Googla, så hittar du allt möjligt, t.ex. följande text:
?De kristna [= Jehovas vittnen, de kallar sig själva kristna (min kommentar)] är inte reserverade mot människor. Vi har normala kontakter med grannar, arbetskamrater, skolkamrater och andra och vittnar för dessa, även om somliga av dem är otuktsmän, giriga människor, utpressare eller avgudadyrkare. Paulus skrev att vi inte helt och hållet kan undvika dessa: ?Annars skulle ni ju behöva gå ut ur världen.? Men han gav anvisningar om att det skulle vara annorlunda med ?en broder? som levde på det sättet:?
Texten ovan är Jehovas vittnens litteratur. Texten på sidan www.fritanke.se/att-vaxa-upp-i-jehovas-vittnen/ har fått kommentarer, citatet kommer från en av dem.
Jag har läst Vakttornet ibland, har fått av dörrknackande Jehovas vittnen. Den tidningen ger en ganska bra bild av hur Jehovas vittnen argumenterar. Det som genomsyrar alla deras texter är DU SKA INTE TÄNKA SJÄLV, VI TÄNKER ÅT DIG. www.jw.org/sv är Jehovas vittnens hemsida. Där kan man ladda ner pdf-versioner av deras publikationer. I den första jag laddade ner (Vakttornet 15 nov 2014 - konstigt, vi har ju bara september ännu...?) hittade jag följande:
?Men vad gör vi om en icke troende släkting bjuder in oss till ett kyrkbröllop och vill att vi ska ingå i brudföljet? Det finns inget i Bibeln som uttryckligen förbjuder oss att gå på ett sådant bröllop, men det finns principer som kan hjälpa oss att fatta ett beslut.
Släktingar som inte är vittnen kan bli förbryllade över vårt beslut att inte göra något som kan skada vårt förhållande till Jehova. (1 Petr. 4:3, 4) Vi vill naturligtvis inte stöta oss med dem, men oftast är det ändå bäst att vara klar och tydlig och ta upp det med dem på ett vänligt sätt. Det kan vara en bra ide att göra det i god tid. Vi kan tacka dem för att vi har blivit inbjudna till bröllopet. Sedan kan vi tala om för dem att vi vill att de ska vara lyckliga på sin speciella dag och att vi inte vill att någon ska behöva känna sig besvärad för att vi inte tar del i ceremonierna. Det här är ett exempel på hur vi kan undvika att göra något som går emot vår tro.?
Notera, att dessa människor, som kallar sig KRISTNA, inte vill gå på ett KYRKbröllop. Det verkar ganska tydligt att idealet är att ha så lite som möjligt att göra med ?icke troende?. Sen beror det ju på individen, hur fanatiskt den utövar sin tro.
Så om du vill ha info, googla och läs, också lite i Vakttornet, försök hitta någon bok skriven av en avhoppare. En bok nämnde jag i mitt förra inlägg. Fråga inte någon som är ett aktivt vittne, du får inga ärliga svar, du är en icke-troende.