• enfuria

Ensamstående med en Extremt trotsig 2.5 åring

Hej!
    Jag är en ensamstående mamma till en dotter på 2.5år och jag vet inte hur länge till jag orkar.
    Hon är inne i någon period där hon är extremt trotsig,bråkig och destruktiv och har varit så nu i snart 4 veckor.
    Det tär något så fruktansvärt mycket att måste bråka och skrika till när de går för långt för hon vet verkligen inte vad ordet nej betyder utan gör istället tvärt emot det.
    Min dotter slåss,skriker,har sönder saker, kastar saker omkring sig,är elak mot katterna, slänger mat omkring sig, har konstanta utbrott ,smäller i dörrarna osv och det är oftast så från det att hon vaknar tills hon går och lägger sig men på förskolan så är hon en ängel....
    känner att jag måste få ventilera då jag inte har någon annanstans att vända mig.

tröttensammamma
  • Svar på tråden Ensamstående med en Extremt trotsig 2.5 åring
  • mli01

Vänd dig till BVC det gjorde jag. Min dotter var i samma läge .. Fast jag var inte ensamstående så var de jobbigt .. Det blir bättre . Men BVC sa till mig att jag skulle välja mina strider med henne . Vad är så viktigt att de är värt att bråka om. Vad vad är inte kanske lika viktigt ...

• ala

Har också en dotter som snart är 2,5 år (i dec) är inte ensamstående men min man är borta några dygn per vecka så då är vi helt utelämnad åt varann. Min dotter är inte lika aggressiv som ditt barn men upplever henne väldigt trotsig och säger jag nej så gör hon tvärtom.

Har varit totalt omöjligt att klä på henne ytterkläder till dagis de senaste dagarna. Ligger som ett paket i hallen helt lealös och vägrar hjälpa till. Går liksom inte att klä på ett barn som inte hjälper till. Andra situationer kan vara tex vid blöjbyte när hon måste ligga still på skötbordet så sparkar hon och slåss.

Visst välja sina strider kan man ju göra ibland. Idag visste jag att de skulle börja inne på dagis så då packade jag ner overallen i väskan och tog bara en jacka istället. Gick betydligt smidigare. Men med allt kan man ju inte göra så.

Borsta tänder och tvätta bajsrumpa måste man ju bara göra.

Har inga bra råd. Behöver själv råd. Men kan ju tala om att du inte är ensam!

Förmodligen är det ens egna tålamod och tidsbrist som är orsaken, men det hjälper ju föga att veta det.

Svar på tråden Ensamstående med en Extremt trotsig 2.5 åring