• JohannaS03

Första barnet tog lång tid, nu dags för syskonförsök och rädd att det ska bli samma igen.

Hej alla!

Efter 2 års försök blev vi till slut gravida med ivf och vår son föddes för ett år sedan. Nu har vi inte skyddat oss sen jul, men egentligen är det först nu vi sätter igång på riktigt med syskonförsök. Jag är livrädd att det ska bli samma sak igen. Jag vill inte hamna i den sorgen igen.

Jag undrar om det är fler som är i samma sits, så kan vi peppa varann i kampen för syskon!

• Svar på tråden Första barnet tog lång tid, nu dags för syskonförsök och rädd att det ska bli samma igen.
  • elyse

Jag har PCO. Med progesteronlotion (Progesterall) blev jag gravid med dottern. Då hade vi försökt i 1, 5 år och bl.a. fått hormonbehandling i tablettform och stod i kö för injektioner. Vi har inget preventivmedel nu, men tänker att "Blir det så blir det". I alla fall tänker vi så nu, men trots vår ganska coola attityd blir man lite stött när nån bekant på Facebook är gravid igen "bara sådär". Ett syskon skulle vara kul, men längre än så tänker jag inte. Ett tredje barn känns som en lyx vi inte kommer hinna med.

• Tedax
    elyse skrev 2015-12-10 17:56:51 följande:

Jag har PCO. Med progesteronlotion (Progesterall) blev jag gravid med dottern. Då hade vi försökt i 1, 5 år och bl.a. fått hormonbehandling i tablettform och stod i kö för injektioner. Vi har inget preventivmedel nu, men tänker att "Blir det så blir det". I alla fall tänker vi så nu, men trots vår ganska coola attityd blir man lite stött när nån bekant på Facebook är gravid igen "bara sådär". Ett syskon skulle vara kul, men längre än så tänker jag inte. Ett tredje barn känns som en lyx vi inte kommer hinna med.

Jag använde också progesteronkräm när jag var gravid med sonen. Främst för att vi fått tidiga missfall två gånger. Har testat några gånger till efter det, men utan resultat.

Åh, jag önskar att jag kunde ha er inställning till syskonförsöken, men det går inte, jag vill få ge sonen ett syskon. NU.

Här duggar "vi-är-gravida-med-syskon"-beskeden tätt, två på samma dag i veckan... Naturligtvis jätteroligt och efterlängtade besked för dem, men jag känner mig mer och mer bitter... :$ Varför fungerar det inte för oss?
  • elyse
    Tedax skrev 2015-12-11 14:01:52 följande:

Jag använde också progesteronkräm när jag var gravid med sonen. Främst för att vi fått tidiga missfall två gånger. Har testat några gånger till efter det, men utan resultat.

Åh, jag önskar att jag kunde ha er inställning till syskonförsöken, men det går inte, jag vill få ge sonen ett syskon. NU.

Här duggar "vi-är-gravida-med-syskon"-beskeden tätt, två på samma dag i veckan... Naturligtvis jätteroligt och efterlängtade besked för dem, men jag känner mig mer och mer bitter... :$ Varför fungerar det inte för oss?

Väldigt många planerar syskon när första barnet börjar i förskola. Vi känner dock inte så många med barn i samma ålder - mina väninnor är 15-25 år äldre än mig och alla vet hur jobbigt vi hade att bli gravida.

Kanske blir jag mer åt det desperata hållet om inget händer innan sommaren. Det vore ju kul för dottern med ett syskon som kan vara en potentiell kompis och inte någon hon kan ha glädje av först som vuxen.
  • emelieB
    Tedax skrev 2015-12-10 17:45:03 följande:

Nu har vi bestämt oss, om jag inte har blivit gravid i slutet av februari så blir det IVF. Fertilitetskliniken ska kontakta oss i januari för att boka tid.

Så vi hinner tre hemmaförsök innan dess. Fast jag har fått någon kombo av svamp och eksem, hoppas det läker snabbt, jag fick både kortisonkräm och någon tablett av läkaren i dag.

Skönt att ändå ta beslut om framtiden. Jag velar fortfarande när vi ska ha "deadline".

Oh, krya snabbt!
  • sabiina

Får jag hoppa in här? Vår skrutt tog lång tid på sig att bli till, ca 18 månader tror jag. Vi gjorde ingen utredning. Blev nämligen gravid när det inte var meningen o fick missfall.. Så vi visste ju att vi kunde bli gravida. Nu försöker vi med syskon. Är inne på fjärde försöket... Är rädd att vår unge bara var en lyckoträff....... Har BIM idag eller imorgon. Känner att mensen är på väg... Så ja :((

• Tedax
    emelieB skrev 2015-12-11 21:43:31 följande:

Skönt att ändå ta beslut om framtiden. Jag velar fortfarande när vi ska ha "deadline".

Oh, krya snabbt!

Tack!

Jag tycker att det är skönt att ha en deadline. I februari har vi försökt att bli gravida i två år, och efter två års försök är det få som blir gravida på egen hand. Så det känns rimligt att sätta det som "gräns".
  • Tedax
    sabiina skrev 2015-12-12 12:48:26 följande:

Får jag hoppa in här? Vår skrutt tog lång tid på sig att bli till, ca 18 månader tror jag. Vi gjorde ingen utredning. Blev nämligen gravid när det inte var meningen o fick missfall.. Så vi visste ju att vi kunde bli gravida. Nu försöker vi med syskon. Är inne på fjärde försöket... Är rädd att vår unge bara var en lyckoträff....... Har BIM idag eller imorgon. Känner att mensen är på väg... Så ja :((

Välkommen!

Hoppas på det bästa, men förstår att de tidigare försöken finns med i bagaget. Och alla känslor av besvikelse och misslyckande...
  • emelieB
    Tedax skrev 2015-12-12 15:17:36 följande:
    Tack!

Jag tycker att det är skönt att ha en deadline. I februari har vi försökt att bli gravida i två år, och efter två års försök är det få som blir gravida på egen hand. Så det känns rimligt att sätta det som "gräns".
    Ja vår kotte tog ju 4 år på sig innan han kom.. man trodde ju inte att det skulle gå många gånger.

Vi har bestämt att köra februari ut sen kontaktar jag kvinnokliniken. Är övertygad om utebliven ägglossning här :/
    Har dock haft mens relativt regelbundet senaste tre månaderna. Har inte hänt tidigare! Tidigare har jag haft mens typ 4 ggr/år. Ger lite hopp om att kroppen är i mer balans (?) på nåt vis :)
  • Tedax
    mitza skrev 2016-02-12 15:03:14 följande:

Hej, vi fick vår efterlängtade son i feb 2014 efter 12 månaders försök. Slutade så smått med p-piller nov 2014 och tänkte går de så går de men ingen brådska. Men nu har vi försökt i över ett år och varje månad när mensen kommer känns de så hopplöst. Vi påbörjade en utredning med sonen och allt var ok och skulle precis börja med pergotime när vi blev gravida naturligt, men nu funderar jag på vad vi ska göra ?.. Någon i samma sits? Ska man kontakta sjukvården igen ? Kvinnokliniken som dessutom skriker i media att de har för lite personal o ont om tid.

Välkommen!

Jag vet inte hur det fungerar i det landsting/region som ni bor i, men där vi bor får vi ingen hjälp alls av vården då vi redan har ett gemensamt barn. Vi fick vända oss till en privat klinik med en gång.
  • emelieB

Blödningen har avtagit och idag testade jag neg. Nya tag!
    När kan man köra igång igen?
    Ska ringa kk på fredag och rådfråga tänkte jag. Med tanke på att jag fått tid dör om ett par veckor..

• Tedax
    emelieB skrev 2016-02-16 11:40:53 följande:

Blödningen har avtagit och idag testade jag neg. Nya tag!

När kan man köra igång igen?

Ska ringa kk på fredag och rådfråga tänkte jag. Med tanke på att jag fått tid dör om ett par veckor..

Skönt att blödningen slutat!

Vissa säger att man bör vänta, medan andra säger om kroppen inte är redo blir den helt enkelt inte gravid om man börjar för tidigt efter ett missfall. Dessutom säger vissa att det är lättare att bli gravid direkt efter ett missfall för att kroppen redan tror att den är gravid.

Efter våra två tidiga missfall väntade vi en månad, men det handlande bara om den känslomässiga biten...
  • Björnmossa

Hej! Jag är i en liknande sits, hoppas det är okej att jag hoppar med här!

För oss tog det flera år att få vår älskade unge (idag runt halvåret) och jag har hunnit bli närmare 40 än 30. Trots att det är så tidigt har vi börjar fundera kring syskon. Å ena sidan finns ingen tid att spilla utifall det är lika svårt en andra gång, å andra sidan känns det väldigt bra att ha figuren tillbaka och börja fasa ut amningen så jag kan inte direkt säga att jag är sugen på en ny graviditet just nu. Än så länge är det egentligen en icke-fråga eftersom jag inte har mens, men den kan ju komma när som helst. När jag pratar med min man har jag sagt att vi borde börja försöka snarast, för det känns som det smartaste, men rent kroppsligt är jag osäker och skulle vilja höra hur andra tjejer tänker. Hur hade ni gjort?

Svar på tråden Första barnet tog lång tid, nu dags för syskonförsök och rädd att det ska bli samma igen.