• Paulina P P

Bör det införas 5%-spärr till riksdagen?

Vi var nära på att få 9 partier i riksdagen. Det blir en massa småpartier och det blir jättesvårt att få majoritet för något. Borde 4%-spärren höjas till en 5%-spärr?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör det införas 5%-spärr till riksdagen?
  • Anonym (Hepp)
    GreatWayToLove skrev 2014-09-16 15:09:34 följande:
    ???! Hur kan man tycka att det är rätt att partier med lågt stöd av det svenska folket kommer in i riksdagen?! vill du ha in svp?!!
  • Litet My

Funderade faktiskt på det igår fast då en ännu högre spärr, så får de små partierna som står nära varandra gå ihop istället, tycker det är superörigt med så många partier och det blir svårt att få en majoritet.

• Anonym (...)
    GreatWayToLove skrev 2014-09-16 15:09:34 följande:
    ???! Hur kan man tycka att det är rätt att partier med lågt stöd av det svenska folket kommer in i riksdagen?! vill du ha in svp?!!
    nej, det vill jag givetvis inte. De skulle inte komma in med den gränsen heller.
  • Anonym (Du har rätt)
    Anonym (...) skrev 2014-09-16 15:29:38 följande:

nej, det vill jag givetvis inte. De skulle inte komma in med den gränsen heller.

Kan Fi närma sig med argument som att . Tvångskvotera arbetsplatser.. Skrota armen och alla vapen globalt... Män ska gå kurser i hur man lär sig konsumera.. Mm mm så kommer nog svp in! så vi bör höja gränsen för att hålla dom oseriösa till minst 7%
  • Anonym (dash)
    Litet My skrev 2014-09-16 15:25:06 följande:

Funderade faktiskt på det igår fast då en ännu högre spärr, så får de små partierna som står nära varandra gå ihop istället, tycker det är superörigt med så många partier och det blir svårt att få en majoritet.

Du vill hellre ha det som i USA där man har två stora partier som är väldigt splittrade?
  • Anonym (Nsd)
    Anonym (Du har rätt) skrev 2014-09-16 15:34:55 följande:

Kan Fi närma sig med argument som att . Tvångskvotera arbetsplatser.. Skrota armen och alla vapen globalt... Män ska gå kurser i hur man lär sig konsumera.. Mm mm så kommer nog svp in! så vi bör höja gränsen för att hålla dom oseriösa till minst 7%

• Anonym (Nsd)
    GreatWayToLove skrev 2014-09-16 14:57:37 följande:

Gränsen bör absolut höjas till 7%!! Då slipper man dom oseriösa partierna med LÅGT STÖD av svenska folket!

• Ivan52x53

Tycker det är bra som det är. Det behövs stöd av väldigt mycket folk för att nå den spärren.

• GoogleIsForTheRetarded

Jag tror att dom flesta vet att vi bör höja gränsen för att komma in i riksdagen!. Då skulle vi inte ha den otroligt pinsama situation vi har nu!

• Anonym (dash)
    GoogleIsForTheRetarded skrev 2014-09-16 16:24:46 följande:

Jag tror att dom flesta vet att vi bör höja gränsen för att komma in i riksdagen!. Då skulle vi inte ha den otroligt pinsama situation vi har nu!

Varför är det pinsamt nu?
  • Anonym (W)
    Anonym (Du har rätt) skrev 2014-09-16 15:34:55 följande:
  • Paulina P P
    Anonym (dash) skrev 2014-09-16 16:40:58 följande:
    Varför är det pinsamt nu?
    Det är en aning pinsamt kanske att så många partier i riksdagen har så få röster. Det blir väldigt svårt att regera. Det kommer det att bli i nästa val också. Låt oss säga att SD krymper men att FI kommer in i riksdagen till exempel.
  • Anonym (Grodan)

Ta bort gränsen helt! Jag tycker inte det är demokrati när inte allas röster få komma till tals. Många vet ju inte ens om att det faktiskt finns småpartier med fantastiska visioner.

• Anonym (Grodan)

Jag tror att om man är en person som vill höja gränsen, då är man en person lagd åt FÖRBJUD hållet. Vill man slopa gränsen är man mer den som vill TILLÅTA.
    När man förbjuder blir saker aldrig någonsin bra det ser vi lång historia på, om man däremot tillåter så kommer alla bitar att falla på sin bästa och mest naturliga plats efterhand.

Jag avskyr verkligen kollektivismen och majoritetens tro på att sätta sig över minoriteter här!!! Bara för att ni är fler betyder inte att ni vet bäst, det har vi ju nyligen sett ett smakprov på!

• Anonym (Hepp)

Ja, inte vet jag. Det beror väl på om fler lite större partier bildas i framtiden.

• Litet My
    Anonym (dash) skrev 2014-09-16 15:57:36 följande:
    Du vill hellre ha det som i USA där man har två stora partier som är väldigt splittrade?
    Skrev jag det? Nej just det!
  • Flash Gordon

Med en 5%-spärr och dagens Novus som valresultat hade hela 11,7% av rösterna varit bortkastade. Nästan var åttonde väljare hade inte blivit representerad.

Det tycker jag faktiskt är för mycket för att det skall kännas bra.

4% är nog egentligen OK men om något så tycker jag, nog, att man borde sänka spärren så fler röster verkligen representeras.

Sedan får politikerna bli bättre på att förhandla med varandra.

• Sensitiveguy

Nej, 3-procentsspärr. Och många partier är en framgång för demokratin.

• Sensitiveguy
    Anonym (W) skrev 2014-09-16 13:01:45 följande:

"Negativ reklam i teve"??? Jag vet ett annat parti som fått jääää....ligt mycket usel reklam i media (aldrig ett enda positivt ord noga räknat) och de gjorde ÄNDÅ ett succéval så det var ngt annat som gjorde att F! misslyckades. 

En ökning med knappt 3 procentenheter är en framgång, den näst största i valet efter SD:s 7 procentenheter.
Svar på tråden Bör det införas 5%-spärr till riksdagen?