• annaba

Nyser, hostar, slö - något jag kan göra fram tills vet. besök

Hankatt, kastrat, snart 10 år, nyser/hostar om vartannat sedan morgonen, inget synligt slem, allmänpåverkad och slö, vill inte äta/dricka, varm/torr nos, andas snabbt/tungt, reagerar på beröring men vill helst sova och är svårväckt. Inga tecken på smärta. Inga synliga skador. Vaccinerad mot snuva/kattpest, innekatt, ingen kontakt med andra katter förutom de som finns i hemmet.

Veterinärtid bokad till 18.30. (självklart, jag sitter inte och letar diagnos här)

Finns något jag kan göra för att underlätta fram tills dess annat än vad jag redan gör? Observerar. Låter honom ligga kvar i favoritfåtöljen där han lagt sig. Försöker ge vatten i små mängder i munnen via spruta/sked/finger på tandkött. Håller de övriga katterna borta för att ge honom ro.

• Svar på tråden Nyser, hostar, slö - något jag kan göra fram tills vet. besök
  • annaba

Innekatt, enbart utevistelse på nätad balkong.

Har ingen fungerande termometer hemma tyvärr. Jämförelsevis är trampdynor/öron varmare än på de andra katterna, så sannolikt feber, med omöjligt att säga hur mycket.

• nemo1

Det går tyvärr inte att känna om en katt har feber. Veterinären kommer garanterat kolla. Har han träffat andra nya katter? En katt som är vaccinerad kan bli smittad ändå men oftast mildare.
    Personligen hade jag åkt in nu och hoppats på att få komma in tidigare. Är det en liten veterinärpraktik så hade jag istället åkt till ett riktigt djursjukhus som har mer resurser och som kan analysera blodprover med en gång. Gissar att han blir inlagd.

• annaba

Djursjukhus modell mindre men med röntgen, vårdplatser, rehab, eget labb etc. Saknar dock de mest avancerade utrustningarna som typ Albano/Bagarmossen/Blå Stjärnan/SLU etc. har.

Maken kom precis hem. Tror nog att vi beger oss så snart han bytt kläder och hoppas på att få komma in tidigare som du är inne på.

• annaba

Ingen feber, inga tecken på infektion från blodprover. Sannolikt ett lättare astmaanfall. Däremot mindre kul besked från lungröntgen som veterinären gjorde för att hon hade svårt att avgöra full status bara genom att lyssna.

Fullt med ärrvävnad i lungorna, sannolikt från tidigare infektioner. Inte helt förvånad eftersom han är utefödd kolonikatt från början, men ändå inte kul besked. 

På kortison några dagar framöver. Om andningsbesvären håller i sig så blir nästa steg mask och inhalator.

• nemo1

Usch vad jobbigt. Hoppas han blir bra på kortisonet, det är ett bra läkemedel mot mycket men samtidigt ett "rävgift" Se till så att han inte går upp i vikt för mycket av kortisonet då de brukar få större aptit av det. Lycka till.

Svar på tråden Nyser, hostar, slö - något jag kan göra fram tills vet. besök