• MissMimsan

Morföräldrar pratar fel dialekt med mitt barn!

Det är såhär: jag är född och uppvuxen på landet i Östergötland men flyttade till Sthlm för snart 10 år sedan och har sedan dess gjort vad jag kan för att träna bort min dialekt. Jag kan ju prata östgötska om jag vill men det är inget jag gör med mitt barn (vill ju att hen ska prata rikssvenska).

Problemet är att mina föräldrar vägrar förstå hur viktigt det är för mig att barnet inte ärver en ful dialekt så varje gång vi är där pratar de med dialekt både med mig och barnet. Det händer till och med att min man inte förstår alla ord för det är så bred dialekt. Nu har barnet även börjat ta efter :(
    Vad ska jag göra? Vill ju att mitt barn ska få bra kontakt med mina föräldrar men samtidigt vill jag inte bli påtvingad en dialekt som vi inte alls använder hemma och barnet inte kommer ha nytta av i livet, snarare tvärtom :(

• Svar på tråden Morföräldrar pratar fel dialekt med mitt barn!
  • Anonym (cc)

vad larvigt, är ju inte värre än barn som lär sig 2 kanske till och med 3 språk. Och alla dom barnen pratar rent...

Låt som prata på sitt sätt så pratar ni på erat sätt, erat sätt kommer ändå (troligen) vara det största, med tanke på vart ni bor.

• Amie77

Du kanske skämtar, vad vet jag, men om du inte skämtar så behöver du inte oroa dig: ditt barn lär knappast börja prata östgötska för att hans morföräldrar gör det. Inte om de inte bor ihop (knappt ens då) eller ni flyttar till Östergötland. Ert barn hör mest stockholmska och kommer definitivt att göra det (höra stockholmsk dialekt) då han börjar dagis.

Tänk så här: barn som fötts i Sverige av invandrade föräldrar, pratar de med t.ex. spansk brytning då de är sju år? Nej, det gör de inte. Ditt barn kommer med all sannolikhet att prata som omgivningen gör på "dagis" och i skolan.

• Drottningen70

Det kommer att orsaka barnet betydligt större problem i framtiden att växa upp med en skitnödig idiot till mor än att ha dialekt. Enda sättet att rädda barnet är om du låter adoptera bort ungen :( *tröstkjam*

• Anonym (Selma)

Språkinlärningen är ju som bäst upp till typ 8 års ålder, därefter bör Stockholmsdialekten ha satt sig ordentligt. Så håll ungen borta från dina föräldrar fram till dess!

• replica

Äsch, ta det lugnt.

Jag är född och uppvuxen i Småland, uppfostrad av en far från Dalarna som avskyr den Småländska dialekten utan rullande R. Både jag och min syster pratar idag rikssvenska med "ordentliga" R, trots att både mamma och mina morföräldrar har/hade en riktig småländsk dialekt.

Ert barn kommer med största sannolikhet prata med Stockholmsk dialekt när han/hon blir större.

"Practise makes perfect"
  • Anonym
    Anonym (Selma) skrev 2014-09-05 21:56:26 följande:

Språkinlärningen är ju som bäst upp till typ 8 års ålder, därefter bör Stockholmsdialekten ha satt sig ordentligt. Så håll ungen borta från dina föräldrar fram till dess!

Tack för tipset! Det kanske finns något chattprogram där man kan använda webbkamera utan ljud så kan jag läsa upp det de vill säga. Så känner barnet ändå igen dem när de kan träffas på riktigt igen.
  • Anonym (tuffeture)

Oj, ja enda lösningen är nog att du får dina föräldrar att sluta prata med dialekt helt.
    Kanske genom att endast bjuda dom på en destruktiv sallad och kårv när dom besöker dig?

• Anonym (C)
    Anonym (tuffeture) skrev 2014-09-05 22:07:55 följande:

Oj, ja enda lösningen är nog att du får dina föräldrar att sluta prata med dialekt helt.

Kanske genom att endast bjuda dom på en destruktiv sallad och kårv när dom besöker dig?

Nej! De måste äta oregelbundna sallader på ett destruktivt sätt!
  • Älskade mor

Hemskt att lära barnen stockholmska! Sluta genast.

• Dixie
    MissMimsan skrev 2014-09-05 21:42:04 följande:
    Det är såhär: jag är född och uppvuxen på landet i Östergötland men flyttade till Sthlm för snart 10 år sedan och har sedan dess gjort vad jag kan för att träna bort min dialekt. Jag kan ju prata östgötska om jag vill men det är inget jag gör med mitt barn (vill ju att hen ska prata rikssvenska). Problemet är att mina föräldrar vägrar förstå hur viktigt det är för mig att barnet inte ärver en ful dialekt så varje gång vi är där pratar de med dialekt både med mig och barnet. Det händer till och med att min man inte förstår alla ord för det är så bred dialekt. Nu har barnet även börjat ta efter :( Vad ska jag göra? Vill ju att mitt barn ska få bra kontakt med mina föräldrar men samtidigt vill jag inte bli påtvingad en dialekt som vi inte alls använder hemma och barnet inte kommer ha nytta av i livet, snarare tvärtom :(

Måste vara jobbigt att lära sig saker som man inte har nytta av?? Antar att ni utesluter allt annars i livet som barnet inte har nytta av!
  • Sture/

Förmodligen det dummaste jag någonsin läst på familjeliv.

Ditt barn kommer inte prata något annat än någon av stockholms-dialekterna oavsett om farföräldrarna pratar något annat.

Hur jävla bajsnödig kan man bli...

• Anonym

Herregud säg att de jag läste inte är sant.

De finns ju verkligen folk till allt....sluta larva dig människa .

• NLAL

Fast du kan nog vara lugn, ditt barn kommer prata stockholmska. Varken samma dialket som dina föräldrar eller rikssvenskan, rikssvenskan talas kring Kiruna.

• Barbamama08

Inte så konstigt att folk har en nedvärderande syn på oss stockholmare. Vi som är härifrån alltså. Du är ju inte från Stockholm och får finna dig i det, och att dina föräldrar pratar en annan dialekt.

barn börjar väl inte prata dialekten som mor- eller farföräldrarna pratar? Låter mest som att du skäms över att du är en s.k utläning.

• Anonym
    Anonym (tuffeture) skrev 2014-09-05 22:07:55 följande:

Vi bjuder bara på kårrv eller pittsa när de är här men det verkar inte hjälpa :/ min man börjar bli irriterad på mig för det, han tycker att jag borde laga riktig mat när vi har gäster men det är ju mina föräldrar så jag bestämmer!
  • Anonym (språkkommissarien)

Prata rikssvenska? Det finns ingen rikssvenska i talspråket. Rikssvenska finns möjligen bara i skriftspråk.

Annars gillar jag östergötska dialekten. 

• Apotheosis

Mina föräldrar pratar inte bara fel dialekt utan helt fel språk med mitt barn men jag tycker det är rätt praktiskt att mitt barn utvecklar bättre språkförståelse och lär sig nya saker. :) Så länge barnen tillbringar mer än 50% av sin tid med någon med "rätt" språk och dialekt kommer de nog att ta efter den istället. Håller med om att östgötska inte är den vackraste dialekten, men var glad att det i alla fall inte är skånska eller danska. ;)

• Marten

Var stolt över din dialekt. Barn är mästare på att växla mellan språk och dialekter.

Ditt problem är mer ditt än dina barns. Det är alltför många inflyttade till stan som försöker att polera sin yta men dialekten, modersmålet skiner alltid igenom, till glädje för såna som mig. Vi som gillar olika.

Heja alla som värdesätter sin dialekt och alla sköna dialektala ord och uttryck.

Å i åa ä e ö ( Fröding)

• Anonym

Jag tycker inte att de här är ett larvigt inlägg och kan förstå hur du känner det, men du kan vara lugn. Barn som växer upp med olika dialekter och språk lär sig att använda samtliga och inte i blandning med varandra. Har vänner som talar skånska i Skåne och stockholmska i Stokholm så låt du de gamla tala med sin dialekt, det kommer bara att berika!

Svar på tråden Morföräldrar pratar fel dialekt med mitt barn!