-
Det har kommit till min kännedom att många som säger sig vara deprimerade eller har grov ångest inte alls har sådana problem som man skulle kunna tro att de har. Ofta handlar det bara om att de är allmänt uttråkade eller lite nedstämda. När skall folk fatta att det är en rätt så stor skillnad mellan att ha verkliga problem med ångest / depression och att bara känna sig allmänt nere eller uttråkad?? Om inte annat är det ett jävla hån mot alla de som verkligen har problem eller riktiga diagnoser. Folk som inte vet hur det är att må riktigt dåligt ska fan inte gnälla som prinsessan på ärten så fort något går dem emot eller när de har en tråkig dag eller liknande. Var glad över att ni inte har verkliga problem!!
-
Svar på tråden Att vara uttråkad är inte samma sak som att ha ångest / vara deprimerad, när skall folk fatta detta?
-
Jag förstår din tanke, men tänker lite annorlunda.
Självklart är det ju en stor skillnad på att vara deprimerad och på att vara uttråkad. Men nedstämdhet är ju ändå ett mående och för den det gäller är det såklart jobbigt. Ska den personen inte få tycka att det är jobbigt att vara nedstämd bara för att det finns andra som är deprimerade?
Hur ska en som "bara" är nedstämd veta hur det känns att vara deprimerad "på riktigt"? Är man nedstämd så kan man må jättedåligt och har man aldrig mått sämre så vet man ju heller inte om man ens kan göra det. Att må dåligt har vi alla rätt att göra oavsett vilken grad på deppighetsskalan vi ligger. -
Jo allting måste ju såklart ställas i perspektiv. Det jag stör mig på är främst unga människor som inbillar sig att de är "deprimerade" enda dagen för att nästa vara hur glad och livsbejakande som helst. Så är det inte om man är deprimerad, för det är ju ett konstant mående som har med psykisk obalans att göra. Är man nedstämd eller uttråkad bör man använda just de orden och inte deprimerad.SoStylish skrev 2014-09-12 21:11:43 följande:
Jag förstår din tanke, men tänker lite annorlunda.
Självklart är det ju en stor skillnad på att vara deprimerad och på att vara uttråkad. Men nedstämdhet är ju ändå ett mående och för den det gäller är det såklart jobbigt. Ska den personen inte få tycka att det är jobbigt att vara nedstämd bara för att det finns andra som är deprimerade?
Hur ska en som "bara" är nedstämd veta hur det känns att vara deprimerad "på riktigt"? Är man nedstämd så kan man må jättedåligt och har man aldrig mått sämre så vet man ju heller inte om man ens kan göra det. Att må dåligt har vi alla rätt att göra oavsett vilken grad på deppighetsskalan vi ligger.
-
Ja så är det ju såklart! Sen använder säkert många ordet "deprimerad" som en beskrivning till sitt mående utan någon större tanke bakom. Men det är klart att det är väldigt stor skillnad på att vara nedstämd i någon dag eller två och på att vara deprimerad.Daniel12 skrev 2014-09-12 21:27:37 följande:Jo allting måste ju såklart ställas i perspektiv. Det jag stör mig på är främst unga människor som inbillar sig att de är "deprimerade" enda dagen för att nästa vara hur glad och livsbejakande som helst. Så är det inte om man är deprimerad, för det är ju ett konstant mående som har med psykisk obalans att göra. Är man nedstämd eller uttråkad bör man använda just de orden och inte deprimerad.