• Anonym (Elaka styvmorsan)

Använder bonussonens rum som tvättstuga när han inte är här..

Så här ligger det till.
    Varannan vecka bor vi sex personer på 80kvm, alldeles för trångt med andra ord. Vi har en tvättmaskin i lägenhetenen men inget utrymme att hänga tvätten så jag passar på att tvätta när vi inte har bonusbarnen och hänger tvätten i enda bonusens rum. Det har den 14 åriga pojken mycket synpunkter på, då han brukar komma hem till oss efter skolan på hans mamma vecka.

Är det rätt av mig att använda hans rum som torkrum?

• Svar på tråden Använder bonussonens rum som tvättstuga när han inte är här..
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2014-09-22 08:28:26 följande:

Ska man verkligen behöva dra på sig kostnader för en flytt, eller tvingas torktumla alla kläder, för att en fjortonåring inte kan hantera att det står en tvättställning i hans rum den vecka han är hos sin mamma?
    Är det konstigt att det finns så många unga vuxna som inte kan hantera verkligheten när den inte anpassar sig efter dem längre när de flyttat hemifrån??

Och inte så konstigt att många kvinnor som lever med män som har barn sedan tidigare lackar ur och det blir ytterligare en separation.
    De  förhållande där det har funnits andras barn sedan tidigare, som har spruckit, då är det kvinnorna som gett upp och stuckit, många gånger pga en pappa som inte vågar vara förälder utan låter sina barn sedan tidigare sitta på en piedestal.
    Min sambo hade inte tillåtit sådant beteende från någon av sina tre barn. Varken sina två äldsta och vår gemensamma.
  • Anonym (yupi)

informera han att han inte har rätt till en åsikt,en liten snyltare kan skaffa sig ett eget jobb o lägenhet om det är så farligt

• Anonym (***)
    Ess skrev 2014-09-22 18:12:59 följande:
    Bugar mig för min överman.
    De gör du rätt i.
  • Emeli
    Anonym (***) skrev 2014-09-22 08:18:31 följande:

Det är ju bara hon o hennes ungar som är hemma i veckorna o det måste köras två maskiner om dagen.......tvivlar på att pappan o sonen har så mycket tvätt.

O väldigt märkligt att det inte finns tvättstuga eller torkrum.

Gissar på att ts är för bekväm av sig för att gå dit med tvätten.

Sen är ju flytt o torktumlare ett alternativ.

Nu tänker du fel. Pojken lämnar sannolikt efter sig en hel del tvätt, kläder, lakan, handdukar, som tvättas när han inte ska vara där, dvs under mammaveckan. Det är hans snälla bonusmamman som står för tvättandet. När han kommer tillbaka till pappa ligger allt rent, fint och nytvättat och väntar på honom.

Samma sak med pappan - han är bara hemma under "pappaveckan" och under helgerna. Självklart blir det en del tvätt efter honom också, som ts tar rätt på.
  • Anonym (MrsC)
    BioBonus skrev 2014-09-22 08:28:26 följande:

Ska man verkligen behöva dra på sig kostnader för en flytt, eller tvingas torktumla alla kläder, för att en fjortonåring inte kan hantera att det står en tvättställning i hans rum den vecka han är hos sin mamma?
    Är det konstigt att det finns så många unga vuxna som inte kan hantera verkligheten när den inte anpassar sig efter dem längre när de flyttat hemifrån??

Ja det här undrar jag med! Det känns definitivt som överdriven hänsyn. Att inte kunna ha en torkställning stående i rummet under den veckan som tonåringen inte ens "egentligen" ska vara där!

TS jag tycker ni (din sambo eller ni båda gemensamt) ska prata med killen och fråga varför han inte tycker att det är ok att torkställningen står där den vecka när han egentligen ska vara hos sin mamma. Fråga honom var han tycker att torkställningen ska stå. Säger han "i köket" (bara ett exempel!) så testa att tvätta och ställa torkställningen i köket nästa vecka när killen är hos er (inte när han är hos sin mamma!). Se om det funkar. Nähä, då kommer man inte in i kylskåpet... hm... var ska vi ställa torkställningen då? Inkludera killen i att lösa problemet. Kanske ni kommer fram till att det enklaste ändå är att du tvättar de veckor han inte ska vara hos er och ställer torkställningen i hans rum eller så hittar ni en lösning som ni alla tycker är bättre?
    cosinus skrev 2014-09-18 15:19:46 följande:

Finns det inga utrymmen som går använda?

Som någon sa, tvättställning i badkar (jag brukar ställa ner våran där, funkar utmärkt)

Tvättorn i duschen

I vår tvättstuga i vårt hus har vi fått tag i gamla "pinnar" från torkskåp, alltså såna som man kan vika ner när de inte används. Såna har vi skruvat upp på väggen i två rader vilket gör att vi kan vika ner dem om vi behöver utrymmet till annat än tvätt.

Det innebär ju att man inte behöver golvutrymme för att hänga tvätt och vill man kan man ju dessutom hänga upp ett draperi som går dra för om man inte vill att det syns på dagen. Men det skulle lätt funka att ha ovanför en säng eller en soffa och så hänga tvätten på kvällen och ta ner den på morgonen och så vika ner pinnarna och leva som vanligt.

Jag förstår dig som använder utrymmet som du tycker är bäst men jag kan verkligen också förstå 14-åringen som inte vill ha folk springandes i hans rum.

Folk ? är det hans pappa och jag som du anser är folk?
    Anonym (***) skrev 2014-09-18 18:40:38 följande:
    Vad är det för fel på ditt sovrum?
    Får inte plats med en klädställning där inne
  • Anonym (***)
    Anonym (Elaka styvmorsan) skrev 2014-09-30 20:53:12 följande:
    Får inte plats med en klädställning där inne
    Jodå, går du ut från rummet så får den plats.
    Det ju också att hänga en torklina i taket.
    Du vet...man fäster ena änden på ena väggen o den andra änden på väggen mitt i mot. Men en sån har du väl inte plats för heller eller?
  • Ess
    Anonym (***) skrev 2014-10-03 08:49:04 följande:
    Jodå, går du ut från rummet så får den plats.
    Det ju också att hänga en torklina i taket.
    Du vet...man fäster ena änden på ena väggen o den andra änden på väggen mitt i mot. Men en sån har du väl inte plats för heller eller?
    Det var en bra ide med tvättlinor i taket.
    Hon kan både ha det i sitt sovrum, för då kan hon ändå gå in där även om det är litet.
    Sedan kan hon även sätta i styvsonens rum, så slipper han flytta ställningen när han kommer på fel vecka.
  • K med lilla E
    Ess skrev 2014-10-03 09:02:09 följande:
    Det var en bra ide med tvättlinor i taket.
    Hon kan både ha det i sitt sovrum, för då kan hon ändå gå in där även om det är litet.
    Sedan kan hon även sätta i styvsonens rum, så slipper han flytta ställningen när han kommer på fel vecka.
    Usch jag ryser ... fy för att göra fula hål i väggar och tak för att hänga TVÄTT! Skulle aldrig få förekomma hemma hos oss. Hellre tvätten i det rum/utrymme som är ledigt för tillfället, om det så skulle vara i köket.
  • Ess
    K med lilla E skrev 2014-10-03 13:44:31 följande:
    Usch jag ryser ... fy för att göra fula hål i väggar och tak för att hänga TVÄTT! Skulle aldrig få förekomma hemma hos oss. Hellre tvätten i det rum/utrymme som är ledigt för tillfället, om det så skulle vara i köket.
    Faktum är att bor man så trångt som ts verkar göra, så är det faktiskt en bra ide.
    Dom behöver knappast göra hål i taket, men ett par krokar i väggen på varje sida av de rummen som används minst, dvs ts sovrum och styvsonens rum, så kan dom ändå gå i rummet trots att tvätten hänger där, dom kan bara dra till dörren till rummen om det kommer gäster.

Folk skruvar upp så mycket skit på väggarna ändå, så ett par hål mer eller mindre spelar ingen större roll.
Svar på tråden Använder bonussonens rum som tvättstuga när han inte är här..