• Toffzan

Vad har era 14 månaders för huvudomfång?

Min tös (efter att jag själv mätt har nu precis 45 cm) och när hon var 1 år 44,2 cm.
    Tycker hon har ett sånt litet huvud. Vissa bebisar har ju mycket större huvud till kropp. Dock är hela hon liten, men huvudet ser inte sådär stort ut till kroppen som hos andra barn i samma ålder om ni förstår. BVC har inte sagt något om detta.
    Vad har era  barn för huvudmått?
    Har ni inte mått för 14 månader så skriv gärna vad de hade vid 12 mån eller 18 mån

• Svar på tråden Vad har era 14 månaders för huvudomfång?
  • corran

12 mån 47 cm, en pojke och är ganska stor allmänt för sin ålder.

• Mercurialis

Första barnet hade ett homf på 48 cm vid 13,5 månads ålder.

Andra barnet hade ett homf på 45,5 cm vid 12 månaders ålder.

Har inga mätningar efter det.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • fannybk

När min son var 13 månader var hans huvudomfång 46,5 cm. Han ligger på mittenkurvan i vikt, +1 i längd och -1 i huvudomfång.

• Toffzan

Min tös ligger på mittenkurvan på längd, -1 på vikt och -1,5 på huvud.

• Flickan och kråkan

Vad har ni själva som föräldrar för huvudstorlek? Alla mina tre pojkar har stora huvuden. Stora när de föddes och stora sedan. Annars är de små och tunna till kroppsbyggnaden. Äldsta är 6,5 och har ganska precis samma huvudomkrets som jag. Han verkar få minst huvud. Mellansonen är 5,5 och har passerat mig sedan ett tag tillbaka. Yngsta är 14 månader och jag skulle tippa på runt 49cm. Deras pappa har stort huvud så brås väl på honom . De har aldrig kunnat ha mössor för åldern eller så. Köpte cykelhjälmar för vuxna när de var i 3-årsåldern. Så länge huvudet växer och följer sin kurva så är normalspannet brett .

• Toffzan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-06 20:52:00 följande:

Vad har ni själva som föräldrar för huvudstorlek? Alla mina tre pojkar har stora huvuden. Stora när de föddes och stora sedan. Annars är de små och tunna till kroppsbyggnaden. Äldsta är 6,5 och har ganska precis samma huvudomkrets som jag. Han verkar få minst huvud. Mellansonen är 5,5 och har passerat mig sedan ett tag tillbaka. Yngsta är 14 månader och jag skulle tippa på runt 49cm. Deras pappa har stort huvud så brås väl på honom . De har aldrig kunnat ha mössor för åldern eller så. Köpte cykelhjälmar för vuxna när de var i 3-årsåldern. Så länge huvudet växer och följer sin kurva så är normalspannet brett .

Min man har 57 cm och jag har 57,5 cm
    Min största pojk hade stort huvud och vår andra pojk hade medelstort huvud och vår tös har litet huvud. Så hennes lilla huvud vet jag inte vart det kommer ifrån....
  • Toffzan
    Toffzan skrev 2014-09-06 21:10:55 följande:
    Min man har 57 cm och jag har 57,5 cm
    Min största pojk hade stort huvud och vår andra pojk hade medelstort huvud och vår tös har litet huvud. Så hennes lilla huvud vet jag inte vart det kommer ifrån....
    jag är 167 cm lång och min man är 183 cm lång för övrigt om det har betydelse
  • mammalovis

Min yngsta tös är relativt tjockskallig med 47,5 cm vid 12 månader, hon ligger en kurva över på huvudet, men normal på längd och vikt. Storasyrran som är 2,5 år äldre har legat på en kurva under, så jag gissar att de får dela mössor i storlek 48-50 i vinter ... Så frågan är väl snarare när storasyrran ska börja använda större mössor ... De har olika pappor är min förklaring.

• Margaux

Min 16 månaders har 49,5. Hon har alltid legat högt över på kurvan. Normalt på alla andra. Storebror är likadan och han har just vuxit ur en hjälm i stl 56. Han är 4.

Pappan är också extremt tjockskallig......

• Najma

Pojke

35 cm vid födsel

47,5 cm vid 1 år

49 cm vid 1,5 år

52 cm vid fyra år

Antar att det är som det ska. Ingen som påpekat något annat iaf.

• tomsfru

vår flicka hade 45cm vid ett år och har nu, först vid två år, kunnat ha de minsta lekhjälmarna till dagis o pulkaåkning, har vintermössor för ettåringar från pop t.ex och lika med trikåmössor från andra märken.
    hon är annars kanske något liten, men inget utmärkande, med 12,5 kg och 87 cm nu vid tvåårskontrollen men överlag ser huvudet inte på något sätt stort ut som det brukar på småbarn utan många tror att hon är en väldigt liten treåring pga proportionerna med huvud/kropp

• tomsfru

hon hade 33 cm runt huvudet när hon föddes, o var 51 lång o vägde 3515

Svar på tråden Vad har era 14 månaders för huvudomfång?