Fiona M skrev 2014-09-06 21:29:43 följande:
    det är kommunerna som väljer att fördela pengar från skola och äldrevård till, som i kommunen där jag jobbar, idrottsarenor och IT-enheter.
    Och dom slösar bort på vad?
  • Fiona M
    Hemmadjuret skrev 2014-09-06 21:52:23 följande:
    Och dom slösar bort på vad?
    du menar att det behövs fler idrottsarenor? vad gäller IT-enheten och dess tjänster vet jag att det slösas: vi har fått dra ner antalet enheter till hälften men betalar 1,5 gånger så mycket som förra budgetåret.
  • Hemmadjuret
    Fiona M skrev 2014-09-06 21:55:44 följande:
    du menar att det behövs fler idrottsarenor? vad gäller IT-enheten och dess tjänster vet jag att det slösas: vi har fått dra ner antalet enheter till hälften men betalar 1,5 gånger så mycket som förra budgetåret.
    Hur fördelar de fel?
  • Fiona M
    Hemmadjuret skrev 2014-09-06 21:59:17 följande:
    Hur fördelar de fel?
    ja, tycker du det är rätt att ta resurser från skola och äldrevård och lägga på såna saker så får det stå för dig.
    som sagt, pengarna finns i kommunerna, men det kommer aldrig bli en "likvärdig skola" när ekonomin sköts såhär.
  • Bunny on speed

Vi kan väl säga så här.

Den skola jag har mest erfarenhet av har för få böcker. I språk används böckerna i många år, inte bara textböcker utan även arbetsböcker. I andra ämnen finns för få böcker, så försvinner några blir vissa elever utan.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Bättre än Dig
    Fiona M skrev 2014-09-06 22:02:25 följande:
    ja, tycker du det är rätt att ta resurser från skola och äldrevård och lägga på såna saker så får det stå för dig.
    som sagt, pengarna finns i kommunerna, men det kommer aldrig bli en "likvärdig skola" när ekonomin sköts såhär.
    idrottsarenor och IT-enheter är det ofta klagomål om, men arenor lockar folk. Värre brukar vara att kommunerna inte får ersättning av staten för asylinvandrare så det täcker och får betalas av annat, det klagar många kommuner om. 
  • Fiona M
    Bättre än Dig skrev 2014-09-06 22:12:21 följande:
    idrottsarenor och IT-enheter är det ofta klagomål om, men arenor lockar folk. Värre brukar vara att kommunerna inte får ersättning av staten för asylinvandrare så det täcker och får betalas av annat, det klagar många kommuner om. 
    nej, det kommer inte bli såna intäkter för arenan här, det har det varit diskussioner om i lokalpressen och alla verkar faktiskt överens.
    asylinvandringen tas inte upp som ett problem, så då litar jag på att det inte är det heller.
  • Hemmadjuret
    Fiona M skrev 2014-09-06 22:15:07 följande:
    nej, det kommer inte bli såna intäkter för arenan här, det har det varit diskussioner om i lokalpressen och alla verkar faktiskt överens.
    asylinvandringen tas inte upp som ett problem, så då litar jag på att det inte är det heller.
    Det klagas sällan lokalt, bara till regeringen/staten som utarmar kommunerna med sin politik.
    Vilken kommun är det?
  • Fiona M
    Hemmadjuret skrev 2014-09-06 22:23:15 följande:
    Det klagas sällan lokalt, bara till regeringen/staten som utarmar kommunerna med sin politik.
    Vilken kommun är det?
    jag har svårt att se att det inte skulle klagas lokalt när det gör det om allt annat.

det tänker jag inte säga.
  • Hemmadjuret
    Fiona M skrev 2014-09-06 22:25:09 följande:
    jag har svårt att se att det inte skulle klagas lokalt när det gör det om allt annat. smile5.gif

det tänker jag inte säga.
    Har ni inga flyktingar där?
  • Fiona M
    Hemmadjuret skrev 2014-09-06 22:27:22 följande:
    Har ni inga flyktingar där?
    jo.
  • Hemmadjuret
    Fiona M skrev 2014-09-06 22:29:41 följande:
    jo.
    Skriv vilken kommun det är för att det ska verka trovärdigt, det avslöjar inte dig på något sätt.
  • Fiona M
    Hemmadjuret skrev 2014-09-06 22:31:56 följande:
    Skriv vilken kommun det är för att det ska verka trovärdigt, det avslöjar inte dig på något sätt.
    jo, det vore avslöjande sammantaget med vad jag skriver om annars, så nej.
    jag struntar faktiskt i hur trovärdigt det verkar för dig, jag vet ju hur det är.
  • Bättre än Dig

Det är en självklarhet att när invandringen gått med förlust i 40 år enligt staten och nu kostar 55-250 miljarder netto per år, så drabbar det även kommunerna, värst är väl sjukvården nu.

Svar på tråden Snålas det i skolan?