Dagmamma vad är negativt?
Snälla hjälp mig, brist på förskoleplats i närheten och funderar
På dagmamma istället, är det något negativt med att välja dagmamma
Istället för förskola?
Vad ska man fråga eller titta på hos dagmamman ?
Snälla hjälp mig, brist på förskoleplats i närheten och funderar
På dagmamma istället, är det något negativt med att välja dagmamma
Istället för förskola?
Vad ska man fråga eller titta på hos dagmamman ?
Jag skulle aldrig ha mitt barn hos dagmamma. Man har ingen insyn alls, det finns inga krav på utbildning eller pedagogik och barnet är helt utlämnad åt en enda vuxen samt kan inte gå undan från de andra barnen som på en förskola. Nej fy, så vill jag inte ha det för mitt hjärta.
Jag skulle aldrig ha mitt barn hos dagmamma. Man har ingen insyn alls, det finns inga krav på utbildning eller pedagogik och barnet är helt utlämnad åt en enda vuxen samt kan inte gå undan från de andra barnen som på en förskola. Nej fy, så vill jag inte ha det för mitt hjärta.
Jag skulle inte komma på tanken att likställa barnskötarutbildningen med förskollärarutbildningen.
Jag skulle inte komma på tanken att likställa barnskötarutbildningen med förskollärarutbildningen.
Jag gick hos dagmamma i många år, trivdes inte alls då hon var ganska hård och elak mot oss barn. Jag började stjäla och slåss när jag var hos henne och ville inte alls vara där.
Därför går mina barn nu på dagis, dom är 22 månader gamla. Dom fick en akutplats (efter seperation från deras far) på ett dagis från dom var 17 månader och gick där fram till i mitten av augusti. Dom fick mina pojkar att bli lugna, trygga och glada individer, dom har även blivit mycket självständiga då dom vet att det alltid finns trygghet att vända sig till på dagis eller hemma hos mig.
Nu går de på ett dagis som ligger närmare och fröknarna där är väldigt måna om barnens välbefinnande och ser alltid till att barnen är trygga och glada. Mina pojkar rusar in på dagis varje morgon och struntar helt och hållet i att jag försvinner.
Skulle välja dagis framför dagmamma varje dag och ångrar inte ett ögonblick att jag bestämde mig för det.
En fördel kan ju vara att barnet bara har en fast person som tar hand om det och kan känna sig tryggare. Sâ tänkte jag. Men nackdelen är att det är riskabelt tycker jag, det finns inte andra vuxna med som "kollar upp" situationen och vad dagmamman gör eller hur hon pratar till barnet bakom stängda dörrar vet ingen. Hade en skräckupplevelse själv (dock inte i Sverige), vi hann bara med inskolningsveckan och det blev pâ sista inskolningsdagen ca 4-5 timmar med henne och jag har dâ ingen aning om vad som försiggått. Mitt barn var därefter livrädd och panikslagen sâ fort jag antydde att vi skulle gâ utanför hemmet sâ vi gick inte tillbaka till henne. Efter några dagar blev det bättre och nu har vi gett upp tanken pâ att någon annan än vi ska ta hand om honom, vâgar inte riskera det.
Vad tråkigt att så många har negativa erfarenheter från dagmammor!
Själv gick jag hos dagmamma när jag var liten och nu går mina två barn 2,5 & 4,5 år hos dagmamma.
Fördelen är små grupper och en hemma-miljö vilket jag tycker känns väldigt bra särskilt när barnen började när de var ca 18 månader. De behöver inte kämpa om uppmärksamheten, gruppen är blandad med både större och mindre barn vilket gör att de kan lära av varandra. De får god hemma-lagad mat, de får vara med att laga meten och baka. Dessutom ingår dagmamman i ett nätverk med andra dagmammor som träffas en gång i veckan i en inhyrd lokal. Det gör att om någon är ledig eller blir sjuk känner barnen dom andra dagmammorna barnen och är trygga med att åka till sin "reserv" dagmamma.
Vår dagmamma är inte pedagogiskt utbildad, men hur mycket pedagogik behöver en 2 åring? Hon är jätteduktig på att lära dem sitta och äta ordentligt vid matbordet, klä på sig själva etc. Sådant som är bra att barnen lär sig men som man inte alltid orkar kämpa med när man kommer hem trött på kvällen.
Fördelen för oss vuxna är att vi kan vara väldigt flexibla med tider och ändra från dag till dag om det behövs. Vi upplever också att dagmamman lyssnar till våra önskemål och vi har en väldigt bra dialog.
Det enda negativa jag kan tänka på är att hon ibland låter dem titta på tv, vilket jag inte gillar. Men jag anser att om man inte kan ta hand om sina barn själv får man svälja att den som gör det ibland gör det på sitt eget sätt så länge barnen inte far illa.
Vi har barnen hos dagmamma och hon är som en extra farmor/mormor! Barnen blir sedda och vi kunde inte vara nöjdare!
De har mycket utomhusverksamhet och variation i omsorgen. Är vår dagmamma borta av någon anledning så finns det fler i området som barnen är vana vid då de träffas i grupperna nästan varje dag.
De är 5-6 barn i gruppen och det är för det första en helt annan ljudnivå än på förskolan.
Det enda negativa jag kan se är att det ev. blir mer "chockartat" att börja förskoleklass och fritids, då det helt plötsligt handlar om mycket större grupper och en helt annan miljö.
Men jag hoppas att mina barn har fått en lugn grund att stå på så de kan hantera det bra ändå.
min dagmamma tvingade i mig mat jag hatade så jag kräktes och hon blev arg.
min dagmamma lät oss gå utan skor i sandlådan och en katt hade bajsat där och jag råkade kliva i gömt bajs och fick inte komma in på mellis sen. Fick ensam stå ute medan de andra fick äta och leka.
Jag har trauma från mina dagmammor.