Hur bemöter jag en psykos? (paranoid/schizofren)
Hej
Min vän ringde nyligen upp mig och var helt förändrad. Hon förklarade att hon flytt landet för att hon var förföljd. Nedan några exempel på de vanföreställningar hon nämnde:
* Hon berättar att flera personer tagit sig in i hennes lägenhet på tredje våningen. Jag frågar hur de kommit upp till fönstret utan vare sig balkong eller stuprännor. Hon svarar med en total självklarhet i rösten "men det förstår du väl? de hade ju en skylift som de åkte upp med"
* Hon berättar de kommit in i hennes lägenhet och att hon stängt in dem i klädkammaren och låst. Hon sprang ut från lägenheten och när hon kom tillbaka var de borta. Jag frågar hur de kunde ta sig ut utan nyckel, hon svarar "men de är ju proffs, de som förföljer mig, de kan ju det där" (senare berättar hennes mamma att det var stora klösmärken på dörren - hon har tre katter så jag antar att hon stängt in någon av dem?)
* Hon berättar att de varit inne i lägenheten och legat under sängen och petat på henne underifrån i madrassen. Sedan har de satt fast tens-elektroder på hennes kropp, men hon kan inte hitta dem på kroppen. Jag berättar att tens-elektroder är stora vita plåsterliknande saker som är direkt kopplade till en styrdosa med el. Hon berättar att detta är en ny uppfinning som är lika stor som en knappnål och genomskinlig som de satt fast på henne när hon sovit - hon kan inte själv hitta den med vet att den finns där. Sedan står de utanför hennes fönster och har en trådlös apparat som de torterar henne med genom att ge henne elchocker.
* Hon berättar att de förföljt henne till hennes föräldrar och att hon "jävades med dem". Jag frågar hur. Hon berättar att hon minsann städade hela natten så de visste att hon såg dem hela tiden. Hon låste in dem i sin lillasysters rum och när hon öppnade var de borta eftersom de såklart tagit sig ut genom fönstret.
* Hon berättar att de varit hemma hos hennes kille och tagit sig in. Hon lämnade en lapp på köksbordet där det står "tillkännage att ni är här inför min pojkvän eller så polisanmäler jag er". Inget händer. Hon berättar att hon skriver en ny lapp där det står "nu polisanmäler jag er allihopa!!" och sedan beskriver hon att "helvetet brakar lös" samma natt och att de torterar henne med elchockerna.
* Hon berättar för sin chef att de varit inne på hennes jobb och "jävlats med henne". Chefen skickar henne till psyket där läkaren försöker få in henne utan framgång då hon är övertygad om att hon har rätt och alla andra misstror henne.
* Hon berättar att över 30 bilar förföljt henne på en dag. De följer henne överallt och ser likadana ut. MEN de byter nummerplåtar bara för att "jävlas" med henne. Jag frågar varför det är ute efter henne. Hon svarar att hon inte vet men att hon tror att hennes expojkvän och hans tjej (vars pappa är militär) har tillgång till de här elektroderna och vill psyke henne så att hon mister vårdnaden om sina barn.
* Hennes plan är att hon ska få konkret bevis genom att använda sina hemliga spionbilar (hon har inte ens någon bil) och gömma kameror i sin lägenhet.
Det finns massor av andra exempel - det här är bara några som hon tog upp under tiden hon ringde mig. Hur ska jag bemöta henne för att hjälpa henne? Ska jag säga att hon har vanföreställningar eller lyssna på vad hon säger och försöka få henne att gå till en psykolog? Snälla hjälp mig. Tilläggas bör att hennes mormor lider av schizofreni.