• Anonym (Anti)

Pappan har blivit jehovas vittne, vad kan jag göra?

Som trådstarten lyder..vad kan jag göra egentligen?
    Jag bryr mig egentligen inte om vad han gör men vår son bor varannan vecka och nu har jag fått veta att pappan tar med honom på dessa möten dom veckorna han är hos honom...
    Jag har tidigare sagt att jag verkligen inte vill att sonen ska bli inblandad i det och han sa då att jag inte hade något att oroa mig över, men nu är den fasen tydligen slut och oron är ett faktum.
    Jag har svårt att hitta information kring vad vittnena faktiskt anser om sånna som mig, icke troende, och därmed vad mitt barn får höra.
    Det enda jag hört tidigare är att "syndarna" (alltså jag) kommer att dö i harmageddon. Men jag kan ha fel...
    Är det någon som tidigare har varit i denna situation? Som kanske vet vad jag kan göra eller ja jag vet inte...
    Det jag vet är att jag verkligen inte vill att sonen ska ha nånting med jehovas vittnen att göra..

• Svar på tråden Pappan har blivit jehovas vittne, vad kan jag göra?
  • Anonym (risk)
    Anonym (Anti) skrev 2014-09-09 20:56:00 följande:

Sonen är redan döpt i sv kyrkan (pappan va såklart med på det då vi fortfarande var tillsammans när det skedde)

Anonym (s) skrev 2014-09-09 22:13:16 följande:
    Ts har lika liten möjlighet att påverka sonens närvaro med pappan i rikets sal som han har att påverka Ts firande, i sonens närvaro, av Jesus födelse, påsk osv.
    Pappan har tidigare givit sitt medgivande till att sonen ska fira Jesu födelse och påsk. Är sonen fortfarande medlem i svenska kyrkan och en församling? Frågan är vilka regler som gäller, om pappan nu, mot mammans vilja, försöker få sonen att byta samfund. Inga regler alls?
  • Madmoiselle

Det bästa är nog om du försöker ta reda på mer innan du bildar dig en uppfattning. Fråga om du får följa med på ett möte exempelvis, eller gå själv till ett annat rikets sal. Då får du själv se hur det är och prata med andra vittnen. De har ju någon tidning också, googla och se om du kan börja prenumerera eller fråga i Rikets sal om du kan få lite olika nummer så kan du läsa i dem och se vad du tycker.

• Mikis

Ni som säger att det är ingen fara och att det inte gör något om pojken är med på mötena eller samankomsterna som dom säger ni har helt fel.

barnen blir från första stund på verkad av Jehovas med både mutor och hot samt skrämseltaktik.

jag vet vad jag pratar om. OCH dom är aldrig ensam dom är alltid två mot en då dom pratar om sin tro även mot barn. Dom även använder skrämseltaktik mot den andra förälder som inte är troende så barnet tror att den icke troende är allierad med djävulen med mera. 

• Anonym (frikyrklig)

Är uppvuxen i en frikyrklig familj, vilket är långt ifrån så kontrollerande som JV, men ändå tillräckligt för att fucka upp mitt psyke

Som tur är har din son dig varannan vecka. Se till att han får höra en annan sida av verkligheten, som komplement till vad hans pappa lär honom.

• Påven Johanna

Hemskt. Jag kan knappt tänka mig något värre scenario än det du beskriver här. Men vad det går att göra åt saken, om ens något, vet jag inte. Själv hade jag kidnappat ungen och emigrerat om mina barns pappa gått med i Jehovas eller motsvarande galna religiösa sällskap. 

• Anonym
    Anonym (s) skrev 2014-09-09 20:45:47 följande:
    Haha. Du låtsas alltså att det skulle vara okej för Ts att låta barnet frekvent besöka svenska kyrkan och delta i deras program, men inte att följa pappa till rikets sal? smile2.gif Nej du. Så länge han inte försöker låta döpa barnet som vittne eller Ts försöker döpa/konfirmera barnet enligt svenska kyrkans regler osv så har de precis samma rätt att ta med barnet till "sin" kyrka.
    Är du på riktigt så dum att du inte förstår skillnaden mellan en öppen relativt sekulär rörelse dom SvK och en inåtvänd sekt som JV?
  • Anonym (usch)

Usch, stackars ert barn TS.

Har en vän som tog sig ur och hon sa (när ja berättade om denna tråd) TA BARNET DÄRIFRÅN!
    Han kommer att få veta att hans mamma är en synderska och aldrig får komma till himlen och han blir hjärntvättad av minst två samtidigt hela tiden och de använder lock och pock, mutor och skrämseltaktik.

• Anonym (Anti)
    Anonym (usch) skrev 2014-09-10 19:21:01 följande:

Usch, stackars ert barn TS.

Har en vän som tog sig ur och hon sa (när ja berättade om denna tråd) TA BARNET DÄRIFRÅN!
    Han kommer att få veta att hans mamma är en synderska och aldrig får komma till himlen och han blir hjärntvättad av minst två samtidigt hela tiden och de använder lock och pock, mutor och skrämseltaktik.

Det är när jag hör sånt hör som jag blir alldeles livrädd...som att barn inte oroar sig för sina föräldrar ändå liksom...

Det värsta är att jag verkar inte kunna göra annat än att till och börja med försöka få pappan att gå med på sammarbetssamtal.

Än så länge har jag eller min sambo i alla fall hört barnet prata om nånting som kan tänkas komma från mötena, så för en gångs skull känns det bra att ha en ruggigt ofokuserad och disträ liten kille :)

Vi kommer i alla fall att slåss ned näbbar och klor för att han ska hållas borta från allt vad jehovas innebär, det är en sak som är säker!

Jag tänker att man kanske ska prata med pappans familj så att dom förstår vad det innebär för deras del att han kommer vara en del utav JV, men det är svårt att argumentera för sin sak när jag inte är helt hundra på vad det faktiskt innebär för familjen. Någon som vet var jag kan hitta info om detta?
  • Anonym (risk)

Googla, så hittar du allt möjligt, t.ex. följande text:

?De kristna [= Jehovas vittnen, de kallar sig själva kristna (min kommentar)] är inte reserverade mot människor. Vi har normala kontakter med grannar, arbetskamrater, skolkamrater och andra och vittnar för dessa, även om somliga av dem är otuktsmän, giriga människor, utpressare eller avgudadyrkare. Paulus skrev att vi inte helt och hållet kan undvika dessa: ?Annars skulle ni ju behöva gå ut ur världen.? Men han gav anvisningar om att det skulle vara annorlunda med ?en broder? som levde på det sättet:?

Texten ovan är Jehovas vittnens litteratur. Texten på sidan www.fritanke.se/att-vaxa-upp-i-jehovas-vittnen/  har fått kommentarer, citatet kommer från en av dem.

Jag har läst Vakttornet ibland, har fått av dörrknackande Jehovas vittnen. Den tidningen ger en ganska bra bild av hur Jehovas vittnen argumenterar. Det som genomsyrar alla deras texter är DU SKA INTE TÄNKA SJÄLV, VI TÄNKER ÅT DIG.  www.jw.org/sv är Jehovas vittnens hemsida. Där kan man ladda ner pdf-versioner av deras publikationer. I den första jag laddade ner (Vakttornet 15 nov 2014 - konstigt, vi har ju bara september ännu...?) hittade jag följande:

?Men vad gör vi om en icke troende släkting bjuder in oss till ett kyrkbröllop och vill att vi ska ingå i brudföljet? Det finns inget i Bibeln som uttryckligen förbjuder oss att gå på ett sådant bröllop, men det finns principer som kan hjälpa oss att fatta ett beslut.
    Släktingar som inte är vittnen kan bli förbryllade över vårt beslut att inte göra något som kan skada vårt förhållande till Jehova. (1 Petr. 4:3, 4) Vi vill naturligtvis inte stöta oss med dem, men oftast är det ändå bäst att vara klar och tydlig och ta upp det med dem på ett vänligt sätt. Det kan vara en bra ide att göra det i god tid. Vi kan tacka dem för att vi har blivit inbjudna till bröllopet. Sedan kan vi tala om för dem att vi vill att de ska vara lyckliga på sin speciella dag och att vi inte vill att någon ska behöva känna sig besvärad för att vi inte tar del i ceremonierna. Det här är ett exempel på hur vi kan undvika att göra något som går emot vår tro.?

Notera, att dessa människor, som kallar sig KRISTNA, inte vill gå på ett KYRKbröllop. Det verkar ganska tydligt att idealet är att ha så lite som möjligt att göra med ?icke troende?. Sen beror det ju på individen, hur fanatiskt den utövar sin tro.

Så om du vill ha info, googla och läs, också lite i Vakttornet, försök hitta någon bok skriven av en avhoppare. En bok nämnde jag i mitt förra inlägg. Fråga inte någon som är ett aktivt vittne, du får inga ärliga svar, du är en icke-troende.

• Anonym (!!!!!!!!!!!)
    NotlyingforJesus skrev 2014-09-09 19:43:15 följande:

Haha, va lurade dom kommer bli av sin tro, eftersom dom förnekar Jesus dog för våra synder. Det är livsfarligt att förneka Jesus. Min bästa vän är jehovas, men jag ber för henne varje dag att hon ska vakna upp och faktiskt läsa verserna om Jesus. Plus jag gillar inte deras sätt o behandla folk som gått ur sekten. Vad säger Jesus om det? Du ska älska alla! Vi är alla i synd, även jehovas, även fast dom inbillar sig annat! Inte fan är dom räddade! Religion är jävligt korrupt. Folk ser ner på mig för att jag är troende i kristendomen men går inte till kyrkan. Jag ber varje dag, och läser bibel verser och det räcker gott och väl.

en dag kom 2 JV på min dörr och vill ge mig broschyr som de brukar delas...jag sagt jag är Muslim och tar inte den men jag har en fråga för err; och jag frågade vad är Jesus för err de svarade de tror att Jesus är profet !!! jag sa är ni säkert vad ni säger de sa javisst !!!!de jag sa att de är närmare till oss Muslimer än till Kristna ...de var bara tysta när jag sagt det !!

efter et gick jag direkt timm datan och informerade mig att JV teologi är att Jesus är Gods son...men många krista tror inte på det !!!
  • Anonym (!!!!!!!!!!!)
    Anonym (!!!!!!!!!!!) skrev 2014-09-11 16:44:35 följande:

en dag kom 2 JV på min dörr och vill ge mig broschyr som de brukar delas...jag sagt jag är Muslim och tar inte den men jag har en fråga för err; och jag frågade vad är Jesus för err de svarade de tror att Jesus är profet !!! jag sa är ni säkert vad ni säger de sa javisst !!!!de jag sa att de är närmare till oss Muslimer än till Kristna ...de var bara tysta när jag sagt det !!

efter et gick jag direkt timm datan och informerade mig att JV teologi är att Jesus är Gods son...men många krista tror inte på det !!!

och de två JV är svenkar i 50/58 ålder !!!

Och enligt JV Godens namn är Jehvn men enligt Israilsk lingvistiska teloger att det är kristna som hittade på själva från israilsk alfabets vokaler ...och enligt de Jesus kom till Israilska folket men de flesta axapterad inte honom och enligt de Jeus kom inte med ingen KRisten religionen ...Kristen religione ska ska skapas efter många år efter Jesus ...och enligt de Jesus har inget med Kristendomen och att JESUS propagande inte religionen som Kristna gör !!!
  • Anonym (hummus)

Jag kan inget om JV och deras förhållningssätt mot andra men spontant hade jag blivit skiträdd och orolig för min framtida relation med mitt barn.

De får ju tex inte ta emot blod och en hel del sorts sjukvård även fast det handlar om att rädda liv. Kommer pappan att ta sonen till läkaren om det behövs på hans veckor tex? Har ni kontakt med varandra under den andres vecka?

Ang samarbetssamtal hos familjerätten i er kommun så ser det väldigt illa ut för honom själv om han vägrar delta. Ring dom du och boka en tid (försök att få en tid han har möjlighet att kunna såklart). Ni behöver prata!

• Anonym (Anti)
    Anonym (hummus) skrev 2014-09-11 17:28:18 följande:

Jag kan inget om JV och deras förhållningssätt mot andra men spontant hade jag blivit skiträdd och orolig för min framtida relation med mitt barn.

De får ju tex inte ta emot blod och en hel del sorts sjukvård även fast det handlar om att rädda liv. Kommer pappan att ta sonen till läkaren om det behövs på hans veckor tex? Har ni kontakt med varandra under den andres vecka?

Ang samarbetssamtal hos familjerätten i er kommun så ser det väldigt illa ut för honom själv om han vägrar delta. Ring dom du och boka en tid (försök att få en tid han har möjlighet att kunna såklart). Ni behöver prata!

Vad det gäller sjukvård osv så är det väl vad jag förstått "bara" blodtransfusioner som är blankt nej. dock så när det gäller barn, iaf i Sverige, så tar staten tillfälligt över vårdnaden av barnet om det skulle va så att föräldern vägrar godkänna det på plats så den biten oroar jag mig inte för i alla fall..

Diskussionen ang sammarbetssamtal blir på söndag när pappan kommer hem från semestern och ska hämta sonen, jag kan tydligen inte boka tid utan bara säga till familjerätten att jag vill ha samtal, sen måste pappan ringa och säga att han går med på det för att vi sen ska få en tid..
  • Anonym (hummus)
    Anonym (Anti) skrev 2014-09-12 06:19:42 följande:

Vad det gäller sjukvård osv så är det väl vad jag förstått "bara" blodtransfusioner som är blankt nej. dock så när det gäller barn, iaf i Sverige, så tar staten tillfälligt över vårdnaden av barnet om det skulle va så att föräldern vägrar godkänna det på plats så den biten oroar jag mig inte för i alla fall..

Diskussionen ang sammarbetssamtal blir på söndag när pappan kommer hem från semestern och ska hämta sonen, jag kan tydligen inte boka tid utan bara säga till familjerätten att jag vill ha samtal, sen måste pappan ringa och säga att han går med på det för att vi sen ska få en tid..

En bekant som gifte in sig i jv nekade behandling mot cancer också så nog inte bara blod.

Ok jag bokade tid bara.
  • Anonym (Uppväxt med jv)

Det är ingen fara. Jehovas vittnen ÄR goda människor. (Men visst finns det extremister där som i vilken annan religion som helst!)

Min mamma är jv, min pappa inte. Det värsta under min uppväxt var hur de försökte vinna över mig till varsin sida. Pappa ville inte att jag skulle gå på möten eller i tjänsten, mamma ville inte att jag skulle fira högtider mm. Men jag fick alltid välja. Oavsett vad jag valde så fick jag en klump i magen över att ha svikit "den andre" föräldern. Så tro mig, den klumpen vill du inte att din son ska ha, lös era problem utan att han märker. Stötta honom o prata om mötena.

Dom kommer inte vilja att ni inte ses, du är hans mamma. Du kanske t o m ska gå på ett möte så du får träffa dom? Det är bara människor :)

Svar på tråden Pappan har blivit jehovas vittne, vad kan jag göra?