• Anonym (Hålla sig uppdaterat - Var?)

Första gången jag har röstat. Vad håller man sig till för att se resultat?

Det var första gången jag röstade idag. Och jag vet inte var jag skall hålla mig hus någonstans för att se resultat. Går det på tv? Söker man på nätet?

Och när börjar de räkna rösterna?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Första gången jag har röstat. Vad håller man sig till för att se resultat?
  • Houdini

Valvakorna börjar kl 20:00 när vallokalerna stänger.

Hemma i siffan är en bra plats.

Svt sänder fyran sänder SR osv.

Även om det är förata gången man har röstat hur kan man ha missat hur det brukar gå till under valnatten.

Houdini skrev 2014-09-14 11:12:19 följande:

Valvakorna börjar kl 20:00 när vallokalerna stänger.

Hemma i siffan är en bra plats.

Svt sänder fyran sänder SR osv.

Även om det är förata gången man har röstat hur kan man ha missat hur det brukar gå till under valnatten.

Så 20:00 börjar det i SVT och visar resultat?

Jag har missat det, då jag inte varit så insats i det på grund av att jag ändå inte hade röst rätt o.s.v.

Men nu börjar man lite smått hålla på med politik :)
  • Houdini

Resultatet lär inte vara klart före midnatt.

Sen kan jag rekomendera lokalradion alltså P4 för att få veta hur det går i din hmkomun och landsting.

Jag tycker ändå att det är lite skrämmande hur lite ungdomar vet och bryr sig.

Houdini skrev 2014-09-14 11:38:40 följande:

Gå in på svt.se gör exakta tider.

Och. Så vid midnatt kan man slå på tv:n?

Eller kolla på SVTplay? Tack på förhand!
  • Anonym
    Anonym (Hålla sig uppdaterat - Var?) skrev 2014-09-14 12:31:24 följande:
    Och. Så vid midnatt kan man slå på tv:n?

Eller kolla på SVTplay? Tack på förhand!
    Man kanske kan se lite tendenser då. SVT:s sändningar håller på till 01.30. Du kan slå på tvn eller svt-play eller kolla nån tidning. Eller så ser du resultatet imorgon när du vaknar :)
  • Ivan52x53

Imorgon kommer flera källor ha valresultatet, så det är bara att vänta tills dess. Glad

Ivan52x53 skrev 2014-09-14 12:49:59 följande:

Imorgon kommer flera källor ha valresultatet, så det är bara att vänta tills dess. 

Var kan man se resultatet. På tv?

I så fall är det på SVT och vilken tid gäller det?

Tack på förhand :)
  • Anonym
    Anonym (Hålla sig uppdaterat - Var?) skrev 2014-09-14 13:15:29 följande:

Imorgon är det svårt att INTE se resultatet.

Du kommer se det på Facebook, Instagram, Twitter, Familjeliv, TV (alla kanaler med nyhetssändningar), alla dagstidningar nät- och fysiska upplagor, löpsedlar och höra det på radio.
  • Ivan52x53
    Anonym (Hålla sig uppdaterat - Var?) skrev 2014-09-14 13:15:29 följande:

Googla "valresultat 2014" så fort du vaknar.
  • Anonym (Kandidat)

Alltså.... Märkligt att vuxna inte heller verkar veta hur det går till att kolla förrän dagen efter...

Klockan 20 stänger vallokalerna. Direkt då börjar rösträkningen. Så fort resultatet är klart i den specifika valkretsen rapporteras resultatet in till valmyndigheten. 

Vill man se live då kommer båda SVT och TV4 visa valvakor och de kommer rapportera resultaten löpande så snart de får in det.

Resultatet går också att följa på valmyndighetens hemsida www.val.se

Redan kring klockan 20 ikväll kommer resultatet från vallokalsundersökningen att redovisas vilket är en hint om hur resultatet kan komma att bli men vanligtvis ser man inte "slutresultatet" förrän kring halt tolv tolv i natt. Då brukar de flesta valdistrikt vara klara och efter det brukar det mest röra sig om tiondelar. 

Hälsningar fritidspolitiker, kandidat och valledare i årets val.

• PinkSugar

val.se kan man se ännu mer detaljerade resultat. De uppdaterar löpande och man kan se exakt hur många röster ett visst parti fick i varenda valområde i hela Sverige

Svar på tråden Första gången jag har röstat. Vad håller man sig till för att se resultat?