• Mamly1983

Gravid trots att jag inte kan!

Skulle egentligen göra en provrör för två veckor sedan. Men min dotter blev sjuk... Så vi fick avboka äggplocket dagen innan.

Nu till frågan. Jag testa positivt igår trots att jag fått sagt att jag inte kam få barn på egen hand... Jag har pco ovh även ingen passage i äggledarna! Hur är detta möjligt?! Kan det verkligen vara sant?

• Svar på tråden Gravid trots att jag inte kan!
  • Sommarnatt10

Stort grattis till tvillingarna!! ????

O till dig som är frågande till tidigt vul... Här har våran mvc-mottagning UL-maskin jag gjorde ett spontant på ett vanligt besök då hon tyckte bebis låg fel...

• Maramina
    Sommarnatt10 skrev 2014-09-24 21:03:29 följande:

Stort grattis till tvillingarna!! ????

O till dig som är frågande till tidigt vul... Här har våran mvc-mottagning UL-maskin jag gjorde ett spontant på ett vanligt besök då hon tyckte bebis låg fel...

Visst, vissa ställen har det men som sagt var, det är ytterst få ställen som gör VUL vecka 4+3 som TS skrev att hon var i samband med VUL:et och i samband med det säger hur många det är då det är svårt att se så tidigt. Det är därför de flesta kliniker vid misstänkt missfall, om det följs upp, och vissa kliniker utomlands vill att man kollar hcg med några dagars mellanrum i tidig graviditet för att se om det händer något med nivåerna.

Och just för att det är så ovanligt är det väl bra om det blir mer känt var man kan få ett så tidigt just om man är osäker eller rädd för X eller så, eller vad säger du?
  • Mamly1983
    Maramina skrev 2014-09-24 22:06:39 följande:
    Visst, vissa ställen har det men som sagt var, det är ytterst få ställen som gör VUL vecka 4+3 som TS skrev att hon var i samband med VUL:et och i samband med det säger hur många det är då det är svårt att se så tidigt. Det är därför de flesta kliniker vid misstänkt missfall, om det följs upp, och vissa kliniker utomlands vill att man kollar hcg med några dagars mellanrum i tidig graviditet för att se om det händer något med nivåerna.

Och just för att det är så ovanligt är det väl bra om det blir mer känt var man kan få ett så tidigt just om man är osäker eller rädd för X eller så, eller vad säger du?
    4+3 såg man en tjock och fin slemhinna. Dagarna innan hade jag tagit blodprover som visar en fin stegring på en normal graviditet .

Det andra vul jag gjorde var jag i 5+1 där ser han två.

Du går på precis som jag hittar på allt
  • faithfully
    Maramina skrev 2014-09-24 10:54:48 följande:

Jag har väl rätt att tycka att det är vårdslöst och oansvarsfullt, särskilt som du inte sagt något om igentäppta äggledare förut? Och är det så konstigt att jag säger att jag aldrig skulle genomgå en full IVF-behandling med hormonbehandling och allt, inklusive ägglossningsspruta för att sedan inte gå till äggplock utan har sex istället, särskilt som det hade funnits så pass många äggblåsor. Märk väl att jag vid det laget hade ingen information om dina helt igentäppta äggledare (som sedan inte var igentäppta, till er lycka). Visst, magsjuka dyker upp helt oväntat, men jag skulle nog inte bara avbrutit en behandling bara sådär utan verkligen gjort allt för att genomföra den. Hormonbehandlingen vid en IVF sliter på kroppen och dessutom är det ju inte gratis heller att göra IVF.

Och vad det gäller VUL så brukar man inte kunna se något så tidigt, och därför brukar klinikerna vilja att man väntar till i alla fall vecka 6, ännu hellre vecka 8 för att inte ge några falska svar. Men visst, de gjorde kanske ett undantag med tanke på att du visade dig vara gravid, vad vet jag? Däremot så tycker jag det känns lite oproffsigt av läkaren att uttala sig om antalet så här tidigt då man just inte vet och inte kan se så mycket.

Det jag inte kan förstå är hur det kommer sig att du testade dig? Jag menar, du trodde att du inte kunde få barn då du trodde att dina äggledare var igentäppta. Och efter en sådan hormonbehandling som man får genomgå vid en IVF är det inte helt ovanligt att får rubbad menscykel men även en del biverkningar. Och då har du ändå testat rätt tidigt och snabbt fått tid för ultraljud. Får man fråga var du bor och var de har så lätt att få tider? Kanske fler i närheten av där du bor kan vända sig dit och snabbt få tid för ultraljud vid behov?

Jag förstår att du känner att jag verkar vara missunnsam men så är absolut inte fallet. Efter att själv ha kämpat med att få ett plus och genomgått några IVF:er så glädjs jag för alla plus, särskilt hos dom som kämpat. Och just för att jag själv har varit inne i IVF-karusellen för inte alltför länge sedan, och därmed lärt mig en hel del om det, så är det kanske inte heller konstigt att jag reagerar över saker som inte känns helt proffesionellt utförda av läkare inom området och att jag reagerar på saker som jag tycker är konstigt.

Men som sagt var, jag menar inget illa, och jag är ärlig och menar det när jag säger grattis till dig.

Alltså hallå, sitter du och beklagar dig över information som ts inte givit? Som försvar på dina påhopp? Det var du som började, och kanske du inte skulle ha kritiserat så mycket när du inte vet så mycket hur det varit för just ts.

Grattis ts!
  • Mamly1983

Och jag fick ju inte bara komma dit för o leta foster utan kolla mina äggledare då de blivit överstimulerade!

Det betyder ju inte att alla kan ringa dit för tidigt vul när de är gravida

• Mamly1983
    faithfully skrev 2014-09-24 22:18:44 följande:
    Alltså hallå, sitter du och beklagar dig över information som ts inte givit? Som försvar på dina påhopp? Det var du som började, och kanske du inte skulle ha kritiserat så mycket när du inte vet så mycket hur det varit för just ts.

Grattis ts!
    Tack :)
  • Sommarnatt10
    Maramina skrev 2014-09-24 22:06:39 följande:

Men vadå vissa ställen... Jag bor i en liten håla o här finns det på mvc. Men det är klart att du inte kan ringa o säga att du vill ha ett vul bara för att. Krävs väl vissa omständigheter... O TS fall är väl speciellt!
  • Mamori
    Mamly1983 skrev 2014-09-22 21:34:15 följande:
    Jo det gick bra! Vi väntar tvillingar :)
    Jag kände nästan på mig det! Har man svårt att bli gravid så går det oftast mycket lättare ifall det är tvillingar eftersom de då "hjälps åt" att lyckas stanna i kroppen. Har en syster som nästan exakt samma sak hände för som i din historia! Solig
  • Mamly1983
    Mamori skrev 2014-09-26 12:49:46 följande:
    Jag kände nästan på mig det! Har man svårt att bli gravid så går det oftast mycket lättare ifall det är tvillingar eftersom de då "hjälps åt" att lyckas stanna i kroppen. Har en syster som nästan exakt samma sak hände för som i din historia! Solig
    Nu hoppas vi på att allt går bra :)
  • Mamly1983
    längtan94 skrev 2014-09-26 13:34:36 följande:

När är dom beräknade ? :D

24 maj :)
  • Mamly1983
    längtan94 skrev 2014-09-26 13:34:36 följande:

När är dom beräknade ? :D

24 maj :)
  • Mamly1983
    längtan94 skrev 2014-09-26 18:34:27 följande:

Va kul! :) spännande med tvillingar :D

Ja det ska bli väldigt spännande. Ska på nytt vul på måndag .. Både spännande o nervöst
  • Mamly1983

Det går bra :)

Allt rullar på. Går på vul en gång i veckan

Cazza skrev 2014-10-06 18:13:35 följande:

Hur går det?

Svar på tråden Gravid trots att jag inte kan!