• Jossansandra

Tips o råd för hur man ska göra med en hund som ej går och lämna själv

Hej, jag och min sambo har skaffat en 2 årig lite större hund för en månad sedan kände de var bättre än en valp som oftast kräver mer tid men nu har vi har märkt att det ej går och lämna henne ensam. Hon börjar skälla, yla, gny och biter sönder saker. Första gången vi lämna henne ensam var i en bil och det var max 5 min när min sambo kommer tillbaka hade hon tuggat sönder bilbältet även fast vi tog med tuggben som hon fick.. Så vi skaffade  oss en bur delvis för detta, hennes säkerhet och vår. Vi lämnade henne där i i max 10 min  när vi kommer ut så har hon på nått vänster fått tag i min amningskudde som jag köpt och tuggat hål i den och då hade hon en filt, tuggben och leksak i buren. Så fort man går på toa och stänger dörren så ligger hon utanför och gnyr vet inte vad jag ska göra.. Hon har även försökt vid två tillfällen hugga en kompis kille men vi vet ej varför hon har bara agerat utan att han gjort nått. Snälla tips och råd vi väntar även barn och inte alls kul att behöva ringa dem få man har i sin närhet för att passa henne + att inte kul när hon försöker hugga nån vet ju aldrig vad hon gör med den som passa henne eller med vår bebis när vi kommer hem. 

• Svar på tråden Tips o råd för hur man ska göra med en hund som ej går och lämna själv
  • Anonym (f)

Ursäkta men var det genomtänkt att skaffa hund när ni snart får barn? Bor ni i lägenhet? (grannar brukar inte gilla ylande hundar). Tänker ni behålla hunden? Hur göra när hunden vill gå ut och babyn skriker och vill ha mat? När vi hade hund så var vi ute med den fyra gånger/dag. Går hunden fint i koppel så det inte blir problem när ni ska köra barnvagn på rastningen?

• Fundersam02

Oj, det låter som om den hunden kommer att innebära mycket jobb om ni behåller den.

Ärligt talat är det nog bäst att kontakta förra ägaren och försöka låta köpet gå tillbaka med tanke på att ni snart får barn och kanske inte har massor av tid att lägga på ensamhetsträning m.m.

• Jossansandra
    Anonym (f) skrev 2014-09-05 15:30:40 följande:

Ursäkta men var det genomtänkt att skaffa hund när ni snart får barn? Bor ni i lägenhet? (grannar brukar inte gilla ylande hundar). Tänker ni behålla hunden? Hur göra när hunden vill gå ut och babyn skriker och vill ha mat? När vi hade hund så var vi ute med den fyra gånger/dag. Går hunden fint i koppel så det inte blir problem när ni ska köra barnvagn på rastningen?

Ursäkta för vi är djurmänniskor och vad är det för fel på ha hund o barn? När vi tog emot den här hunden så 1 visste vi inte att hon yla eller nått sånt för det var en jätte snäll fin hund som brukar vara hemma själv o är bra På att anpassa sig m.m ja vi bor i lägenhet så ja ett problem! Vi är ute med henne minst 3 lång promenader och 4 gånger på gården så hon överlever nog. Visst de kanske blir mycket med en bebis och en hund men om man planerar utefter ens liv så klarar nog dem mesta av allt.
  • Jossansandra
    Fundersam02 skrev 2014-09-05 15:34:20 följande:

Oj, det låter som om den hunden kommer att innebära mycket jobb om ni behåller den.

Ärligt talat är det nog bäst att kontakta förra ägaren och försöka låta köpet gå tillbaka med tanke på att ni snart får barn och kanske inte har massor av tid att lägga på ensamhetsträning m.m.

Kan ej lämna tillbaka henne till ägaren pga att han jobbar 12 h per dag förutom helger sen vill han ej ha med hunden att göra försökt kontakta honom 1 om papper och 2 om hon tuggat sönder saker för och om hon har eller försökt hugga nån för.. Men papprena fick vi med hjälpa av att vi kontaktade hans ex som mesta dels har haft hon om henne från valp.
  • Anonym (f)
    Jossansandra skrev 2014-09-05 15:40:32 följande:
    Ursäkta för vi är djurmänniskor och vad är det för fel på ha hund o barn? När vi tog emot den här hunden så 1 visste vi inte att hon yla eller nått sånt för det var en jätte snäll fin hund som brukar vara hemma själv o är bra På att anpassa sig m.m ja vi bor i lägenhet så ja ett problem! Vi är ute med henne minst 3 lång promenader och 4 gånger på gården så hon överlever nog. Visst de kanske blir mycket med en bebis och en hund men om man planerar utefter ens liv så klarar nog dem mesta av allt.
    Någon lurade er rejält då vad gäller denna hund? Har ni bil så ni kan ta med hunden i bilen när ni åker och handlar och utför andra ärenden? Har ni grannar som ni tror kan stå ut med en skällande, ylande hund? 
  • Jossansandra
    Anonym (f) skrev 2014-09-05 15:49:16 följande:
    Någon lurade er rejält då vad gäller denna hund? Har ni bil så ni kan ta med hunden i bilen när ni åker och handlar och utför andra ärenden? Har ni grannar som ni tror kan stå ut med en skällande, ylande hund? 
    Jo jag har förstått detta själv att vi blivit rejält lurade och det är himla tråkigt att folk inte kan vara ärliga. Sen ja kanske dumt skaffa hund när man ska ha barn men samtidigt lätt allt så bra om henne och vill ändå ge henne en chans.
  • Anonym (f)
    Jossansandra skrev 2014-09-05 15:44:35 följande:
    Kan ej lämna tillbaka henne till ägaren pga att han jobbar 12 h per dag förutom helger sen vill han ej ha med hunden att göra försökt kontakta honom 1 om papper och 2 om hon tuggat sönder saker för och om hon har eller försökt hugga nån för.. Men papprena fick vi med hjälpa av att vi kontaktade hans ex som mesta dels har haft hon om henne från valp.
    Då förstår man ju varför hunden är som den är. Frustrerad efter att ha blivit lämnad ensam alldeles för mycket. 
  • Anonym
    Jossansandra skrev 2014-09-05 15:44:35 följande:
    Om exet har haft hand om hunden, så kanske hon kan svara på frågor om hur hunden har fungerat hemma hos henne? Har hon kunnat lämna den själv eller har den ylat då också? Kanske har den ylat sedan hon gått och att hon därför inte hört det? Det verkar konstigt att hunden helt plötsligt inte skulle kunna vara själv.

Det är nog svårare att träna en vuxen hund att vara hemma själv och vara tyst än det är att träna en valp. Men principen är väl densamma. Börja med att lämna någon minut bara, gå tillbaka och beröm när den inte låter. Utöka sakta tiden.
  • LillaJag06

Ärligt talat TS.

Er hund behöver i första hand trygghet och förmodligen ny ensamhetsträning, men för att göra det krävs det en hel del.

Det verkar som att ni inte riktigt har tiden för det just nu om ni ska ha barn så tätt inpå.

Er hund blir säkert extremt stressad av att bli lämnad och då hjälper inte en bur, lite ryggen och en filt.

Be om professionell hjälp eller hitta någon som verkligen kan ta sig an hunden.

Ibland kan hundar som har ont hugga och då undrar jag om ni uteslutit smärta hos honom/henne?

• Anonym (f)
    LillaJag06 skrev 2014-09-05 15:59:31 följande:

Ärligt talat TS.

Er hund behöver i första hand trygghet och förmodligen ny ensamhetsträning, men för att göra det krävs det en hel del.

Det verkar som att ni inte riktigt har tiden för det just nu om ni ska ha barn så tätt inpå.

Er hund blir säkert extremt stressad av att bli lämnad och då hjälper inte en bur, lite ryggen och en filt.

Be om professionell hjälp eller hitta någon som verkligen kan ta sig an hunden.

Ibland kan hundar som har ont hugga och då undrar jag om ni uteslutit smärta hos honom/henne?

Men var finns den professionella hjälpen? Vem vill ha en problemhund? Har sett många annonser på blocket där folk försöker kränga sina hundar ("vi känner att vi inte kan ge Frasse den tid han behöver då han är livlig och behöver mkt motion" brukar det typ heta och då läser man mellan raderna) och så vill man ha 5000:- för Frasse. Jag skulle inte betala 100:- för honom.
  • LillaJag06
    Anonym (f) skrev 2014-09-05 18:47:58 följande:
    Men var finns den professionella hjälpen? Vem vill ha en problemhund? Har sett många annonser på blocket där folk försöker kränga sina hundar ("vi känner att vi inte kan ge Frasse den tid han behöver då han är livlig och behöver mkt motion" brukar det typ heta och då läser man mellan raderna) och så vill man ha 5000:- för Frasse. Jag skulle inte betala 100:- för honom.
    Du är inte TS va?

Iaf... Jag vet inte vart du/TS bor men det finns folk som har kunskap och är villiga att hjälpa till ( det kostar ju såklart pengar) och man brukar kunna hotta dem via sitt lokala djursjukhus eller efter en stunds googling.

Som svar på din fråga.

Såklart att inven vill betala en massa pengar som har problem, har själv hundar varav en har lite svårigheter. Nu försöker vi lösa det själva och med hjälp av en erfaren hundperson.

Skulle aldrig göra mig av med henne och anslutet inte form av en blocketannons som du nämner.

Jag tror på att personer som står bakom annonserna är de som faktiskt inte tänkt över sitt hundköp riktigt från första början, för inte säljer man väl sitt barn som har problem?

Och nu kommer väl någon med en spydig kommentar att det inte är samma sak.

För mig är det det.

Ett liv är ett liv!

Ofta beror inte heller problem hos hunden hunden i sig utan att man gjort fel i sin uppfostran någonstans.
  • Anonym (f)
    LillaJag06 skrev 2014-09-05 19:18:31 följande:
    Du är inte TS va?

Iaf... Jag vet inte vart du/TS bor men det finns folk som har kunskap och är villiga att hjälpa till ( det kostar ju såklart pengar) och man brukar kunna hotta dem via sitt lokala djursjukhus eller efter en stunds googling.

Som svar på din fråga.

Såklart att inven vill betala en massa pengar som har problem, har själv hundar varav en har lite svårigheter. Nu försöker vi lösa det själva och med hjälp av en erfaren hundperson.

Skulle aldrig göra mig av med henne och anslutet inte form av en blocketannons som du nämner.

Jag tror på att personer som står bakom annonserna är de som faktiskt inte tänkt över sitt hundköp riktigt från första början, för inte säljer man väl sitt barn som har problem?

Och nu kommer väl någon med en spydig kommentar att det inte är samma sak.

För mig är det det.

Ett liv är ett liv!

Ofta beror inte heller problem hos hunden hunden i sig utan att man gjort fel i sin uppfostran någonstans.
    Nej jag är inte TS. Jag håller med dig absolut och det är inget ovanligt eller konstigt att man skaffar en hund utan att begripa vad man ger sig in i. Jag gillar inte de där annonserna på Blocket där man gjort ett "felköp" (står mellan raderna) och nu vill man kränga vidare Amstaffen Frasse pga "ändrade familjeförhållanden" och så vill man ha 5000:- för honom. Antagligen blir Frasse såld till några nya som inte heller begriper vad de ger sig in på? Sorgligt.
  • Dexter dot com

En omplacering behöver oftast 1-2 månader på sig att landa i det nya hemmet, bli trygg med er och den nya miljön. Under den tiden lämnar man den inte ensam utan börjar om med ensamhetsträningen precis som man gör med en valp. 
    Nu verkar det ju tyvärr som den här hunden redan utvecklat seperationsångest vilket innebär att ni får skaffa hundvakt och ställa in er på att träna långsamt och låta det ta tid om det ens kommer att gå att träna bort.

Högg hon verkligen eller markerade hon och i vilka situationer?
    Vad är det för ras, är hon veterinärbesiktigad och hur aktiverar ni henne?

• Hallonbåt02

Gå till en instruktör så att ni får bukt på allt, jag hör att kunskapen läcker lite och ni behöver hjälp för att förstå er nya familjemedlem.
    Hunden behöver tid till att landa och gå till en veterinär för att få henne undersökt (rut kontroll om inget annat).
    Då ni väntar barn så vet ni även inte hur hon kommer att reagera på den lille och om ni inte förstår varför hon reagerar som hon gör nu så kan det bli även lite större problem.
    Lycka till!

• Anonym (f)

Jag vill tänka positivt och se möjligheter MEN när det gäller att ensamhetsträna en hund samtidigt som man tar hand om en nyfödd????......................nja

• Teddyn87

Råd

1: ensamhets träna som det var en valp (läs på om de olika tipsen på google alternativt en lokal hundklubb)

2: anmäl er till en vardagslydnaden kurs

3: en vanlig promenad räcker inte för hundens stimulans (vad är det för ras, läs på)

4: utifrån ras eller andra kvaliteer på hunden hitta en aktivitet eller två som får hundens hjärna att jobba(sök,spår,lydnad, aguility, drag etc)

5; kontakt kontakt och kontakt

6: behandla hunden som en valp och börja om från början se den inte som en äldre hund, det verkar som er hund stressar upp sig vilket ofta är ett tecken på understimulans. Om den hugger/gör utfall mot tex kill kompis kan den ha blivit illa behandlad av en kille?

Be killen komma på besök ofta och ignorera hunden låt hunden sniffa och bekanta sig utan att han bryr sig ofta är den typen av utfall antingen ut rädsla eller glädje (ej fått lära sig de sociala reglerna)

Framför allt ha tydliga regler och lycka till!

Svar på tråden Tips o råd för hur man ska göra med en hund som ej går och lämna själv