• Jargaltai

Soon to be kattägare!

Hej hallå alla FL:are!
    Om ca 1 månad kommer min lilla bebis hem! Hon är utav rasen Sphynx! Hon kommer vara 13v när hon kommer hem hit. Jag har aldrig haft katt tidigare och vill gärna ha tips o exempel på vad som e bra för katter o vilka lådor som e bäst o.s.v! Någon med erfarenhet från just Sphynx? Är super peppad!! :D

• Svar på tråden Soon to be kattägare!
  • Jargaltai

Detta är min lilla plutt! Jag är pälsallergiker vilken var enda anledningen att jag o sambon övervägde att kolla på denna ras, o det va tur för dom va så söta o såååå mysiga! :)

• LillaJag06

Snuttis!

Jag tål inte heller katter men har 2 hundar.

Vi är sugna på en katt i framtiden om det skulle funka men vi måste vara säkra på att jag tål den.

Är den helt naken?

• Jargaltai

Ahaa ja förstår :) ja den är en s.k gumminaken :)

Har varit hos uppfödaren 2 ggr a 2h och 1h. Haft alla deras katter i ansiktet men känner absolut ingenting :) de enda ja kände var kärlek till dom små liven! Men de flesta runtom en säger bara: ""eeeuw va äcklig"".."" vaaa så mkt pengar för EN KATT?! ""... men de skiiter ja i för ja hade själv lite fördomar för dessa liv innan ja träffade dem! :)

• nemo1

Men detta är ingen allergivänlig ras, hur tänkte du nu? Det är inte pälsen man inte tål utan utsöndringen i själva skinnet.
    Be inte om råd här utan av uppfödaren. Fråga vad katten äter nu då du måste köra med det första tiden så inte magen brakar på den lille. Använd även den sand den är van vid. Om den inte är van vid låda med huv så använd inte det om du inte vill ha kiss och bajs utanför lådan. Som sagt, be uppfödren om råd och läs ALLT vad som står på kattstatus.se

• Jargaltai

Läs att jag skrev att VISSA TÅL DEN...Har inte sagt att den är helt allergifri ellerhur? Så är du en sådan som tänker lägga ord i mun utan att ens läsa ordentligt klarar jag mig utan det, tack så mycket.

• nemo1
    Jargaltai skrev 2014-09-06 23:30:24 följande:
    Läs att jag skrev att VISSA TÅL DEN...Har inte sagt att den är helt allergifri ellerhur? Så är du en sådan som tänker lägga ord i mun utan att ens läsa ordentligt klarar jag mig utan det, tack så mycket.
    Jag tycker du ska ta med en filt eller dyl till uppfödaren och låta katterna ligga på den under en tid. Ta sedan hem den och lägg på huvudkudden så får du se om du tål katten.
  • Jargaltai

Men snälla Nemo.. jag har varit pälsallergiker i flera flera år.. när jag bodde hos min mamma nör jag var yngre hade vi hund från att jag va 7 år gammal. Hunden sov med mig i princip varje natt.. jag kände inget av henne.. min bror hade 2 norskskogskatt blandningar och dom kände jag av efter kanske 30min.. jag har gjort s.k "test sniffning" på sphynxarna.. vart med dom i flera timmar, men guess what.. ja kände inte av dom. Du kan läsa på internet, katt forum och hos katt människor.. Sphynx är en mer allergivänlig ras.. jag har aldrig sagt att den är allergifri.. Vad jag vet är att den funkar för mig och funkar för flera som är allergiska.. jag vet att det man är allergisk mot är saliven och fettet som utsöndras från porerna på kroppen.. även pälsen..

nemo1 skrev 2014-09-07 17:33:10 följande:

Jag tycker du ska ta med en filt eller dyl till uppfödaren och låta katterna ligga på den under en tid. Ta sedan hem den och lägg på huvudkudden så får du se om du tål katten.

• Moritzia

Tråkigt att alla fokuserar på om rasen är allergivänlig eller inte. Det är ju toppenbra att det funkar för dig!

Som nemo1 säger är det bra att använda samma mat, sand osv som uppfödaren, åtminstone till en början. Hör också om du kan få med dig en filt eller liknande som katterna där har använt. Då har den lilla något som luktar "hemma" :)

Sen finns det ju oändligt många olika sorters foder och kattsand. Jag har alltid använt pussi kattsand, har provat andra men alltid bytt tillbaka. I matväg har jag fastnat för Acana, ett riktigt bra foder enligt mig. Endast gjort på kött och lite lite grönsaker för att hålla ihop bitarna. Inga spannmål eller cellulosa som det är i de flesta vanliga kattfoder i djuraffärerna och hos veterinärer.

Kan också tipsa om att låta missen ha fri tillgång på mat. Mina har inte det, men hade jag skaffat katt idag hade jag definitivt låtit den ha det. Det är mer naturligt för dom och man slipper matstress.

Din kisse är jättesöt! Lycka till :)

• Dexter dot com

Tänk på att vara ledig och hemma på heltid i början så katten hinner boa in sig och bli trygg innan den lämnas ensam korta stunder. Jag tycker egentligen inte man ska bara ha en katt men jobbar man korta dagar/jobbar hemmifrån brukar det gå bra ändå.
    Plocka ner tunga krukor,prydnadssaker mm som står i fönster,hyllor osv då katter hoppar och klättrar runt och risken att få skador av nedfallande saker är stor.
    Du fortsätter med samma foder och sand som uppfödaren om det nu inte är riktigt dåliga prudukter.
    Kosta på dig 2-3 lådor med minst 10 cm sand i på olika ställen i hemmet så katten har valmöjligheter och alltid en helt ren låda.
    Klätterställningar är bra och innätad balkong alt rastgård (om du har tomt) brukar vara uppskattat.

Lycka till med katten!

• Tomatpaj

När jag har kattungar som ska iväg till sina nya hem brukar jag skicka med ett "startkit" vilket består av en liten filt som luktar mamma och syskon, en liten påse "ren" kattsand från lådan katten använder samt en liten påse med den mat som katten har ätit hos mig. 

Nu kan man ju inte begära det av säljaren Flört men du kan ju höra dig för vilken mat hon får så att du har det klart hemma, och lämna en filt hos uppfödaren som du kan ta med dig hem sen igen :) 

Och som någon annan nämnde, ha flera kattlådor i början, det är lätt hänt med små olyckor innan dom vant sig vid nya hemmet.

Svar på tråden Soon to be kattägare!