• Palle C

Utskälld av butikspersonal hos 3

Jag gick in till 3 butiken och min son hade en sprucken display på sin mobil. Vi kom fram till att den inte skulle lagas då den var 2 år gammal, ej lönt.
    I samband med det bad han o mitt personnr och fick då syn på att jag hade obetald faktura. Han började tala om det istället och jag frågade då om han trodde han kunde avgöra vad för fel jag gjort med betalningarna
    Javisst sa han självsäkert och talade högt och ljudligt i butiken om mina betalningar som gått fel.
    Jag bad honom då ange varför de ville ha 2600kr, dvs ytterligare 1300kr mot de 1300 jag betalat för bredband 279kr/mån sen i mars.
    Han kunde då inte redogöra för det och utbrast. -du behöver inte vara otrevlig!
    Om han sagt det oss emellan hade jag bara kunnat ta om det med en annan i butiken men nu närmast skrek han ut det i butiken att jag var otrevlig.
    Jag kände mig tvungen att fråga rakt ut i butiken om det var nån mer som tyckte jag var otrevlig?
    Till min stora förvåning var det det. Den andra säljaren i butiken som höll med till fullo.

Idag ringde jag upp butikschefen och frågade om de ville be om ursäkt men det var inte aktuellt. Nu var det en tredje anställd som instämde. Han sa att det lät rimligt att säga att jag var otrevlig.

Jag grubblar lite på detta nu, vem har hört det, vad hade hänt om min son var med och de sagt så inför honom och om 3 har nån uttalad ide' att betygsätta sina kunder. Att ge dem neg. feed back inför andra/kränka och på gränsen till trakassera sina kunder.

• Svar på tråden Utskälld av butikspersonal hos 3
  • Palle C

Butikschefen sa att de anställda klagade på att jag "pratat ner" dem. Jag jobbar som projektledare och är van att ha en professionell, saklig, tydlig och neutral ton och utbyta fakta. Tydligen tog de detta ändå personligt som nedvärderande när vi samtalade.

De kanske borde ha en skylt på dörren: Vi vill endast ha trevliga kunder och inte kunder som pratar ner oss eller säger något vi kan uppfatta som otrevligt. Funderar lite på att gå dit och sätta upp skylten åt dem.

Då blir det tydligt och deras jobbiga arbete underlättas samtidigt som jet då blir tydligt att jag faktiskt gjort fel som inte kom och höll mössan i hand och var extra artig för att inte kunna riskera att uppfattas som besvärlig när jag ifrågasatte att jag skulle betala in mer.

• Palle C

Det verkar inte finns något större intresse kring detta.

Ämnet jag grubblar på är väl egentligen hur artig man måste vara då man i en butik ifrågasätter ens skyldighet att betala.

Jag skulle såklart kunnat lägga på en betydligt artigare ton, fjäskat in mig och närmast i förbigående nämnt att jag har så dålig matte och inte riktigt förstår men hoppas de bildade säljarna kan ge mig ledning? Förutsatt att parkeringstiden för bilen inte går ut kan jag ju vara betydligt finare och artigare om jag lägger manken till och lägger min tid på samtalet med dessa fina butikssäljare i 20 årsåldern. Jag är själv 38.

• Palle C

Jag har rest oerhört mycket i jobbet och en del privat och sällan haft problem men en gång landade jag i Schweiz och trött efter en hel dags resande gick jag 19.50 fram till biluthyrnings disken och frågade om jag kunde få hyra en bil. Svaret blev Nej

-vaddå nej?

Nej bara så?

Efter att ha diskuterat med säljaren en stund fick jag veta att i Schweiz är vi mycket artiga och jag sa inte Good Evening.

Jag var helt enkelt för otrevlig för att få hyra en bil hos Hertz den kvällen hos den säljaren. Vi fick fortsätta med tåg upp till skidorten i alperna.

Samma fråga här alltså. Hur artig ska man behöva vara ?

• Tow2Mater

Låter mycket knappt. Klart man ifrågasätter en sån betalning. "Trevlig"(motsats till otrevlig) är inte ett ord jag skulle använda om svensken i gemen, vare sig kund eller säljare, men som säljare ska man inte uttrycka sig så.

• Palle C

Idag kom ett mail från kundombudsmannen att de ska undersöka detta internt och de bad om ursäkt tills vidare.

Svar på tråden Utskälld av butikspersonal hos 3