• Anonym (Problem)

Hur göra för att skydda SGI:n?

Hej!
    Är i en lite knepig sits, har jobbat heltid i många år framtill slutet av augusti nu i år då jag började studera. Har fått beviljat CSN lån+bidrag.

Det jag inte tänkte på är att min sambo och jag håller på att sälja min lägenhet och vinsten som blir från försäljningen kommer tydligen göra att jag kommer bli återbetalningsskyldig till CSN. Förlorar jag då min SGI när jag får betala tilllbaka CSN? Kan jag skydda SGI:n på nåt sätt? Eller har ni något tips?

Vinsten från lägenheten tänkte jag lägga in i hans lägenhet. Det viktiga för mig är att SGI:n är skyddad då vi planerar barn.

Mvh

• Svar på tråden Hur göra för att skydda SGI:n?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att skydda sin sgi behöver man ha studiemedel för hela sin studieperiod, för vår del räcker det med att man får bidragsdelen eller att man studerar inom eget yrkesområde. 

Om din vinst endast påverkar lånedelen på ditt studiemedel och du får behålla bidragsdelen påverkar det inte sgin. Du behöver kontakta CSN om hur din vinst påverkar ditt studiemedel.

Förlorar du studiemedlet helt och hållet och du studerar inte inom eget yrkesområde är sgin inte skyddad. 

Hur det blir just i din situation behöver du kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524 så vi får skicka frågan vidare till beslutande handläggare. 

Här kan du läsa mer.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Hur göra för att skydda SGI:n?