Föräldralös före 40. Hur orkar man?
Ni som förlorat era båda föräldrar relativt unga, har ni några bra tips till mig för att orka leva vidare?
Min pappa dog för fem år sedan i cancer, min mamma dog för en vecka sedan pga hjärtproblem. Jag har inga syskon men en snäll sambo, vi har inga barn för han vill vänta ett par år till (jag är 37 så jag känner klockan ticka). Känner mig tom och ledsen. Jag förbereder begravning nummer två med samma begravningsbyrå. Det är många känslor involverade, och en hel del planering förstås. Jag vill att begravningen ska bli enkel och värdig men inte sparsam. Finaste kyrkan i stan, många blommor, musiker som ska spela piano, trumpet, sjunga med mera. Jag har bara en släkting att luta mig emot känslomässigt, men det praktiska med begravningen får jag ordna själv. Vi är en ganska liten kärnfamilj om man säger så.
Jag känner mig så tom inombords, min sambo försöker trösta mig så gott han kan men det hjälper inte mycket. Han har sina båda föräldrar kvar i livet samt två bröder och en syster. Och flera syskonbarn dessutom. Jag har alltså inga syskon. Jag är inte avundsjuk på sambon för det så klart, men jag tror det kan vara svårare att leva sig in i min situation för någon som har allt det man inte själv har.
Kan tillägga att det är lite kluvna känslor som kör runt i mig, då mina båda föräldrar utsatte mig för diverse övergrepp, men ändå älskade jag dom.
Hur orkar man leva utan båda sina föräldrar när man inte ens fyllt 40? Alla tips är välkomna!