• kgv

Kan en 2,5-åring ha en sån här säng?

Min son är 2,5 år, blir 3 år i januari. Vi måste skapa plats när hans lillebror flyttar i i hans rum eftersom spjälsängen tar en del golvyta i det redan lilla rummet. Därför funderar vi på en KURA-säng. IKEA själva rekommenderar den från 6 år så därför tvekar jag. Vad säger ni?

• Svar på tråden Kan en 2,5-åring ha en sån här säng?
  • Jo83

Våningssängsdelen rekommenderar de från 6 år, men den är vändbar och funkar alla gånger för en 2,5 åring.

• kgv

Fast det är golvytan under som vi vill åt. Så den kommer vara hög isf.

• vi och pyret

Skulle inte lägga ett så litet barn i en hög säng. Litar inte på att de har omdömet att ta sig i/ur på ett säkert sätt. Tex nattetid när de är lite halvvakna och det är mörkt i rummet.

• Kamelia

Jag hade inte heler valt den här typen av säng till ett så litet barn...

• Jo83
    kgv skrev 2014-09-08 13:08:38 följande:

Fast det är golvytan under som vi vill åt. Så den kommer vara hög isf.

Nja alltså då skulle jag nog säga att den är direkt olämplig.. :( tänkte ni ha spjälsängen i undre plan eller ett krypin? Iaf vår spjälsäng skulle inte få plats i höjd under och är det ett krypin kanske det är bättre att ha sovdelen nere och krypin'et uppe?
  • kgv
    Jo83 skrev 2014-09-08 15:22:09 följande:

Nja alltså då skulle jag nog säga att den är direkt olämplig.. :( tänkte ni ha spjälsängen i undre plan eller ett krypin? Iaf vår spjälsäng skulle inte få plats i höjd under och är det ett krypin kanske det är bättre att ha sovdelen nere och krypin'et uppe?

Spjälsängen ska stå på ett annat ställe i rummet. Men bra idé om att ha sovplats under och koja upptill. Då skapas det ändå lekyta.

Från vilken ålder skulle ni våga lägga era barn i den sängen om man sover där uppe?
  • norrlandsflicka

Här började äldsta sonen sova i våningsäng när han var 4 år 3 månader. Det enda är att han vill ha tänt taklampan då han tycker att stegen blir läskig annars.

• norrlandsflicka

Här började äldsta sonen sova i våningsäng när han var 4 år 3 månader. Det enda är att han vill ha tänt taklampan då han tycker att stegen blir läskig annars.

• yellow88

Vi har en KURA-säng till våra äldsta killar. Köpte den för två år sedan när äldsta var 2 år och 4 månader, och hans lillebror var nästan exakt 1 år. Storebror började sova överst direkt och lillebror flyttade in några månader (har jag för mig iaf)  senare eftersom han sov i spjälsäng. Har fungerat hur bra som helst, storebror har aldrig ramlat ner när han sovit eller annars heller.

I början vågade han inte gå ner på morgonen själv, det vågade han iofs inte i vanlig barnsäng heller utan han ropade tills vi kom och tog ner honom, men det var aldrig något problem.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • kgv
    yellow88 skrev 2014-09-09 14:30:38 följande:

Vi har en KURA-säng till våra äldsta killar. Köpte den för två år sedan när äldsta var 2 år och 4 månader, och hans lillebror var nästan exakt 1 år. Storebror började sova överst direkt och lillebror flyttade in några månader (har jag för mig iaf)  senare eftersom han sov i spjälsäng. Har fungerat hur bra som helst, storebror har aldrig ramlat ner när han sovit eller annars heller.

I början vågade han inte gå ner på morgonen själv, det vågade han iofs inte i vanlig barnsäng heller utan han ropade tills vi kom och tog ner honom, men det var aldrig något problem.

Tack för svar! Kul att höra att det funkar för nån. Vi tänkte isf köpa till det där tältet man kan ha ovanför också. Han kommer ju vara typ 3 när vi köper den isf. För än så länge är det inte läge för lillebror att flytta in, han är bara 6 mån.
  • Christel89

Min grabb är exakt lika gammal som din, men jag hade aldrig lagt han i en våningssäng.

• yellow88
    kgv skrev 2014-09-09 21:22:39 följande:
    Tack för svar! Kul att höra att det funkar för nån. Vi tänkte isf köpa till det där tältet man kan ha ovanför också. Han kommer ju vara typ 3 när vi köper den isf. För än så länge är det inte läge för lillebror att flytta in, han är bara 6 mån.
    Ni kan ju låta honom sova längst ner först om det dröjer ett tag tills lillebror flyttar in :) Den är ju vändbar.

Vet inte om det står någonstans men KURAs säng är ju inte lika hög som en loftsäng, tror den bara är 116 cm hög, så det är ju faktiskt skillnad på den och en vanlig våningssäng.
    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
Svar på tråden Kan en 2,5-åring ha en sån här säng?